۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۹:۲۶
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85538595
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آبرسانی به عزاداران زنجان در یوم العباس برنامه ریزی شد

زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: با توجه به رویدادهای بزرگ عزاداری در شهر زنجان به ویژه اجتماع عزاداران حسینی در هشتم و یازدهم محرم برنامه ریزی لازم برای آبرسانی و خدمت به عزاداران حسینی انجام شده است.

علی محمد نادرخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استقرار تانکر آبرسانی سیار و خدمات رسانی به عزاداران حسینی در یوم العباس که همزمان با هشتم محرم برگزار می شود از جمله اقدامات شرکت آبفا در این ایام است.

وی اظهار داشت: خدمات رسانی به نمارگزاران ظهر عاشورا نیز از دیگر برنامه های شرکت آب و فاضلاب استان زنجان است که با استقرار واحدهای آبرسانی سیار و نصب شیرهای آب در محل برگزاری نماز با شکوه عاشورا به نمازگزاران خدمات رسانی می شود.

نادرخانی یادآور شد: ارائه خدمات به شرکت کنندگان در اجتماع بزرگ دسته عزاداری زینبیه زنجان در یازدهم محرم نیز از دیگر برنامه شرکت آبفا در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان در زنجان است.

وی به برگزاری مراسم بزرگ تعزیه خوانی در شهر ارمغانخانه نیز اشاره کرد و گفت: برای این مراسم آیینی نیز یک دستگاه تانکر آبرسانی ۱۲ هزار لیتری در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان تصریح کرد: آبرسانی به موکب های عزاداری در اقصی نقاط شهر زنجان نیز از دیگر خدمات شرکت آبفا در ایام عزاداری دهه نخست محرم در شهر زنجان است.

این مسئول با اشاره به در پیش بودن راهپیمایی عظیم اربعین حسینی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان زنجان همچون سالهای گذشته با استقرار واحدهای سیار خود در نقاط مرزی به زائرین اربعین حسینی خدمات رسانی خواهد کرد.

با توجه به فرارسیدن یوم العباس و زمان برگزاری عزاداری دسته های بزرگ حسینیه اعظم و زینبیه زنجان، از روز گذشته، اسکان زائران حسینی در استان آغاز شده است.

هرساله با فرارسیدن این روز، استان زنجان میزبان مشتاقان و زائران اباعبدالله حسینی است که با شور و شعف وصف ناشدنی به پایتخت شور و شعور حسینی سفر می کنند تا از دریای بیکران عشق و محبت به سید و سالار شهیدان بهره مند شوند.

تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است و دستگاه های امدادی و خدماتی از قبیل اورژانس، هلال احمر، آتشنشانی و شهرداری آماده ارایه خدمات به مسافران، زائران و عزاداران حسینی هستند.

حسینیه اعظم زنجان از اماکن مذهبی شیعیان در جنوب شهر زنجان واقع شده است و قدمت این مکان به حدود یک قرن پیش می‌رسد.

این حسینیه توسط دو تن به نام‌های حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی وقف شد و همه ساله روز هشتم محرم دسته عزاداری از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند و در طول مسیر حرکت دسته، نذورات و احشام به صورت زنده و ذبح شده تقدیم دسته می‌شود.

روز هشتم محرم در زنجان به یوم العباس معروف است و علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف و افراد عالی‌رتبه کشوری و لشکری در این دسته عزاداری می‌کنند.

این دسته‌ عظیم، حرکت خود را از محل حسینیه‌ اعظم آغاز می‌کند و معمولا هم‌زمان با اذان مغرب به امامزاده ابراهیم می‌رسد و مراسم در آنجا پایان می‌یابد.

جمعیت حاضر در این دسته بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر هستند و به همین دلیل، شکوه و عظمت آن شهرت جهانی دارد و هر سال حتی مسلمانان غیرایرانی نیز خود را به این مراسم می‌رسانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha