ساماندهی رودخانه خشک شیراز، ضرورتی که شهید جمهور بر آن تاکید داشت

شیراز-ایرنا-آیت الله سید ابراهیم رئیسی، شهید جمهور در دومین سفر به استان فارس - مهرماه پارسال- بر لزوم مدیریت، ساماندهی و واگذاری رودخانه خشک که کلانشهر شیراز را به دو نیم تقسیم کرده به مدیریت شهری شیراز اشاره کرد ، طرحی که تحقق آن همچنان در انتظار اقدام مسوولان مرتبط است.

به گزارش ایرنا،رودخانه خشک شیراز یا هفت پیلی یک رودخانه فصلی است که از ملحق شدن آب دو قنات نهراعظم و چنار سوخته تشکیل شده و پس از عبور از شهر شیراز به سمت جنوب شرقی حوضه خود متمایل شده و به دریاچه مهارلو می‌ریزد.

این رودخانه به صورت قطری از وسط شهر شیراز می‌گذرد و گویی شهر را به دو نیم تقسیم کرده‌است برای عبور از روی این رودخانه در شیراز، پل های متعددی بر روی آن نصب شده‌است.

اهمیت و لزوم مدیریت، ساماندهی و واگذاری رودخانه خشک یا خرم به عنوان ظرفیتی کلان اما وانهاده امروز یکشنبه در نخستین نشست شورای راهبردی مدیریت پیشرفت پایدار شهر شیراز مورد نظر و تاکید قرار گرفت.

ساماندهی رودخانه خشک شیراز،ضرورتی که شهید جمهور نیز بران تاکید داشت

فرماندار شیراز در این نشست گفت: موضوعی که در سفر دوم هیئت دولت به استان فارس و شهر شیراز پیگیری شد تعیین تکلیف رودخانه خرم رود یا رودخانه خشک بود که با توجه به اهمیت موضوع برای شخص رئیس جمهور مقرر شد حق انتفاع این رودخانه به شهرداری شیراز واگذار شود.

لطف الله شیبانی افزود: اگر این رودخانه تعیین تکلیف شود و وزارت نیرو در اجرای مصوبات هیئت دولت و استان تحویل شهرداری دهد بسیاری از مشکلات شهر حل خواهد شد.

وی گفت: شیراز هم مرکز استان و هم وسیع ترین شهرستان از لحاظ جمعیت، مسایل و مشکلات اجتماعی است و به طور طبیعی اهمیت و جایگاه استانی ان مهم است.

وی ادامه داد: از زمان استقرار دولت شهید رئیسی در استان تدبیری شد که شورایی برای حل و فصل مشکلات کلانشهر شیراز ایجاد شود که این تصمیم کلان اتخاذ و این شورا راه اندازی شد.

وی بیان کرد: در مدت زمانی کوتاهی در اجرای این دستورالعمل وقفه ایجاد شد که اخیراً با تدوین شیوه نامه اجرایی و ابلاغ آن توسط شورای شهر اولین نشست شورای راهبری پیشرفت پایدار شهر شیراز برگزار شد.

فرماندار شیراز ضمن اشاره به مسائل و مشکلات کلانشهر شیراز عنوان کرد: در این نشست به جهت حضور اغلب مدیران استان قطعاً گره گشایی از مشکلات کلان شهر شیراز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

ابدهی رود که از اهمیت راهبردی از حیث کاربری ،کالبد و نمای شهر شیراز دارد تابعی از میزان بارش بوده و به تبع ان در برخی سال ها اسم" خشک" برای ان با مسما است و برخی سال ها متناسب با دیگر اسم خود خرم می باشد.

لزوم استفاده و بهره مندی از ظرفیت های مغفول خرم رود بخشی از ادبیات رسانه ای و کارشناسان شهری و اب و نیز مطالبه اهالی استان فارس دستکم در دهه اخیر بوده است.

اولین نشست شورای راهبری مدیریت پیشرفت پایدار شهر شیراز، با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز، استاندار فارس، سه نفر از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شیراز و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز شیراز با هدف هم‌اندیشی، هم‌افزایی و افزایش همکاری‌های چند جانبه نهادها و دستگاه‌های اجرایی شهری و استانی به منظور تسریع و رفع موانع اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های مصوب محدوده و حریم شهر شیراز در کلیه حوزه‌های اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی، اجتماعی و مدیریت شهری در سالن کمیسیون های شورا برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha