برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

دماوند- ایرنا- نمایش آئینی تعزیه خوانی به همراه روایت‌های مختلف واقعه عاشورا و اسارت اهل بیت(ع) در روستای یهر از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش ایرنا، تعزیه یا شبیه‌ خوانی، یکی از آیین‌های سنتی ایرانیان است که در ایام محرم و به ‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی در برخی استان‌ها از جمله استان تهران برگزار و مصائب واقعه کربلا در آن به‌صورت نمایش مذهبی اجرا و بازآفرینی می ‌شود که افراد مختلف در این نمایش، نقشی از شخصیت‌های کربلا را بر عهده می‌گیرند.

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

این مراسم که یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین سنت‌های عزاداری در منطقه دماوند است، با حضور مردم و علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) در روستای یهر از توابع بخش مرکزی شهرستان دماوند برگزار شد و در این مراسم معنوی، تعزیه‌خوانان با اجرای صحنه‌هایی از واقعه عاشورا و مصائب اهل بیت (ع)، دل‌های حاضرین را با کربلا و واقعه عاشورا پیوند زدند.

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

این تعزیه‌خوانی با هنرمندی تعزیه‌خوانان محلی و با استفاده از لباس‌ها و ادوات سنتی برگزار شد که حال و هوای خاصی به مراسم بخشید، حضور پرشور مردم روستای یهر و مناطق اطراف، نشان از ارادت و عشق بی‌پایان آنان به امام حسین (ع) و یاران وفادارش داشت.

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

این مراسم با نوای مرثیه‌خوانان و مداحان اهل بیت (ع)، فضای روستا را مملو از حزن و اندوه عاشورایی کرد.
هر چند تاریخچه پیدایش تعزیه، مشخص نیست اما این هنر علاوه بر اینکه به بالندگی تئاتر در ایران کمک کرده، نشانه‌ای از هنر مذهبی شیعیان نیز به شمار رفته و خواندن هنرمندانه اشعار بیش از نحوه اجرای نمایش اهمیت دارد.


طبق فتوای غالب مراجع و همچنین حضرت امام خمینی (ره)؛ شبیه‌ خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب‏‎ ‎‏نباشد مانع ندارد.

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

به دلیل حضور گسترده و استقبال مردم از این مراسم، نحوه رساندن پیام عاشورا به مردم و به‌ خصوص کودکان و نوجوانان و معتبر بودن منابع و جلوگیری از تحریف در ارسال پیام به مخاطب، بسیار مهم بوده و مطالب باید از روی منابع مورد تایید باشد؛ تعزیه‌خوانی در بیشتر مناطق استان تهران برگزار می‌شود.

شبیه ‌خوانی بر مبنای کدام روایت‌ها اجرا می‌شود

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

بیشتر از منابع شیعی قدیمی که قبلا نوشته شده و به دست امروزی ‌ها رسیده اجرا می ‌شود؛ ضمن اینکه بر اساس مطالعه چند کتاب در مورد واقعه کربلا، تعزیه ‌خوانی روستای یهر به‌صورت کامل با روایت‌های معتبر شیعه، مطابقت داشته و منافاتی با فرهنگ شیعه ندارد و نسخه‌های آن از کتاب‌های معتبر نوشته شده است اجرا می شود.

شبیه ‌خوانی تا چه اندازه می‌تواند در رساندن پیام عاشورا به مخاطبان موثر باشد

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

با توجه به اینکه این مراسمات هر ساله برگزار می شود، چندین هزار نفر از سراسر کشور در عاشورای حسینی در میدان برگزاری مراسم حضور می‌یابند و چون به‌ صورت نمایشی است بیشترین تاثیر و ترویج فرهنگ عاشورا و مکتب اهل بیت(ع) را به دنبال داشته و به ‌طور یقین تاثیر آن بیش از مطالعه کتاب است.

تقویت هنر تعزیه، گامی در انتقال فرهنگ عاشورا

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

بدیهی است با هنر تعزیه می‌توان به زیبایی و در قالب نمایشی تأثیر گذار بخشی از واقعه کربلا را با حس و حالی معنوی به گروه‌های مختلف جامعه بویژه جوانان و بانوان منتقل کرد و حزن و اندوهی واقعی توأم با درک بهتری از این حماسه را رقم زد.

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

بدون شک با حمایت از تعزیه و آموزش علاقمندان جوان، کمک به تهیه ابزار و یراق مورد نیاز و تأمین فضایی مناسب برای شهروندان و تماشاگران در مناطق مختلف استان و کشور و نیز پوشش مناسب رسانه‌ای رسانه‌های مکتوب و مجازی استانی می‌توان در حفظ و احیای این هنر آئینی نقش مؤثری ایفا کرد و در محرم و سایر مناسبت‌ها نمایشی زیبا و معنوی از حماسه کربلا را به تصویر کشید.

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

روستای یهر یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان دماوند است. این روستا در ۴۵ کیلومتری شهر دماوند و در ۹۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده است. همسایه شرقی آن روستای کهنک و در همسایگی غربی یهر روستای مومج واقع شده است. روستای یهر در دامنه رشته کوه البرز و دارای جاذبه های طبیعی خدادادی و گردشگری زیادی است طبیعت سرسبز، زیبا و بکر، بافت سنتی ، چشم هر بیننده ای را که از این روستا می گذرد نوازش می دهد این روستا ۲۰۰ خانوار قالب ۸۰۰ نفر جمعیت دارد که شغل اصلی مردم این روستا دامداری ، کشاورزی و باغداری می باشد .گردو ، سیب ، گلابی، گیلاس ، آلبالو ، زردآلو ، قیصی، آلو ، سیب زمینی از مهمترین محصولات این روستا می باشد.

برگزاری نمایش آئینی تعزیه خوانی روستایی در دماوند

با توجه به اطلاعات مرکز آمار که در فصل سرد سال گرفته شده جمعیت روستای یهر ۶۴ نفر در۲۷ خانوار ثبت شده است اما در حقیقت جمعیت روستای یهر ۱۸۰۰ نفر در ۴۵۰ خانوار می باشد.

قدمت روستای یهر بسیار زیاد است و وجود قلعه تیموری و آثار مکشوفه در آن دال بر این ادعا است اما آنچه بر اساس اطلاعات موجود میباشد از این قرار است که روستای یهر پس از حمله مغولها برای زمان زیادی خالی از سکنه بود تا اینکه حدود ۲۰۰ سال پیش شخصی به نام ملا حسین دوباره این روستا را احیا کرد.

اهالی این روستا درگذشته به کشاورزی و دامداری اشتغال داشته و از اوایل دهه ۴۰ با مهاجرت جوانان روستا به تهران و با کاهش جمعیت روستا در سال‌های اخیر دامداری و کشاورزی محدود شده، و اکثر مزارع به باغ تبدیل شده است. شغل اصلی مردم یهر کشاورزی و شغل جوانان خیاطی و تعدادی هم کارمند و یا در شرکت ها در کار های صنعتی تخصص دارند.

روستای یهر در حال حاضر هیچگونه محل درآمدی غیر از کمکهای مردمی و خود یاریها ندارد.اعتبارات شهرستانی هم آنقدر چشمگیر نیست.تعداد فعالیتهای عمرانی صورت گرفته در این روستا به قدری کم است که سالی یک پروژه هم نمی شود. روستای یهر یکی از روستا های بکر این منطقه است به طوری که دهها سال است که بافت روستایی آن هیچگونه تغییری نداشته است و هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است.

شهید ناصر حسنی و شهید برادر جان خداوردی ، دو شهیدی است که این آبادی تقدیم انقلاب اسلامی نمود.شهید ناصر حسنی از بسیجیان و انقلابیون بودند که در سال ۱۳۶۰ در اثر ترور منافقین در جنگلهای شمال به شهادت رسید و شهید خداوردی نیز به عنوان سرباز در خلال جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت نایل شد.

دماوند یکی از شهرهای استان تهران و مرکز شهرستان دماوند است، این شهر در شرق تهران و در فاصله ۴۶ کیلومتری از پایتخت ایران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha