دانشگاه صحنه سوگ سالار شهیدان/ اختتامیه کنگره شعر شهید جمهور

تهران- ایرنا- آموزش عالی در آخرین روزهای تیرماه و همزمان با تعطیلی کلاس‌ها در تعطیلات تابستانی همراه با مردم سراسر کشور به سوگ سالار شهیدان و یاران باوفایش نشست، کنگره شعر دانشجویی شهید جمهور نیز به پایان رسید.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، هفته پایانی تیرماه مصادف بود با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و همراهانش در واقعه کربلا. در این ایام دانشگاه‌های کشور به سوگ سیدالشهدا (ع) نشسته بودند و برخلاف هفته‌های گذشته که روزهای پرکاری را سپری کرده‌بودند فعالیت قابل توجهی نداشتند.

دانشگاه تهران مطابق روال سال‌های گذشته ظهر عاشورا میزبان مجلس سوگواری سالار شهیدان بود و دسته عزاداری این دانشگاه نیز با حضور رئیس دانشگاه و معاون فرهنگی‌اجتماعی دانشگاه هفتم ماه محرم مصادف با شنبه 23 تیر در داخل دانشگاه و خیابان‌های همجوار به راه افتاد.

دانشگاه صحنه سوگ سالار شهیدان/ اختتامیه کنگره شعر شهید جمهور

مهمترین اخبار آموزش عالی و موسسات آموزشی شامل اعلام اعطای بورس دانش به بیش از ۱۰۰۰ داوطلب کنکوری در سال ۱۴۰۳، آغاز فراخوان جذب طلبه‌سرباز و صدور دومین فراخوان معرفی برگزیدگان فناوری دانشگاه تهران، پایان جشنواره شعر دانشجویی شهید جمهور در دانشگاه سوره و اعلام تبدیل وضعیت منتخبین بورس سال آخر پس از فارغ التحصیلی از بورسیه به پیمانی و استادیاری دانشگاه بود.

شروع هفته هم‌زمان بود با بازدید رئیس دانشگاه تهران از مجموعه‌های خوابگاهی از دانشکده فنی کاسپین. محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در جریان بازدید از مجموعه‌های خوابگاهی این دانشکده گفت که بهره‌برداری از پنج بلوک خوابگاهی دخترانه و پسرانه این دانشکده با ظرفیت ۲۰۰ نفر همراه با مجموعه ۵۰ واحدی متاهلین تا نیمه شهریور به پایان می‌رسد و آماده بهره برداری است.

وی همچنین در مورد بلوک خوابگاهی دخترانه و پسرانه‌ای که احداث آنها از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است نیز گفت که هر کدام از این بلوک‌های خوابگانی ۷۵۰ مترمربع مساحت با ظرفیت ۱۲۰ دانشجو را دارند. به گفته این مقام مسئول احداث این بلوک‌ها ۷۰ درصد پیشرفت داشته و ساخت آنها تا نیمه شهریورماه سال جاری به پایان می‌رسد.

در مراسم بازدید از خوابگاه‌های در حال احداث مقرر شد بهره‌برداری رسمی پنج بلوک خوابگاهی به همراه خوابگاه متاهلین ۵۰ واحدی دانشکده فنی کاسپین در آیینی قبل از آغاز سال تحصیلی پیش رو با حضور رئیس دانشگاه تهران رسما افتتاح شوند و با بهره‌برداری از ظرفیت‌های جدید نیازهای خوابگاهی دانشکده فنی کاسپین به طور کامل رفع می‌شود.

نخستین جلسه هیات اندیشه‌ورز فرهنگ ورزش ۲۳ تیرماه برگزار شد. در این نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بررسی ماده واحد ارزش آفرینی فرهنگی اجتماعی با استفاده از ظرفیت المپیک و پارالمپیک تابستانی ۲۰۲۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه با انتقاد از نبود حکمرانی حکیمانه در بحث ورزش معتقد است دانشگاهیان، حوزویان و متخصصان این حوزه از رساله‌ها و پایان‌ نامه‌هایی که در این زمینه تالیف شده استفاده کنند و با زبان منطق با دنیا سخن بگوییم تا نتایج مطلوب حاصل شود.

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی آموزش کشور مانند همیشه اخباری از انتشار کلید سوالات کنکور ۱۴۰۳، تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون انتخاب سردفتر ازدواج و طلاق و مهلت ثبت‌نام متقاضیان پذیرش در مقطع کاردانی ویژه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳ تا امروز خبر داد.

شهید رئیسی؛ حلقه وصل گروه‌های مختلف فکری در جامعه

کنگره شعر دانشجویی شهید جمهور نیز به پایان راه رسید. معاون فرهنگی‌ اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه این کنگره با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید رئیسی گفت: وی حلقه وصل گروه‌های مختلف فکری در جامعه بود.

عبدالحسین کلانتری ادامه داد: در وصف شهید آیت الله رئیسی صحبت‌های زیاد شده و رهبر معظم انقلاب در مناسبت های مختلف به ویژگی ها و خصایص وی به تفصیل پرداختند.

وی افزود: یک ویژگی مغتنم و مفید شهید جمهور این است که آیت الله رئیسی اهل وصل بود و نگاه فصل نداشت. نه فقط در دولت بلکه حتی در دوره ای که در قوه قضائیه و آستان قدس رضوی بود به طرز عجیبی اهل سلم و وفق و دوست داشتن و محبت و وصل بود و همین نگاه موجب شد واقعاً از تفکرات مختلف بهره می گرفت که برخی از آن ها رسانه ای نیز شده است و برخی از افراد با تماس طرف مشورت شهید رئیسی قرار می گرفتند.

دانشگاه صحنه سوگ سالار شهیدان/ اختتامیه کنگره شعر شهید جمهور

کلانتری ادامه داد: حتی در هیات دولت هم این تنوع فکری را می توان مشاهده کرد. این به برکت شهید رئیسی بود که توانست آن ها را دور هم جمع کند و تذکر هم می داد به هیات دولت که کاردانی، توانمندی ، باور به ما می توانیم و کارکردن برای مردم مهم است و نگاه های سیاسی کمترین اهمیت را برای او داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ما به چنین شخصیت هایی نیاز داریم که بتوانند کشور را به این ریل برگردانند. در عین پایبندی به اصول و آرمان‌های انقلاب، بتوانند این کشتی را بزرگ ببینند و از همه افراد متخصص استفاده کرده و سوار این کشتی کنند. این حلقه مفقوده ماست. اکنون در جامعه دچار انشقاق های عظیمی شدیم به خصوص در بزنگاه هایی مثل انتخابات این ها تعویق پیدا می کند و این ها به نفع جامعه نیست.

دومین المیپاد فرهنگی - ورزشی دانشجویان بین‌الملل برگزار می‌شود

در هفته گذشته سازمان امور دانشجویان از برگزاری دومین المیپاد فرهنگی - ورزشی دانشجویان بین الملل با شعار «ورزش زبان مشترک» در ۱۰ رشته ورزشی شامل فوتسال، والیبال، بسکتبال، بدمینتون، تنیس روی میز، شطرنج ، دومیدانی، شنا، دارت، آمادگی جسمانی در مردادماه خبر داد.

مراسم افتتاحییه این المپیاد یکم مرداد ماه و با حضور مسئولان دانشگاهی و ورزشی کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. اولین دوره المپیاد فرهنگی - ورزشی دانشجویان بین‌الملل تابستان سال گذشته به میزبانی دانشگاه مازندران برگزار شد.

اعطای «بورس دانش» به بیش از ۱۰۰۰ داوطلب کنکوری در سال ۱۴۰۳

بورس دانش با هدف تشویق و هدایت استعدادهای برتر نظام آموزش و پرورش کشور برای ورود به رشته های مغفول مانده و دارای اولویت (بر اساس اسناد فرادستی) در حوزه های علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، سلامت و هنر اجرایی شد. همچنین پیش‌بینی شده که از این طریق بخشی از نیروهای نخبه و افرادی که دارای رتبه بهتری هستند به کمک پرداخت مقرری به دانش آموزانی که وارد دنشگاه‌هامی‌شود به سمت علوم بنیادی و پایه سوق داده شود.

اعطای بورس دانش از سال گذشته و با هزار نفر شروع و در دفترچه کنکور هم شرایط آن اعمال شد. سال گذشته داوطلبان کنکور سراسری که در بورس دانش پذیرفته شدند، ماهیانه مبلغ پنج میلیون تومان دریافت کرده‌اند که در سال جاری این رقم افزایش یافته است، این مبلغ می‌تواند حمایت خوبی از دانشجویان کارشناسی باشد. به گفته مسئول کارگروه بورس دانش امسال نیز در سازمان امور دانشجویان، پیش‌بینی ‌شده است یک هزار و ۱۱۹ ظرفیت بورس دانش در سراسر کشور داشته باشیم.

هدف از اعطای بورس دانش دانشجوی بورسیه در حین تحصیل این است که فرد بورس شده از تسهیلات استفاده می‌کند و در مقطع بعدی در صورت حفظ شایستگی لازم، در اولویت دریافت بورس خواهد بود.

اطلاعیه ثبت‌نام اسکان تابستان ۱۴۰۳ در خوابگاه‌های دانشگاه تهران

دانشگاه تهران طی اطلاعیه‌ای در هفته گذشته از ثبت نام اسکان تابستان ۱۴۰۳ در خوابگاه‌های این دانشگاه خبر داد. طبق این اطلاعیه دانشجویان کارشناسی که دارای سرترم آموزشی با واحدهای عملی از جمله پروژه، واحد کارآموزی و کارورزی در تابستان جاری هستند، می‌توانند از تاریخ ۲۵ تا ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ با مراجعه به سامانه خوابگاهی به آدرس dorm.ut.ac.ir نسبت به ثبت‌نام خوابگاه اقدام کنند.

دانشگاه صحنه سوگ سالار شهیدان/ اختتامیه کنگره شعر شهید جمهور

خوابگاه دانشگاه تهران یکی از بزرگترین خوابگاه‌های دانشگاهی در ایران است که در قلب پایتخت ایران واقع‌شده‌است. این خوابگاه در سال‌های مختلف با امکانات متنوعی را برای دانشجویان فراهم می‌کند. این خوابگاه ها با داشتن امکاناتی نظیر اتاق‌های مسکونی، سالن ورزشی، کافی‌شاپ، کتابخانه و اینترنت پرسرعت، محیطی مناسب برای زندگی و تحصیل دانشجویان فراهم می‌کند. به گفته علیرضا وجهی معاون دانشجویی دانشگاه تهران این دانشگاه ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خوابگاهی دارد.

۱۷۲ نشریه علمی نمایه بین‌المللی اخذ کرده‌اند

مدیر کل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم از رشد نمایه‌سازی نشریات علمی و جهش در استاندارد نشر علمی کشور طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۷۲ نشریه علمی از ایران نمایه بین‌المللی اخذ کرده‌اند و این پیشرفت خوبی در این عرصه است.

علی باقر طاهری‌نیا در بیست و نهمین نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور بر لزوم همکاری پژوهشگاه‌ها با سازمان‌های اجرایی تأکید کرد و همکاری با پژوهشگاه جنگ و سازمان هواشناسی را فرصتی مناسب برای همکاری دانست.

معاون وزیر علوم و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در خصوص نشست سرآمدان آموزشی گزارشی ارائه داد و بر لزوم اجرایی سازی آیین نامه‌های ابلاغی از سوی وزارت تأکید کرد.

رایزنی برای تدوین آئین‌نامه شاخص‌های اعتبارات دانشگاه‌ها

هفته گذشته پس از ابلاغ غلامرضا خواجه سروی رئیس امور آموزش سازمان برنامه و بودجه در خصوص تشکیل کارگروه تدوین آئین‌نامه شاخص‌های اعتبارات دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، نخستین نشست این کارگروه با حضور اعضا، در محل سالن شهید سلیمانی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.

براساس این گزارش در بند الف ماده ۹۶ قانون برنامه هفتم توسعه آمده است: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه مکلف اند به‌منظور تحقق اهداف آمایش آموزش عالی، تنظیم ارتباط تحصیل و اشتغال، ارتقای پاسخگویی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری به نیازهای بازار کار و تقاضای اجتماعی، افزایش جذابیت تحصیل در رشته‌های دارای اولویت کشور و حذف رشته‌های غیرضرور، اقدامات قانونی لازم را برای اصلاح نظام تأمین مالی هزینه‌های تحصیلات عالی بر اساس پایش (کنترل) کیفی و کمّی خدمات آموزشی، با رعایت اصل سی‌ام (۳۰) قانون اساسی از محل منابع عمومی به‌عمل آورند.

آغاز فراخوان جذب طلبه‌سرباز

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به منظور بهره‌مندی از ظرفیت و توان علمی جوانان تحصیل‌کرده و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه، فراخوان عمومی جذب امریه سربازی منتشر کرد. از جمله شرایط عمومی فراخوان پذیرش مشمول وظیفه برای گذراندن دوره ضرورت در این جذب امریه، دارا بودن تابعیت ایرانی، اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام و مذهب تشیع، اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نداشتن هرگونه سابقه محکومیت جزایی و کیفری، نداشتن سابقه خدمت وظیفه قبلی، نداشتن غیبت و اضافه خدمت در اعزام، دارا بودن زمان کافی تا موعد اعزام جهت طی مراحل اداری و گزینشی (حداقل چهار ماه) عنوان شده است.

دانشگاه صحنه سوگ سالار شهیدان/ اختتامیه کنگره شعر شهید جمهور

داشتن سلامت و توانایی جسمی و روانی، عدم پیگیری هم‌زمان موضوع امریه سربازی از سایر سازمان‌ها، عدم ارائه درخواست هرگونه معافیت در طول مدت خدمت، دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی سطح یک حوزوی (متقضیان حوزوی)، کسب حدنصاب امتیاز در مصاحبه کمیته مربوطه و تایید گزینش و حراست،‌ از دیگر شرایط عمومی اعلام شده برای جذب امریه سربازی از طریق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاست.

علاقه‌مندان برای شرکت در این فراخوان می‌توانند به نشانی اینترنتی https://nahad.ir/amriyeh مراجعه کنند.

صدور دومین فراخوان معرفی برگزیدگان فناوری دانشگاه تهران

دانشگاه تهران به مناسبت هفته پژوهش و فناوری فراخوان دومین دوره معرفی برگزیدگان فناوری را صادر کرد. دومین جشنواره برگزیدگان فناوری دانشگاه تهران همراه با انتخاب و معرفی فناوران برگزیده در هشت محور اختراع فناور، پارسا فناور، استاد فناور، دانشجوی فناور، هسته فناور، شرکت فناور، تجاری‌سازی فناوری و شرکت دانش‌بنیان اعضای هیأت علمی برگزار می‌شود.

بر همین اساس، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه می‌توانند متناسب با نوع فعالیت فناورانه خود، فرم درخواست شرکت در فراخوان را مطابق با لینک (https://pinotec.ut.ac.ir/fa/page/۱۱۲۳۹) تکمیل و مستندات خود را بارگذاری کنند.

مهلت ارسال درخواست‌ها تا تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ تعیین شده و برگزیدگان این جشنواره، هم‌زمان با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور مسئولان دانشگاه مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

محورها و شاخص‌های انتخاب فناوران برگزیده و فرم‌های ثبت‌نام از طریق نشانی https://pinotec.ut.ac.ir/fa/page/۱۱۲۳۹ قابل دسترسی است.

دانشگاه صحنه سوگ سالار شهیدان/ اختتامیه کنگره شعر شهید جمهور

تبدیل وضعیت منتخبین بورس سال آخر به پیمانی و استادیاری

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان هم خبر داد که منتخبین بورس سال آخر پس از فارغ التحصیلی از بورسیه به پیمانی و استادیاری تبدیل وضعیت می‌شوند.

محمد محمدی‌مسعودی درخصوص بورس سال آخر توضیح داد: یکی از راه‌های تأمین نیاز هیأت علمی دانشگاه‌ها استفاده از ظرفیت بورس برای دانشجوهای دکتری است.

فرایند بورس سال آخر به این صورت انجام می‌شود که در ابتدا دانشگاه‌ها تقاضاهای خود برای تأمین اعضای هیأت علمی در رشته‌گرایش‌های مورد نظر خود را به ما اعلام می‌کند سپس این تقاضاها تجمیع می‌شود و پس از بررسی و تصویب در شورای مرکزی بورس، سازمان امور دانشجویان طی فراخوانی، اعلام نیاز به هیات علمی از میان دانشجویان دکتری را منتشر می‌کند.

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان با بیان اینکه در فراخوان تعداد هیأت علمی و رشته گرایش‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها اعلام می‌شود؛ اظهار کرد: دانشجویان دکتری خارج از کشور و دانشجویان دکتری داخل که دفاع از پروپوزال خود را انجام داده باشند می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند. این افراد پس از شرکت در فراخوان و غربالگری اولیه برای انجام مصاحبه به سازمان امور دانشجویان دعوت خواهند شد.

مسعودی تصریح کرد: فرایند مصاحبه به این شکل خواهد بود که داوطلب پس از انجام مصاحبه علمی و تخصصی به مرحله بعد؛ یعنی انجام مصاحبه عمومی خواهد رفت و در نهایت با بررسی صورت گرفته داوطلبان چند برابر ظرفیت به دانشگاه‌ها معرفی خواهند شد.

هوش مصنوعی به کمک دانشجویان می‌آید

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان هم گفت که ربات گفت‌وگوی مبتنی بر هوش مصنوعی، به عنوان دستیار هوشمند میز خدمت الکترونیکی سازمان امور دانشجویان، راه اندازی شد.

مصطفی صالحی گفت: امروزه با افزایش دسترسی عمومی به ربات‌های گفت‌و گو و افزایش کارایی آن‌ها، استفاده از این سرویس‌ها در حوزه‌ها و کاربردهای مختلف برای دسترسی آسان و سریع به حجم بالای اطلاعات در حال افزایش است.

وی ادامه داد: استفاده از این محصولات در سازمان‌ها به دلایلی چون سرعت پاسخگویی بالا به حجم بالای کاربران (مقیاس‌پذیری) و کاهش هزینه‌های بالای مراکز تماس، رو به گسترش است و با توجه به جذابیت بالای آنها به ویژه در تعامل طبیعی با زبان محاوره، می‌تواند منجر به افزایش رضایت کاربران شود و تصویری از هوشمندی سازمان را در ذهن مخاطب ایجاد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha