زیر و بم بیماری تب دِنگی؛ چگونه از شر پشه «آئدس» در امان بمانیم؟

گرگان- ایرنا- رییس انجمن ویروس‌شناسی ایران با تشریح علائم تب دنگی و چگونگی در امان ماندن از ابتلا به این بیماری گفت: عامل اصلی این بیماری، گزش پشه آئدس است.

دکتر علیجان تبرائی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تب دِنگی توسط پشه آئدس منتقل می‌شود. این پشه دوگونه دارد که پشه آئدس اجیپتی در نقاط دنیا به ویژه نقاط گرم و حاره دیده می‌شود. مواردی هم از انتقال تب دِنگی از طریق پشه آئدس آلبوپیکتوس نیز دیده شده که وجود این نوع پشه در گیلان هم گزارش شده است.

رییس انجمن ویروس‌شناسی ایران با بیان اینکه این نوع پشه‌ها بیشتر در نقاط گرم و معتدل دیده می‌شوند، تصریح کرد: پشه آئدس این بیماری را از افراد آلوده دریافت می‌کند و می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند لذا افراد بیمار و سالم نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

تبرائی تاکید کرد: پشه آئدس که به پشه ببری معروف است بدن خال‌خالی و جثه یک سانتی‌متری دارد که برای مردم عادی قابل تشخیص نیست و توسط حشره‌شناسان قابل شناسایی است.

به گفته وی؛ پشه آئدس پس از گزیدن انسان آلوده، این ویروس را دریافت می‌کند پس از چند روز خودش می‌تواند ناقل این بیماری باشد و با گزش افراد، موجب سرایت بیماری به دیگران شود.

رییس انجمن ویروس‌شناسی ایران یادآور شد: علاوه‌بر پشه که راه اصلی انتقال بیماری تب دنگی است انتقال از طریق مادر آلوده به ویروس به جنین و انتقال از طریق خون هم وجود دارد با این حال کنترل گزش پشه مهم‌ترین راه پیشگیری از انتقال این بیماری است.

تبرائی با اشاره به اینکه بیماری تب دنگی با تب شروع می‌شود و در برخی مواقع شدت تب به بالای ۴۰ درجه می‌رسد، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا به عفونت دنگی بدون علامت است و مبتلایان بدون آنکه بدانند ناقل این بیماری هستند اما معمولا تب بالا، سردرد، تهوع، استفراغ، ایجاد راش‌ها و ضایعات پوستی، دردهای عضلانی، استخوانی، مفاصل و به ویژه درد پشت چشم در مبتلایان دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:۲۰ درصد افراد می‌توانند تب دانگ کلاسیک و ۶ درصد نوع شدیدتر این بیماری را مبتلا شوند که ممکن است با خونریزی، شوک و علائم دیگر همراه باشد و در کمتر از یک درصد موارد نیز مرگ مبتلایان را به دنبال دارد.

زیر و بم بیماری تب دِنگی؛ چگونه از شر پشه «آئدس» در امان بمانیم؟

به گفته رییس انجمن ویروس‌شناسی ایران؛ در نقاط با سطح آلودگی بالا و یا در افراد با سیستم ایمنی ضعیف‌تر، ممکن است بیماری تب دانگی شکل جدی‌تر به خود بگیرد و حتی مرگ و میر تا ۱۰ درصد نیز رخ دهد، به طور معمول نوزادان، سالمندان و افراد چاق، زنان باردار، بیماران خاص و مبتلایان به بیماری زخم معده، دیابت، آسم و بیماری قلبی و کلیوی و کبدی در برابر تب دنگی آسیب‌پذیری بیشتری خواهند داشت.

تبرائی با اشاره به راه‌های پیشگیری ابتلا به تب دنگی گفت: حذف جایگاه‌هایی که امکان رشد پشه آئدس را دارند بهترین راه پیشگیری است. هر جایی که آب راکد و وسایل پلاستیکی یک بار مصرف و انباشت لاستیک‌های فرسوده ماشین امکان حضور پشه آئدس را افزایش می‌دهد حتی این نوع پشه به رنگ مشکی علاقه دارد که به افراد در معرض ابتلا به این بیماری توصیه می‌کنیم لباس مشکی کمتر بپوشند و از لباس‌ آستین بلند استفاده کنند.

وی افزود: پشه آئدس بیشتر در طول روز یعنی ابتدا و انتهای روز گزش را انجام می‌دهد و گزش این پشه در شب‌ها کمتر است.

رییس انجمن ویروس‌شناسی ایران با بیان اینکه مردم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از نگهداری آب راکد در منزل اجتناب کنند، گفت: همچنین توصیه دیگر ما به مردم اجتناب از سفر به مناطق آلوده تا پایان شهریور امسال است.

تبرائی استفاده از پشه‌بند، استفاده از پمادهای دور کننده حشرات و پوشیدن لباس روشن را از دیگر راه‌های پیشگیرانه دانست و توضیح داد: این بیماری در خیلی از موارد نیاز به بستری ندارد و با مصرف مسکن‌های معمولی و استفاده از آب و مایعات فراوان قابل درمان است و تنها در موارد معدود نیاز به بستری دارد.

وی با بیان اینکه تب دنگی، درمان مخصوص ندارد، گفت: تنها یک واکسن ویژه گروه‌های سنی ۹ تا ۵۰ سال برای درمان این بیماری وجود دارد که در برخی موارد با عوارضی همراه است.

رییس انجمن ویروس‌شناسی ایران با تاکید بر اینکه این بیماری در بیش از ۱۲۰ کشور به صورت اندمیک (بومی) وجود دارد و ۵۰ درصد دنیا درگیر این ویروس هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد موارد در آسیا و اقیانوسه و کشورهای مناطق حاره گزارش شده است.

تبرائی بیان کرد: اپیدمی‌های بیماری تب دنگی طی دو سال اخیر در دنیا افزایش پیدا کرده و در ایران نیز مواردی از ابتلا گزارش شده است.

به گفته وی؛ تاکنون ۱۵۰ مورد ابتلای قطعی به بیماری تب دنگی در کشور گزارش شده که عمده این افراد سفر به مناطق آلوده داشتند و تنها ۱۰ الی ۱۱ مورد انتقال محلی گزارش شده است.

رییس انجمن ویروس‌شناسی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیماری تب دنگی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس گزارش شده است، تصریح کرد: در شمال کشور نیز پشه آئدس پیکتوس دیده شده و سه استان شمالی می‌تواند یکی از نقاط در معرض خطر این نوع پشه باشند.

تبرائی با تاکید بر اینکه تشخیص قطعی بیماری تب دنگی و گزش پشه آئدس در آزمایشگاه انجام می‌شود، گفت: تیم‌های عملیاتی در بیمارستان‌ها و تیم‌های میدانی در بخش‌های بهداشتی و درمانی باید برای مقابله با این بیماری آماده باشند و سم‌پاشی محیط، شناسایی افراد مبتلا، پایش محیط و شناسایی پشه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha