۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۵۸
کد خبر: 81751104
T T
۰ نفر

شكارچي تشي در استان قزوين به دام افتاد

۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۵۸
کد خبر: 81751104
شكارچي تشي در استان قزوين به دام افتاد

قزوين - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست استان قزوين از دستگيري شكارچي متخلف گونه جانوري تشي در اين استان خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان قزوين، صدرالدين عليپور افزود: مامورين اجرايي محيط زيست شهرستان قزوين به همراه مامورين يگان حفاظت اداره كل حفاظت محيط زيست استان در حين گشت و كنترل مناطق در حوزه استحفاظي كوهين يك نفر متخلف كه اقدام به شكار غيرمجاز كرده بود را دستگير كردند.
وي اظهاركرد: از شكارچي غيرمجاز يك قبضه اسلحه شكاري قاچاق و لاشه يك سر تشتي كشف و ضبط و پرونده مذكور به مراجع قضايي استان ارسال شد.
عليپور از تمامي شهروندان درخواست كرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرصه صيد و شكار، مراتب را به سر محيط باني ها و ادارات محيط زيست استان اطلاع دهند.
چوله يا تشي يا گربه تيغي به اسم علمي Rodentia‎‏ از گروه پستانداران، راسته جوندگان و خانواده ‏‎Hystricidae‎‏ و بنام هاي محلي، چوله، سيخور، كرپي، كول تيغ تيغه كه در بعضي از نقاط كشور آن را به غلط جوجه تيغي يا خارپشت مي نامند.
اين حيوان شبگرد بومي كشورهاي آفريقايي و آسيايي از جمله بزرگترين جونده ايران در زيستگاه‌هاي جنگلي، كوهستاني، استپي و بياباني مي باشد كه در اكثر نقاط كشور بويژه در ياسوج، فارس به وفور ديده مي شود.
تشي جانوري است علفخوار و بيشتر از ريشه گياهان مختلف مرتعي، جنگلي، باغي، زارعي و زينتي تغذيه و گاهي از لاشه جانوران و پس مانده هاي غذايي استفاده مي كند.
وزن اين گونه جانوري 20 الي 30 كيلوگرم و طول بدن آن 80 الي 100 سانتيمتر است كه با تيغ يا خارهاي بلند و ابلق رنگي به طول 18 تا 40 سانتيمتر و پوشيده شده است.
طول عمر تشي گاهي به 20 سال مي رسد و بطور معمول چوله ها در گروههاي فاميلي سه تا 15 تايي در يك لانه زندگي مي كنند و دوره بارداري اين پستاندار 100 الي 120 روز طول مي كشد و هر سال يك الي دو بار آبستن و هر بار يك تا چهار بچه بدنيا مي آورد كه با وجود دوره شيرخوارگي سه ماهه در 16 ماهگي بالغ مي شود.
شكارچي تشي گوشتخواراني چون پلنگ، روباه، شغال و جغد مي باشند.
در آيين اسلام گوشت چوله يا تشي حرام است و شكار اين نوع گونه جانوري نيز از نظر حفاظت محيط زيست ممنوع مي باشد و طبق جدول جريمه صيد و شكار حيوانات مصوب شورايعالي حفاظت محيط زيست كشور و بنا به پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست و به استناد ماده سه قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست، جريمه شكار هر سر تشي 30 ميليون و 500 هزار ريال مي باشد.
استان قزوين داراي يك منطقه حفاظت شده بنام باشگل در شهرستان تاكستان با وسعت 25 هزار و 198 كيلومتر مربع و دو منطقه شكار و تيراندازي ممنوع الموت و طارم سفلي به ترتيب با وسعت 118 و 49 هزار كيلومتر مربع مي باشد.
7390/ 6128/1772
۰ نفر