فوتبال یورو ۲۰۲۴ با ۱۳ گل به خودی رکورد دار شد + فیلم 

۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۸:۵۵
کد خبر: 85539715
حمیدرضا خلیقی 
فوتبال یورو ۲۰۲۴ با ۱۳ گل به خودی رکورد دار شد + فیلم 
اتریش و فرانسه گل به خودی ووبر اتریشی

شیراز-ایرنا- هفدهمین دوره رقابت های فوتبال  جام ملت های اروپا ( یورو ۲۰۲۴ ) در حالی به میزبانی کشور آلمان برگزار شد که با  ۱۳  گل به خودی، رکورد دار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا پیشتر در شانزدهمین دوره جام ملت های اروپا ۲۰۲۰ که به دلیل شیوع کرونا در ۱۱ شهر اروپا برگزار شد، ۱۱ گل به خودی به ثمررسید اما در یورو ۲۰۲۴ این رکورد شکسته شد.

۱۱۴ گل در یورو ۲۰۲۴ زده شد که ۱۳ گل به خودی رقم خورد و آماری معادل ۱۳ در صد گل های به ثمر رسیده را گل به خودی تشکیل داده است که آمار زیادی است.

نخستین گل به خودی در تاریخ فوتبال

اما نخستین گل به خودی در تاریخ فوتبال در سال ۱۸۸۸ در لیگ انگلستان به هنگام دیدار تیم های استون ویلا و وولورهمپتون رقم خورد و "گرشوم کوکس" بازیکن تیم استون ویلا دروازه خودی را باز کرد تا نامش به عنوان نخستین بازیکنی که گل به خودی زده باشد در تاریخ فوتبال ثبت شود.

چرا گل به خودی ؟ کابوس مدافعان

کارشناسان فوتبال براین باورهستند که گل به خودی که کابوس مدافعان است، ناشی از فشار روحی روانی، تغییر سیستم، افزایش تعداد تیم ها، خستگی مفرط و طاقت فرسا، طولانی شدن مسابقات و عدم تمرکزبازیکنان به ویژه مدافعان به ثمرمی رسد که این بدترین اتفاق برای یک بازیکن در فوتبال است.

گل به خودی ها هم با پا، هم با سر و هم با دست دروازه بان و آن هم بر روی ارسال سریع از جناحین، پاس به بیرون و یا کات بک به ثمر رسیده است هر چند برخی از گل به خودی ها هم روی عدم هماهنگی مدافعان و دروازه بان زده شده است.

گل به خودی مرگبار

اما غم انگیز ترین گل به خودی که منجر به مرگ دلخراش مدافع تیم کلمبیا شد در جام جهانی ۱۹۹۴ امریکا رخ داد، "اندرس اسکوبار" مدافع تیم ملی کلمبیا مقابل تیم آمریکا دروازه تیمش را باز کرد و منجربه حدف تیم کلمبیا شد اما این پایان کار نبود چرا که این بازیکن در بازگشت به وطنش با گلوله قاچاقچیان مواد مخدربه قتل رسید تا به عنوان گل به خودی مرگباردرتاریخ فوتبال به ثبت برسد.

گل به خودی های جذاب و خنده دار

هر چند گل به خودی ها در فوتبال پدیده ای است غیر قابل پیش بینی که هم توسط بازیکنان تیم های بزرگ و هم کوچک به ثمر می رسد اما برخی از گل به خودی ها طوری به ثمرمی رسد که خنده دار می شود برای همین هم اینگونه گل به خودی ها جذاب از آب درمی آید و حتی دروازه بان ها هم دچار آن می شوند.

بیشترین گل به خودی در مرحله گروهی یورو ۲۰۲۴ رقم خورد

از ۱۳ گل به خودی به ثمر رسیده، هشت گل آن در مرحله گروهی، سه گل در مرحله یک هشتم، یک گل در مرحله یک چهارم و یک گل هم در مرحله نیمه نهایی رقابت های یورو ۲۰۲۴ درون دروازه ها قرار گرفته است.

نخستین گل به خودی در دیدار افتتاحیه یورو ۲۰۲۴

آلمان، اسکاتلند، نخستین گل به خودی هم به هنگام دیدار این ۲ تیم در بازی افتتاحیه رخ داد، در حالی که تیم میزبان با نتیجه پنج بر صفر از حریفش پیش بود، روی یک ضربه ایستگاهی "آنتیو رودریگر" مدافع تیم آلمان در دقیقه ۸۶ با ضربه سر دروازه خودی را باز کرد تا نخستین گل به خودی در دیدارافتتاحیه به ثمر برسد.این بازی را آلمانی ها پنج بر یک بردند.

پرتغال،جمهوری چک،‌ دراین بازی هم "رابین راناک " مدافع تیم ملی جمهوری چک در دقیقه ۶۸ بر روی ارسال از جناحین و اشتباه مدافع و دروازه بان منجر به گل به خودی تیم چک شد. تیم پرتغال در این بازی ۲ بر یک به برتری دست یافت.

کرواسی،آلبانی، دراین بازی هم،‌ دقیقه ۷۵ "کلاوس جیاسولا" مدافع آلبانی، برروی ارسال از کناره ها دروازه تیمش را باز کرد و به جمع گل به خودی ها پیوست. این بازی ۲ بر ۲ مساوی شد.

عجیب ترین گل به خودی یورو ۲۰۲۴

پرتغال، ترکیه، اما عجیب ترین گل به خودی در یورو ۲۰۲۴ در دیدار پرتغال و ترکیه به ثمر رسید، دقیقه ۲۷ بازی، "صامت آکایدین" مدافع ترک روی یک پاس به عقب بدون اینکه متوجه شود سنگربان تیمش در کجا قرار دارد دروازه خودی را باز کرد تا عجیب ترین گل به خودی با اشتباه مدافع و دروازه بان به ثمر برسد. تیم پرتغال در این دیدار سه بر صفر به برتری رسید.

سریعترین گل به خودی یورو ۲۰۲۴

هلند، اتریش ، سریعترین گل به خودی یورو ۲۰۲۴ هم در دیدار این دو تیم رخ داد، دقیقه ۶ بازی "دانیل مالن هلندی" برروی کات بک دروازه تیمش را با ضربه سرباز کرد تا سریعترین گل به خودی به نام این بازیکن ثبت شود ، تیم اتریش در این بازی سه بر ۲ ازسد هلند گذشت.

ایتالیا، اسپانیا،‌ دراین بازی و در مرحله گروهی، ۲ تیم مطرح و مدعی رو در روی یک قرارگرفتند، حساسیت این دیدار موجب شد تا در دقیقه ۵۵ بر روی ارسال توپ از کناره ها "ریکاردو کلافیوری" مدافع ایتالیا و قهرمان دوره گذشته دروازه تیمش را باز کند و منجر به شکست یک بر صفر مدافع عنوان قهرمانی شود.

اسکاتلند، سوئیس، دیگر بازی که منجر به گل به خودی شد دیدار این دو تیم در مرحله گروهی بود،‌ دقیقه ۱۲ "فایبان شار " مدافع تیم سوئیس بر روی ارسال از سمت چپ دروازه تیمش را باز کرد تا این گل به خودی هم بر روی اشتباه دروازه بان و مدافع به ثمر برسد و در نهایت هم دو تیم به تساوی یک بر یک دست یافتند.

اتریش، فرانسه، دیگر دیداری بود که در آن گل به خودی رقم خورد،‌ دقیقه ۳۸ "ماکسیمیلیان ووبر" مدافع اتریش روی ارسال از سمت راست با ضربه سر دروازه تیمش را باز کرد تا نام این بازیکن هم به عنوان زننده گل به خودی به ثبت برسد و منجر به باخت یک بر صفرتیمش شود.

گل به خودی های مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۴

اسپانیا، گرجستان، در مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات، "رابین له نورمن "مدافع اسپانیا در دقیقه ۱۸ بر روی ارسال دروازه تیم خودی را باز کرد تا اسپانیا یک بر صفر عقب بیفتد.

گل به خودی که کمک داور ویدئویی آن را رد کرد

همچنین به هنگام دیدار تیم های اسپانیا و گرجستان در دقیقه ۷۳ روی ارسال سریع از سمت راست، گولسیانی مدافع گرجستانی تیم پرسپولیس دروازه تیمش را باز کرد اما این بازیکن خیلی خوشانس بود که کمک داور ویدئویی ( var ) این گل به خودی را مردود اعلام کرد و در نهایت هم اسپانیا چهار بر یک گرجستان را مغلوب کرد تا این تیم از دور مسابقات حذف شود.

فرانسه، بلژیک،همچنین در مرحله یک هشتم نهایی دیدار این دو تیم در دقیقه ۸۵ ضربه مهاجم تیم فرانسه به زانوی " یان فرتونگن " مدافع تیم بلژیک بر خورد کرد و تبدیل به گل خودی شد تا حذف بلژیکی ها با نتیجه یک بر صفر رقم بخورد.

گل به خودی مرحله یک چهارم نهایی، حذف ترکیه

هلند، ترکیه، در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت ها، " مرت مولدر " مدافع ترک در دقیقه ۷۵ دروازه تیمش را باز کرد تا این تیم با جام هفدهم وداع کند، این بازی ۲ بر یک به سود هلند تمام شد.

گل به خودی مرحله نیمه نهایی ، حذف خروس های فرانسوی

اسپانیا، فرانسه، همچنین در مرحله نیمه نهایی این دیدارها در دقیقه ۲۵ "ژول کونده" مدافع تیم فرانسه به اشتباه دروازه تیمش را باز کرد تا این بازی با نتیجه ۲ بر یک به سود اسپانیا تمام شود و خروس های فرانسوی با جام هفدهم خداحافظی کنند.

اسپانیا قهرمان جام هفدهم شد

در پایان هفدهمین دوره جام ملت های اروپا تیم اسپانیا که از ابتدای جام شایستگی خود را نشان داده بود در دیدار فینال با نتیجه ۲ بر یک از سد تیم انگلیس گذشت و جام قهرمانی را به اسپانیا برد.

قهرمان جام هفدهم که از بازیکنان بسیار جوان سود می برد و بازیهای جذابی را به نمایش گذاشت برای جام جهانی ۲۰۲۶ که به صورت مشترک در کشور های کانادا، مکزیک و آمریکا برگزار می شود، خط و نشان کشید.

*خبرنگار ایرنا در استان فارس

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha