رد ترور رئیس‌جمهور آمریکا به راننده تاکسی رسید!

تهران- ایرنا- چند تیر پیاپی به سمت رئیس جمهور آمریکا شلیک شد. او با جراحتی نه چندان جدی جان سالم به در برد اما یک نفر کشته شد و نفر دیگر به شدت زخمی شد.

جان هینکلی جوانی ۲۸ ساله بود که با دیدن فیلم «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی و با بازی درخشان رابرت دنیرو و بازی جودی فاستر، دلباخته جودی شد. او ۱۵ بار فیلم را تماشا کرد. بارها تلاش کرد عشق خود را به این هنرپیشه سینما نشان دهد اما ناکام ماند. او در احمقانه‌ترین تصمیم خود برای دیده شدن و تاثیرگذاری بر جودی فاستر، ترور رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا را طرح‌ریزی کرد تا با این اقدام باعث شود جودی اسم و چهره او را ببیند و به خاطر بسپارد!

رونالد ریگان در تاریخ ۳۰ مارس سال ۱۹۸۱ ،۶۹ روز پس از شروع ریاست جمهوری وی رخ داد. در هنگام خروج پس از سخنرانی در هتل هیلتون واشینگتن، ریگان و سه نفر دیگر که مهم‌ترین آن‌ها جیمز برادی سخنگوی سابق کاخ سفید آمریکا بود به ضرب گلوله جان هینکلی زخمی شدند. انگیزه هینکلی برای حمله، تحت تأثیر قرار دادن بازیگر زن، جودی فاستر بود که پس از دیدن او در فیلم راننده تاکسی دلداده اش شده بود.

جان هینکلی، عامل ترور رونالد ریگان، بعد از سی و پنج سال (سال ۲۰۱۶ ) به طور مشروط و تحت نظر و اعمال محدودیت‌های اجتماعی از تیمارستان آزاد شد و در ژوئن ۲۰۲۲ به طور کامل و بدون شرط آزاد شد.

هینکلی، از طرفداران افراطیِ جودی بود. وی پس از دیدن فیلم راننده تاکسی، مجذوب جودی فاستر شد و پس از ورود فاستر به دانشگاه یِیل، برای او نامه می‌فرستاد و گاهی نیز برای او پیغام تلفنی می‌گذاشت. پس از ماجرای ترور، هینکلی انگیزهٔ این کار خود را تحت تأثیر قراردادن جودی فاستر اعلام کرد. در سال ۱۹۸۲، فاستر با حضور در دادگاه به این موضوع اشاره کرد که او هیچ رابطه‌ای با جان هینکلی ندارد و در همان هنگام، هینکلی یک مداد به سمت فاستر پرتاب کرد و با فریاد گفت: من پیدایت می‌کنم فاستر!

رد ترور رئیس‌جمهور آمریکا به راننده تاکسی رسید!

مرگ سخنگوی سابق کاخ سفید در اثر زخم گلوله‌ای که برای کشتن ریگان شلیک شده بود. گروه شوک: جیمز برادی سخنگوی سابق کاخ سفید امریکا به دلیل جراحت گلوله ای که ۳۳ سال پیش هنگام سوءقصد به جان رونالد ریگان رئیس جمهوری پیشین برداشته بود جان سپرد.به گزارش رسانه های محلی، ۳۳ سال پیش طی سوءقصد به جان رونالد ریگان، گلوله ای هم به سر جیمز شلیک شده بود و پزشکان قانونی پس از گذشت ۳۳ سال از این حادثه علت مرگ وی را جراحت به جامانده از این گلوله اعلام کرده اند.

گیل هافمن سخنگوی خانواده برادی در این باره می گوید: جیمز مدتی طولانی از درد ناشی از زخم گلوله رنج می برد و سلامتی اش بشدت تحت تاثیر این تیراندازی قرار گرفته بود.عامل تیراندازی به ریگان فردی به نام «هینکلی» بود که با وجود سوءقصد به جان رونالد ریگان به دلیل مشکلات روحی و روانی تبرئه شد. پس از صدور حکم تبرئه وی، خشم بسیاری از مردم نسبت به حکم صادره برانگیخته شد و در حال حاضر هینکلی ضارب ۵۹ ساله ریگان بیمار است که در بیمارستان «سنت الیزابت» واشنگتن روزگار خود را می گذراند.

جیمز برادی طی یک سخنرانی بیان کرده بود که زندگی من با شلیک گلوله ای بر سرم توسط مرد جوانی دستخوش تغییر بزرگی شد و اکنون مجبور به استفاده از صندلی چرخدار هستم. وی گفته بود: لایحه کنترل فروش سلاح می‌تواند مانع انجام چنین حملات وحشیانه‌ای در آمریکا شود.

راننده تاکسی فیلم مهیج روان‌شناسانه نئو نوآر آمریکایی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و نویسندگی پل شریدر و محصول سال ۱۹۷۶ است. فیلم‌برداری آن در شهر نیویورک، کمی بعد از پایان جنگ ویتنام انجام شده‌است. رابرت دنیرو، جودی فاستر، آلبرت بروکس، سیبل شفرد، هاروی کایتل، لئونارد هریس و پیتر بویل ستارگان این فیلم هستند.

رد ترور رئیس‌جمهور آمریکا به راننده تاکسی رسید!

این فیلم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و جنجال‌برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما و همچنین توسط منتقدان، کارگردانان و مخاطبان به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تمام ادوار شناخته می‌شود. اگرچه این فیلم نامزد ۴ جایزهٔ اسکار (بهترین فیلم، بهترین هنرپیشهٔ مرد برای رابرت دنیرو، بهترین هنرپیشهٔ مکمل زن برای جودی فاستر، و بهترین موسیقی فیلم) شد، ولی نتوانست هیچ‌کدام را تصاحب کند. درعوض، با درخشیدن در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، توانست جایزهٔ نخل طلای این جشنواره را ازآنِ خود کند؛ جایزه ای که در بسیاری از نظرسنجی‌ها از جمله در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ منتقدان ایندی‌وایر به عنوان برترین جایزه نخل طلای تمام ادوار جشنواره بین‌المللی فیلم کن برگزیده شد همچنین در سال ۲۰۱۲ طی نظرسنجی نشریه معتبر سایت اند ساوند از دید کارگردانان، پنجمین فیلم برتر تاریخ سینما انتخاب شد.

با وجود نامزد شدن رابرت دنیرو به‌خاطر بازی در نقش تراویس بیکل ۲۶ ساله برای دریافت اسکار، پیتر فینچ به‌خاطر فیلم شبکه، کار برجستهٔ سیدنی لومتِ این جایزه را دریافت کرد. به‌علاوه، بازی جودی فاستر ۱۲ ساله در نقش روسپی خردسال در این فیلم باعث شهرت او شد. البته حضور کودکی خردسال (جودیِ ۱۲ساله) در فیلمی با صحنه‌های خشن و غیراخلاقی، حواشی و انتقاداتی را نیز برای فیلم به دنبال داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha