۲۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۳۵
کد خبرنگار: 5454
کد خبر: 85539880
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به کتاب «سیاست خارجی ترکیه در مناطق پیرامونی»

تهران- ایرنا- کتاب «سیاست خارجی ترکیه در مناطق پیرامونی» می‌تواند به شناخت و تحلیل استراتژی و برنامه‌های سیاست خارجی ترکیه و آثار و پیامدهای آن بر رفتار کشورهای هم‌جوار و به‌ویژه ایران کمک کند.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا؛ شناخت کشور ترکیه به عنوان بازیگری پیچیده و رقیب و همسایه‌ای قابل احترام می‌تواند به فهم منطقه از منظر این کشور و نوع تعاملات کشورمان با آن کمک نماید. در همین ارتباط کتاب «سیاست خارجی ترکیه در مناطق پیرامونی» به توسعه مطالعات علمی و رسانه ای در خصوص سیاست خارجی همسایگان و تقویت مطالعات منطقه ای کمک شایانی خواهد کرد.

این کتاب توسط دکتر سیامک کاکایی پژوهشگر مطالعات ترکیه، در شش فصل شامل اصول و مبانی سیاست خارجی ترکیه، نقش عوامل داخلی در سیاست خارجی ترکیه، پیشینه سیاست خارجی ترکیه در مناطق پیرامونی، سیاست خارجی ترکیه در حوزه‌های پر تنش، سیاست خارجی ترکیه در خلیج فارس و سیاست جمهوری ترکیه در مدیترانه شرقی نگارش شده است.

نویسنده در تعیین موضوع های مورد بحث و محدود کردن بررسی سیاست خارجی ترکیه در حوزه‌های پیرامونی حساسیت داشته و پیوستگی‌های تاریخی، فکری و ژئوپلیتیک و حتی همانندی‌های فرهنگی را مد نظر قرار داده است.

کاکایی در پیشگفتار این کتاب آورده است: وقتی از منظر سیاست جهانی به رویکردهای سیاست خارجی ترکیه در مناطق پیرامون نگاه می‌اندازیم مشخص است که رهبران حزب عدالت و توسعه خواسته یا ناخواسته تحت تأثیر تحولات محیط بین المللی الگوهایی از سازه‌انگاری و سیاست نرم تا عناصر واقع گرایی تهاجمی را به کار بسته اند. بر اساس مجموعه کنش گری‌هایی که ترکیه در ۲۰ سال اخیر در سطح خرد و کلان سیاست خارجی اتخاذ کرده است چشم انداز روابط خارجی این کشور در مناطق پیرامونی مبنی بر درک توانمندی داخلی و ظرفیت ایفای نقش فعالانه بر بستر واقع نگری است.

وی در توضیح فصول این کتاب می‌گوید: گفتار و موضوع های بحث این کتاب در شش فصل سازماندهی شده است. در آغاز گذری به مبانی و اصول کلی سیاست خارجی ترکیه ضروری می‌نمود، اینکه مجموعه عوامل ژئوپلیتیک و تاریخی اقتصاد و تجارت و همچنین مفاهیم هویتی تا ملی گرایی چه تأثیری بر جهت گیری سیاست خارجی ترکیه دارد. در فصل دوم به بررسی نقش عوامل داخلی مانند جریان های، سیاسی، قومی، مذهبی و تفکر و اقدام رهبران و نظامیان در تعیین اولویت‌های سیاست خارجی ترکیه پرداخته شده است. فصل سوم و چهارم شباهت‌های موضوعی به یکدیگر دارد گذری بر پیشینه سیاست خارجی ترکیه در مناطق پیرامونی و سیاست و روابط خارجی این کشور در حوزه های پرتنش مانند غرب آسیا تا قفقاز جنوبی، رژیم اسرائیل و حوزه دریای سیاه مورد مطالعه قرار گرفته است. فصل پنجم به سیر تحول سیاست خارجی ترکیه در خلیج فارس از گسترش مناسبات تا تنش‌های سیاسی و بازگشتی دوباره به ترسیم نوینی از روابط مبتنی بر اقتصاد و سرمایه می پردازد و در فصل ششم یکی دیگر از حوزه های مهم و پرتنش در سیاست خارجی ترکیه یعنی قرار گرفتن در مدیترانه شرقی بررسی شده است.در بخش پایانی نیز نتیجه و حاصل گفته و نوشته ها در این کتاب تقدیم شده است.

این پژوهشگر معتقد است: ترکیه از آغاز شکل گیری جمهوری بر بستر تنش زایی در دریای اژه و با یونان و سپس مسئله دامنه دار قبرس حرکت کرده است. در دو دهه اخیر جایگاه ژئوپلیتیک و فعالیت‌های منطقه ای در شرق مدیترانه برای دستیابی به منابع انرژی بر اهمیت این حوزه در سیاست خارجی ترکیه و سیاست جهانی افزوده است.

گفتنی است کتاب «سیاست خارجی ترکیه در مناطق پیرامونی» توسط نشر پژوهش های معاونت برون مرزی صداوسیما در اردیبهشت ۱۴۰۳ منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha