۲۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۳
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 85541246
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

برای نخستین بار گونه نادر تشی در اشنویه مشاهد شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه گفت: برای نخستین بار گونه نادر تشی در نزدیکی یکی از روستاهای این شهرستان مشاهده شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی محیط زیست آذربایجان غربی، کریم خضری روز چهارشنبه در این خصوص اظهار کرد: برای نخستین بار در این شهرستان گونه تشی توسط یکی از دوستداران محیط زیست شهرستان اشنویه در مسیر جاده روستایی گلاز اشنویه مشاهده شد.

وی اضافه کرد: مشاهده تشی به دلیل شبگرد بودن این گونه بسیار سخت است و تاکنون گزارشی از حضور این گونه در شهرستان اشنویه ثبت نشده بود.

وی مشاهده این گونه را نشانگر تنوع زیستی غنی شهرستان اشنویه دانست و افزود: تشی‌ها جوندگان بزرگی هستند که بخش‌های زیادی از سطح بدن آن‌ها برای حفاظت از گزند جانوران شکارچی، پوشیده از خارهایی تیز و بلند است و عموما از گیاهان تغذیه می کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اشنویه با بیان اینکه عمر این گونه نادر حدود ۱۵ سال است، گفت: خارهای ناحیه گردن و شانه نازک و بلند است، موقعی که آن‌ها را سیخ می‌کند به شکل بادبزن در می‌آیندو تها به عنوان محافظ در مقابل خطر عمل می کند.

خضری یادآور شد: تشی از راسته جوندگان و گونه های جانوری کمیاب در منطقه است و اغلب از ریشه، پیاز و جوانه های گیاهان خودرو استفاده می کند.

اشنویه از شهرستان‌های مرزی آذربایجان‌غربی است که باتوجه به وضعیت اکولوژیکی و برخورداری از سیمای زیست محیطی مطلوب از زیستگاه‌های مهم استان به‌شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha