ظلم ستیزی و تلاش برای نجات بشریت رمز جاودانگی قیام عاشورا

ارومیه - ایرنا- نهضت کربلا با گذشت زمان صیقل می یابد و پیام آن که ظلم ستیزس و تلاش برای نجات بشریت بوده، روز به روز تازه تر می شود؛ عاشورا هرگز کهنه نمی‌شود و قیام امام حسین (ع) با گذشت زمان ابهت خود را حفظ کرده و هر روز بر ارج و منزلتش افزوده می شود.

به گزارش ایرنا، تاریخ، انقلاب های مختلف و قیام های بزرگی را به یاد دارد اما هیچکدام نتوانسته اند همانند قیام کربلا جاودانه بمانند و مهمتر از آن تمامی ملتها را مجذوب خود کنند.

امروز قیام کربلا و پیام آن مرزها را در نوردیده و الگویی شده برای مسلمان و غیر مسلمانان و حتی آنان‌که دینی ندارند.

ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری های حسینی ما را برآن داشت تا درباره دلیل جاودانگی قیام امام حسین (ع) پای صحبت فخرعلی قلی زاده استاد دانشگاههای آذربایجان غربی بنشینیم.

ایرنا: دلیل اینکه قیام امام حسین (ع) پس از گذشت قرن ها همچنان جاودانه مانده است، چیست؟

قلی‌زاده: وجود اخلاص در حرکت امام حسین (ع) و اهداف ارزشی دراین قیام، ماندگاری این نهضت را باعث شده است.

امام در برابر دشمن قرار می گیرد ولی بر آن رفتار و حرکت او اخلاص و رفتارهای ارزشی حاکم است و می توان گفت اخلاص و عزتمندی رمز ماندگاری این قیام است.

قیام امام حسین (ع) شالوده دینی دارد و دین برای انسانها تکلیف معین می کند و ابا عبدالله (ع) در کربلا با قیام خود به امر به معروف و نهی از منکر دعوت می کند.
چون فطرت انسانها ظلم ستیز است براساس فطرت و سرشت درون انسانها قیام خود را انجام می دهد و همین حرکت و مبارزه درجهت ظلم ستیزی که جزو سرشت و فطرت انسانهاست، باعث می شود این نهضت، قرن ها جاودانه بماند و هر سال بر سیل مریدان این امام همام از هر دین و مذهب افزوده شود و باید گفت قیام امام حسین(ع) از ماندگارترین قیام های تاریخ بشریت است.

ایرنا: دلیل تاثیر گذاری نهضت کربلا بر بشریت اعم از هرقوم‌ ونژاد چیست؟

قلی زاده: قیام کربلا دور از صحنه های عاطفی نیست، بلکه بعد عاطفی این قیام یعنی حضور خانواده ، فرزندان و تمام عزیزان امام دراین مبارزه با اینکه امام می داند چه سرنوشتی برای خانواده اش پیش خواهد آمد و صحنه هایی چون آتش زدن خیمه ها، بریدن سرها، زدن سرها بر نیزه ها و مصیبت های بی شماری که بر اهل بیت (ع) وارد می شود به لحاظ عاطفی روح هر انسانی را آزرده کرده و برای او وحشی گری دشمن و حقانیت و مظلومیت امام را خودبخود به تصویر می کشد.

به اعتراف تاریخ و مورخان اینکه در یک نصف روز هیچ جنگی این حجم از جنایت را به وجود نیاورده است و همین امر از جمله نکاتی است که بشریت را به تأمل وا می دارد و چهره کریه ظلم را به نمایش می گذارد و بر ذهن و فکر انسان حک می کند.

ایرنا: دلیل جهانی شدن قیام اباعبدالله چبست؟

قلی‌زاده: صحنه کربلا صحنه تقابل حق و باطل و مبارزه با ظلم و باطل است؛ امام با لشکریان و با تمام دارایی و جان ومالش به مصاف باطل می رود او فریاد آزادیخواهی سر می زند و خطاب به تمام انسانها می گوید« اگر دین ندارید لااقل آزاده مرد باشید» و این فریاد او دردل تاریخ جاودانه می شود.

ایستادگی در برابر ظلم و فریاد بر سر ظالمان رسم مبارزه امام بود؛ اباعبدالله (ع) با قیام خود درسی را برای آزادیخواهان جهان به یادگار گذارد و حتی به آنها که دین ندارند، ندا داد که در برابر ظالم بایستند و مبارزه کنند.

امام این الگو را ایجاد کرد که در مقابل باطل باید ایستاد و هرکس احساس مسوولیت می کند به لحاظ مسوولیت اجتماعی وارد مبارزه شود.

مبارزانی چون مهاتما گاندی امام را ستوده اند؛ امام حسین (ع) با قیام خود نشان داد نباید به خاطر قدرتمندی جبهه باطل، ما تکلیف خود را فراموش کنیم زیرا دراین صورت جبهه باطل قوی تر می شود

برهمین اساس و با توجه به جهان‌شمول بودن پیام کربلا امروز ملت های مظلوم این حرکت امام را الگوی مبارزات خود قرار داده اند.

ایرنا: جهان امروز چه اندازه نیازمند پیام کربلاست؟

قلی‌زاده: صحنه امروز دنیا صحنه چپاول حق ضعیفان و مظلومان است و به عبارتی یک فضای دوقطبی قدرتمندان و ضعفا به وجود آمده چه به لحاظ رتباطات دیپلماتیک وچه به دلایل دیگر و جریان سلطه، قرن هاست برعالم حاکم شده و ۲ ابر قدرت در دوران یکه تازی خود کشورهای تحت سلطه خود را مورد تاخت و تاز قرار داده اند بنابراین جریان حق، با الگو پذیری از قیام ابا عبدالله الحسین(ع) به مبارزه با استکبار بپردازد.

ملت های مظلوم جهان باید امروز وارد مبارزه با نظام سلطه شوند تا بتوانند حق خود را در نظام سلطه احیا کرده و به هیچ کسی ندهند که این امر با الگو گیری از قیام عاشورا ممکن است.

به گزارش ایرنا، قیام امام حسین (ع) و نهضت عظیم کربلا پس از گذشت قرن ها همچنان پا برجا مانده و قداست خود را حفظ کرده است و امروز نه تنها مسلمانان بلکه غیر مسلمانان نیز به عزاداری برای سرور آزادگان جهان می پردازند و مظلومان جهان راه او را الگوی خود قرار داده اند.

می توان گفت قیام کربلا ماندگارترین قیام تاریخ بشریت برعلیه ظلم است.

امروز برابر است با عاشورای حسینی.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha