شهردار شیراز:سهم مالیات ارزش افزوده مدیریت شهری،جوابگوی ساخت نیم کیلومتر مترو این شهر نیست

شیراز-ایرنا-شهردار شیراز گفت:کل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، سهم شهرداری شیراز که امور مالیاتی به شهرداری تحویل می‌دهد، معادل ساخت یک‌دوم پروژه زیرگذر گویم شیراز هم نمی‌شود و این رقم معادل ۳۵۰ متر احداث مترو است که به نیم کیلومتر هم نمی‌رسد.

به گزارش ایرنا، محمدحسن اسدی چهارشنبه در صحن علنی شورای شهر شیراز ، گفت: در سال ۱۴۰۲ مجموع مبالغی که به حساب شهرداری بابت مالیات ارزش افزوده و آلایندگی و … بوده یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان است که این رقم چهار درصد بودجه شهرداری است.

وی گفت: تا سال ۱۳۸۷ خورشیدی، قانون تجمیع عوارض بود و از آن سال به بعد سهم شهرداری کم و کمتر شده است و شیراز ۴۰ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است و در بین کلان شهرهای هم تراز از لحاظ هم ترازی، کمترین میزان دریافت ارزش افزوده را دریافت می کند و باید تلاش کنیم مشمولین شناسایی و معرفی کنیم تا این میزان افزایش یابد.

وی گفت: پول هایی که پرداخت می شود نسبت به هزینه هایی که بر عهده شهرداری است، عدد و رقمی نیست، البته این موضوع نفی کننده زحمات امور مالیاتی و همکاری آنان با شهرداری نمی شود.

در این نشست محمدرضا محمدابراهیمی مدیرکل امور مالیاتی استان فارس، اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی استان از محل مالیات، مصارف بودجه‌ای استان تأمین می‌شود و ۹۷ درصد منابع مالیاتی استان را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت حقوق بخش عمده‌ای از مصارف را تشکیل می‌دهد، افزود: در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان وصول مالیات داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته رشد ۴۴ درصدی داشته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس بیان کرد: در سال گذشته بالغ‌بر ۲ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان از محل مبالغ وصولی استان میان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شد که از این میزان ۲ هزار و ۹۱ میلیارد تومان میان شهرداری‌های استان توزیع شد و مبلغ ۷۷۹ میلیارد تومان به دهیاری‌ها و ۳۴ میلیارد تومان به فرمانداری‌ها برای مواردی که در دهیاری‌ها وجود ندارد و ۸۹ میلیون به اداره کل امور عشایر پرداخت شد.

محمد ابراهیمی ادامه داد: در عوارض نسبت به سال گذشته رشد ۷۳ درصدی داشته‌ایم و در فرار مالیاتی ۳۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی که سازمان‌ها پرداخت نکردند را شاهد بودیم که ۶۷۰ میلیارد تومان از این محل وصول‌شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه مالیات اشخاص حقیقی ۳۶۰ هزار پرونده مؤدی مالیاتی داشتیم که از این میزان ۲۵۰ هزار مورد از مزایای تبصره ۱۰۰ استفاده داشتند و از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر مالیات آن‌ها صفر شد.

محمدابراهیمی با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۸۰۰ نفر شخصیت حقوقی شناسایی شدند، افزود: مجموع پرونده‌های حقیقی شناسایی‌شده اداره کل امور مالیاتی استان ۶۷۰ هزار مورد و اشخاص حقوقی ۴۲ هزار مورد است.

وی گفت: بانک‌های اطلاعاتی استان بسیار ضعیف است و تبادل اطلاعات میان دستگاه‌ها با مشکل صورت می‌گیرد و هر دستگاهی به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس اضافه کرد: بر اساس آمار صورت گرفته از هر صنف، بیشترین صنفی که بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند پزشکان هستند که میانگین سرانه هر پزشک در سال ۱۴۰۲ بالغ‌بر ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha