۲۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 1058
کد خبر: 85538808
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مطالبه ۲۵۰۰ فعال و اندیشمند محیط‌زیست از رئیس جمهور منتخب

تهران- ایرنا- بیش از ۲ هزار ۵۰۰ فعال و اندیشمند حوزه محیط‌زیست در نامه‌ای به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب، خواهان انتخاب معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از بدنه این سازمان شدند.

به گزارش ایرنا، در نامه این افراد آمده است؛ جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، به استحضار می‌رساند بیش از نیم قرن از تاسیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و قریب ۴۶ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در راه حفاظت از انفال و مواهب الهی حدود ۱۵۰ شهید تقدیم این سرزمین کرده است، پرواضح است این سازمان در نیم قرن گذشته همانند سایر دستگاه‌های اجرایی به درجه‌ای از توانایی علمی و تخصصی رسیده، که بعد از ۵۰ سال برای اولین بار از بین ۸ هزار پرسنل این سازمان، رئیس آن انتخاب و به عنوان معاون رئیس جمهور منصوب شود. این مطالبه بحق آحاد جامعه محیط‌زیست از رئیس جمهور است.

همچنین مهم‌ترین دلایل این مطالبه این‌گونه ذکر شده که: «سازمان حفاظت محیط‌زیست یک دستگاه کاملاً تخصصی و حاکمیتی است و در ۵۰ سال گذشته انتخاب روسای خارج از بدنه سازمان موجب تولید انواع حاشیه و هزینه‌های فراوان برای کشور شده و این حواشی در ادوار گذشته باعث ناکارآمدی این سازمان تخصصی و عدم انجام درست وظایف خطیر آن شده و خروجی آن علاوه بر نارضایتی جامعه محیط‌زیست موجب بحران‌ها و ابرچالش‌های زیست‌محیطی (آلودگی هوا، گرد وغبار، آب و خشکسالی و پسماند، کاهش تنوع زیستی) برای کشور بوده است. از این رو آحاد جامعه محیط‌زیست انتظار دارند، در دهه پنجم انقلاب اسلامی ایران یک نفر از بدنه تخصصی سازمان که با مبانی علمی و عملی دانش محیط‌زیست آشنایی کامل دارد، به عنوان رئیس انتخاب شود تا انگیزه و امید و شوق انجام کار به این سازمان بی رمق بازگشته و بتوان محیط‌زیست ایران عزیز که میراث فرزندان و نسل آتی است را به درستی مدیریت و برای آیندگان حفاظت کرد.

علاوه بر این اعتماد به پرسنل موجب تکریم جامعه محیط‌زیست کشور، خوشحالی فعالان و دوستداران محیط‌زیست و مردم است و برگ زرینی در دولت برای ایران خواهد بود. دولتی که شعار بحق و درست آن از منظر قرآن کریم و نهج البلاغه بر این است که شایستگان زمام امور را به دست بگیرند، زیرا مسئولیت‌ها امانات الهی هستند و در نتیجه کار به کارشناسان و متخصصان همان مجموعه واگذار شود.

در بخش دیگر این نامه آمده است: آسیب‌شناسی پنج دهه گذشته نشان می‌دهد که انتخاب روسای سازمان حفاظت‌محیط‌زیست بیرون از مجموعه علاوه بر ایجاد یک وقفه بلند مدت برای شناخت ایشان از وظایف سازمان موجب مشکلات متعدد بوده. چنانچه روسای منصوب شده تا همین امروز در بدو ورود تعداد زیادی از همکاران خود را از بیرون سازمان به عنوان مدیران ارشد و میانی بکار گماردند که موجب به حاشیه راندن متخصصین و کارشناسان محیط‌زیست شده و همیشه حاشیه‌های مهم‌تر از متن گریبانگیر این سازمان بوده و عملا نتوانسته به وظایف و مسئولیت‌های خود بپردازد.

همچنین مطابق با مفاد این نامه، مسایلی از جمله: «عدم واگذاری مسئولیت‌ها به کارشناسان متخصص که موجب بی‌انگیزگی کارکنان و متخصصین این حوزه شده، این متخصصان داخلی علاوه بر داشتن مدارج علمی از بهترین مراکز علمی ایران و جهان؛ تجارب کم نظیری در رده‌های مختلف محیط‌زیست کشور دارند. با این وجود در ادوار گذشته مدیران ارشد و میانی سازمان حتی به اندازه انگشتان یک دست از کارشناسان محیط‌زیست نبوده‌اند. «عدم شناخت» از شغل محیط‌بانی و محیطبانان که حدود نیمی از جمعیت سازمان حفاظت محیط‌زیست (۴۰۰۰ نفر) را این جان برکفان تشکیل می‌دهند؛ موجب شده که آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به محیطبانان وارد شود، و به همین دلیل تشکل‌های مردم‌نهاد، فعالان محیط‌زیست و کارشناسان محیط‌زیست اعتقاد دارند کسانی می‌توانند بار مسئولیت سازمان حفاظت محیط‌زیست را عهده‌دار شوند که درد و رنج محیط‌بانی را لمس کرده باشند.

مجموعه این عوامل نیز موجب شده تا سازمان دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی باشد که عدم توانایی در پیاده‌سازی وظایف حاکمیتی، نظارتی و عدم اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی و برنامه‌های توسعه‌ای و قوانین موجود محیط‌زیست نمونه‌هایی در سنوات اخیر است.

در پایان نیز از رئیس‌جمهور منتخب درخواست شده: اکنون که با افتخار یک فرصت تاریخی در پیش‌روی جنابعالی فراهم آمده و برای اولین بار و "برای ایران"، با یک تصمیم کارشناسی و به حرمت خون شهدای گرانقدر محیط‌بان و ندای آحاد جامعه محیط‌زیست لبیک گویید و از کارشناسان محیط‌زیست ایران یک نفر را به عنوان رئیس سازمان انتخاب و منصوب فرمایید، چرا که اگر مقامات و افراد درون سازمانی، درست انتخاب شوند، در بهبود جو سیاسی پیرامون برنامه‌های محیط‌زیست موفق‌تر از بیرونی‌ها خواهند بود و تاثیر شگرف در رشد و پیشرفت توسعه پایدار خواهند داشت. مزید استحضار برای انتخاب رئیس سازمان از مجموعه متخصصان سازمان حفاظت محیط‌زیست، و در صورت صلاحدید به تعداد لازم افراد شایسته و متناسب با نگاه و رویکرد دولت برای پیاده‌سازی برنامه و سیاست‌های اجرایی، معتقد به مبانی، اصول و اهداف دولت "برای ایران" در بین پرسنل محیط‌زیست کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه - ۱۵ تیرماه - در سراسر کشور برگزار شد و مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در برابر ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای سعیدجلیلی، به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران از سوی مردم انتخاب شد.

قرار است مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب در حسینیه امام خمینی (ره)، ۷ مردادماه با حضور رهبر معظم انقلاب و جمعی از مسئولان نظام برگزار شود. نهم مردادماه نیز مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha