«عزاداری در صحرا» همنوایی سمنانی‌ها در سوگ نینوا

سمنان - ایرنا - گویی صحرای بی آب و علف هم این روزها شرمنده علمدار نینواست، سکوتش وجود آدمی را فرامی‌گیرد، ناخودآگاه حسی غریب و بغضی سنگین یارای نفس کشیدن را از حاضران در صحرا می‌گیرد، صحرا هم شرمنده حسین(ع) و یارانش است؛ همه این صحنه‌ها در آیین «عزاداری در صحرا» و همنوایی سمنانی‌ها در سوگ نینوا.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کویر بی‌آب و علف خوریان در جنوب شهر سمنان، پوشیده از گنبدهای نمکی واقع در فاصله‌ حدود ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهر است که از شرق به کویر نمک و از غرب به رودخانه گیناب و کویر دلازیان به عنوان ملجایی برای عزاداران حسینی دارالمرحمه سمنان به یاد شهدای دشت کربلا شناخته می‌شود.

هیچ چیز نمی تواند مانع همراهی و همدلی مردم با فرهنگ حسینی شود و آیین «عزاداری در صحرا» در بین اهالی سمنان بهترین نمونه از این مثال است. آیینی که چندسال گذشته پای مردم ارادتمند به فرهنگ عاشورا را به صحرای جنوب سمنان بازمی‌کند و صحنه‌هایی از دلدادگی و خلوت فردی و جمعی عزاداران حسینی را ثبت می‌کند.

آیینی که شیوع کرونا عامل شکل‌گیری آن شد

شیوع کرونا از سال ۱۳۹۸ موجب اعمال محدودیت‌هایی در برگزاری آیین‌های جمعی در شهرهای مختلف کشور و جهان از جمله سمنان در ماه محرم شد و همزمانی دهه اول محرمِ ۱۳۹۹ با شیوع گسترده کرونا موجب شد سمنانی‌ها «حسینیه صحرایی» را با هدف احیای سنت «عزاداری در صحرا» به راه بیندازند و از آن سال تا کنون پنج‌سال می‌گذرد و این آیین به عنوان محفلی برای همدلی و همنوایی اهالی سمنان با سوگواران حسینی همچنان هر ساله با شور و ارادت مردم ادامه دارد.

امسال پنجمین سالی است که کویر خوریان سمنان افتخار میزبانی از عزاداران حسینی در روزهای هشتم، نهم و دهم محرم را پیدا می‌کند، گویی همین دیروز بود که به خاطر شیوع کرونا، جرات نشستن در کنار عزیزانمان را نداشتیم و همواره این جمله در گوشمان زمزمه می‌شد که اگر «جمع شویم، کم می‌شویم»

«عزاداری در صحرا» همنوایی سمنانی‌ها در سوگ نینوا

کسانی که سال ۱۳۹۹ دلشان برای حضور در مجلس عزاداری امام حسین(ع) تنگ شده بود و دیگر یارای ماندن در خانه در عزای حسینی را نداشتند، با ابتکار عمل با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به احیای سنت «عزاداری در صحرا» پرداختند و اکنون که از اوج همه‌گیری ویروس منحوس کرونا دور شده‌ایم، عزاداران به شکرانه روزهایی که این صحرا دلتنگی‌هایشان را تسکین بود، گرد هم می‌آمدند و در رثای شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش عزاداری کردند و در زیر سقف آسمان دست به درگاه کبریایی برای شفاعت بلند کردند؛ در آیینی که طی ۲ روز دیگر هم ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امام حسین(ع) سومین اختر تابناک امامت و ولایت در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین(ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا(س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

«عزاداری در صحرا» همنوایی سمنانی‌ها در سوگ نینوا

آن حضرت در مکتب نورانی حضرت محمد(ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن مجتبی(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت. هنگامی‌که امام دوم شیعیان در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و آن حضرت به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شدند.

سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش باوفایش در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha