راه‌اندازی جشنواره‌ها به تولید تئاتر کمک کرد/ نرخ اجاره سالن‌ها بالاست

تهران- ایرنا- کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: در یکی دو سال اخیر آثاری بسیار خوبی در حوزه تئاتر تولید و جشنواره‌ها دوباره راه اندازی و گروه‌ها مشغول به کار شده اند اما یکی از دغدغه‌های فعلی گروه‌های تئاتری نرخ بالای اجاره سالن‌های خصوصی است.

شقایق فتحی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره وضعیت فعلی تئاتر گفت: رکودی که در چند سال گذشته به دلایل کرونا و مسائل اجتماعی رخ داد، تاثیر منفی روی تئاتر گذاشت. کارها خوابید و خیلی شاهد کارهای درخشان نمی‌توانستیم باشیم چون فضا و بستر آن مناسب نبود. اما در یکی دو سال اخیر کارهای خیلی خوبی تولید می شود و جشنواره‌ها دوباره راه اندازی و گروه‌ها مشغول به کار می‌شوند. امیدوارم شاهد اتفاقات روشن‌تری در آینده در مورد تئاتر باشیم.

نرخ بالای اجاره سالن های خصوصی

کارگردان نمایش «افلیا» یکی از مشکلات گروه های تئاتری را نرخ بالای اجاره سالن های نمایش عنوان کرد و افزود: در مورد سالن‌های نمایش، اوضاع خوب نیست. سالن‌های خصوصی که اجاره‌های نجومی دارند. تعداد محدودی سالن هم هست که به صورت درصدی وارد مذاکره می شوند و کار می‌کنند که اینها هم شرایط خاص خود را دارند؛ این که باید در کار، بازیگر سلبریتی حضور داشته باشد و یا این که کار، یک کار اورجینال باشد.

وی افزود: سالن‌های دولتی هم نوبتی هستند و هر کارگردانی دو سال یک بار می‌تواند در این سالن‌ها اجرا کند، این که چرا باید چنین قانونی بگذارند دلیل منطقی ندارد.

فتحی تاکیدکرد: این مساله به دغدغه ای برای نمایش هایی که تهیه‌کننده و دلگرمی از حیث کمک هزینه و اسپانسرینگ ندارند، تبدیل شده است.

راه‌اندازی جشنواره‌ها به تولید تئاتر کمک کرد/ نرخ اجاره سالن‌ها بالاست

سیاست گذاری در مورد تئاتر باید به گونه ای باشد که برای قشر متوسط یا حتی درجه سه جامعه هم نمایش ها قابل تماشا و دیدن باشندتهیه کننده نمایش «تصادف قطار ۵:۲۵» افزود: امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های ناظر بر سالن‌های خصوصی نظارت را از سالن های نمایشی خصوصی بابت این مبالغ کلانی که از گروه های تئاتری دریافت می‌کنند، بیشتر کنند.

فتحی تصریح کرد: حتی شخصی که تئاتری نیست اما با گروه‌های تئاتری کار می‌کند باید درد خیلی از این تئاتری‌ها را بداند، با این روند، چرخه تئاتر متوقف می‌شود و فقط برای نمایش‌های محدودی، کارها جلو خواهد رفت.

بازیگر نمایش «مجلس آخر» ادامه داد: سیاست گذاری در مورد تئاتر باید به گونه ای باشد که برای قشر متوسط یا حتی درجه سه جامعه هم نمایش ها قابل تماشا و دیدن باشند و قابلیت اجرایی کردن داشته باشند و اجراهایی هم داشته باشیم که قشر متوسط هنرمند جامعه بدون سلبریتی و تهیه کننده هم بتواند اجرای خود را روی صحنه ببرد. در غیر این صورت فضای رقابت و تولید آثار متنوع و کیفی محدود می شود.

راه‌اندازی جشنواره‌ها به تولید تئاتر کمک کرد/ نرخ اجاره سالن‌ها بالاست

فتحی گفت: چون از بازیگری شروع کرده‌ام دغدغه بازیگری هم دارم. البته قبلا خیلی دغدغه‌مند نبودم اما از جایی که یاد گرفتم چطور باید خلق کنم و این اتفاق برایم جذاب شد، علاقه‌مندتر به کارگردانی شدم و آن را خیلی پررنگ و جدی‌تر دنبال می‌کنم.

وی با بیان این‌که در مرحله پیش‌تولید یک سری فیلم‌های کوتاه است که به زودی شروع می‌شود، درباره این که کارگردانی تئاتر سخت‌تر است یا سینما گفت: هر دو به نوعی کار آسانی در کشور نیست. چون ما خیلی نمی‌توانیم حمایت از هر حیثی در کشور داشته باشیم. خیلی وقت‌ها کارگردان‌هایی شروع به کار می‌کنند که خیلی گروه منسجم و خوبی ندارند. در کشور هم کار تیمی خیلی جا نیفتاده است. این که گلچین کنی و آدم‌های خودت را پیدا کنی زمان‌بر است و در یک زمان طولانی این اتفاق می‌تواند بیفتد.

نویسنده نمایش «خواب عجیب» افزود: امیدوارم بتوانم این را برای خودم رقم بزنم که گروه منجسم داشته باشم و تولیدات خیلی خوب و با کیفیتی ارائه دهم هم برای خودم و هم برای گروهی که همکاری می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha