تدوین اطلس جامع سلامت منطقه تربت‌حیدریه آغاز شد

تربت‌ حیدریه- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: کار تهیه و تدوین اطلس جامع سلامت جمعیت زیر پوشش این دانشگاه به تفکیک ۳۶ مرکز جامع خدمات سلامت آغاز شده است.

دکتر محمد قربانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام پژوهشی از حدود یک ماه قبل آغاز شده که در قالب آن ۲۰۰ شاخص شامل وضعیت سلامت، بیماری، دلایل مرگ و میر، تولد و کلیه شاخص‌هایی که رعایت آنها منجر به یک زندگی سالم و بدون بیماری خواهد شد، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخی شاخص‌ها نظیر بازماندگی از تحصیل، طلاق و ازدواج‌ ، سوانح و حوادث توسط دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش، دادگستری، پلیس راهور، بهزیستی و دیگر دستگاه ها تهیه می شود لذا از این دستگاه‌ها انتظار می رود برای تهیه اطلس سلامت همکاری لازم را داشته باشند.

قربانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت در تهیه برخی آمارها نظیر طرح‌های غربالگری مشکل خاصی ندارد، ولی تهیه آمار یاد شده از حوزه اختیارات این دانشگاه خارج است و حال آنکه دریافت دقیق این آمار برای برنامه ریزی در سلامت افراد جامعه تاثیرات بسیار مثبت دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه در ادامه از غربالگری هزار و ۳۰۶ نوزاد در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ۶۹ مورد مشکوک شناسایی شدند که بعد از انجام آزمایش‌های لازم ۶ مورد زیر درمان قرار گرفتند و از بروز عوارض جدی به آنان جلوگیری شد.

قربانی تصریح کرد: انجام غربال‌گری کم‌کاری تیروئید در سه تا پنج روزگی نوزادان، در راستای برنامهٔ کشوری غربال‌گری نوزادان و با هدف تشخیص زودهنگام و به‌موقع کم‌کاری تیروئید در نوزادان و جلوگیری از عوارض جبران‌ناپذیر آن، مانند عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات رشدی و شنوایی همه ساله انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۸۴۴ مورد در تربت‌حیدریه، ۱۶۳ مورد در مه‌ولات و ۲۹۹ مورد در زاوه انجام شد، افزود: کم‌کاری تیروئید یکی از بیماری‌های شایع دوران نوزادی است که در صورت فقدان تشخیص و درمان به‌موقع، می‌تواند پیامدهای ناگواری برای سلامت و آیندهٔ کودک داشته باشد.

قربانی گفت: خوشبختانه با انجام غربالگری ساده و کم‌هزینه، می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه شناسایی و با درمان به‌ موقع از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، به ۳۷۵ هزار نفر جمعیت سه شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی خدمات می‌دهد که از این تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۷ نفر در نواحی روستایی سکونت دارند.

شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha