مشکل خودروهای حامل سوخت برای افغانستان در حال پیگیری است

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: پیگیری‌های لازم برای حل مشکل خودروهای حامل بار سوخت ترانزیت به مقصد افغانستان، در حال انجام است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی سید محمدرضا طالبی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون امنیت عمران مرز استان که با موضوع "بررسی و رصد نارضایتی رانندگان سوخت ترانزیتی" در استانداری برگزار شد، افزود: درخصوص ترانزیت سوخت از پایانه مرزی ماهیرود خراسان جنوبی و در بندر ابونصر فراهی افغانستان مدتی است مشکلی برای خودروهای حامل سوخت در افغانستان پیش آمده که در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: این سوخت ترانزیت از مبدأ عراق به مقصد افغانستان بارگیری شده و ما هیچ مسئولیتی جز ترانزیت آن نداریم اما چون رانندگان ایرانی هستند، پیگیری‌هایی برای رفع این مشکل انجام داده ایم.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: مقرر شد مکاتباتی با نماینده رئیس جمهور در امور افغانستان و وزارت امور خارجه توسط نمایندگی وزارت امور خارجه در استان همچنین دفاتر اقتصادی و انتظامی استانداری با وزارت کشور انجام شود تا هرچه زودتر طرف افغانستانی سوخت مورد نظر را تحویل بگیرد یا اقدام لازم برای برگشت بار را انجام دهد.

وی با تاکید بر این نکته که مکاتبات لازم در این باره باید با توجه به تعطیلی آخر هفته، همین امروز انجام شود، اظهار کرد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه باید با تماس تلفنی، پیگیری لازم را در این زمینه انجام دهد.

طالبی گفت: اگرچه از این مورد دو هفته بیشتر نگذشته اما با توجه به اینکه مواردی در گذشته بوده که رانندگان سه ماه در نوبت تخلیه سوخت ترانزیتی معطل مانده اند، خودروهای حامل سوخت ترانزیتی باید به داخل افغانستان هدایت شوند.

وی با اشاره به قوانین موضوعه ترانزیتی متذکر شد: باید اقدامات خروج از پایانه برای هر خودروی حامل سوخت ترانزیتی در کمترین مهلت زمانی صورت گیرد تا به پایانه مقصد هدایت شوند لذا هیچ کدام از اینگونه محموله‌های ترانزیتی نباید در پایانه مرزی ماهیرود معطل بمانند.

مشکل خودروهای حامل سوخت برای افغانستان در حال پیگیری است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات خروج از پایانه برای این خودروها در اسرع وقت، عنوان کرد: ملاقات مرزی با فرمانده مرزبانی افغانستان انجام و رایزنی‌های لازم برای حل این مشکل با پیگیری استان انجام شود.

وی گفت: این موضوع نباید منجر به ایجاد خللی در تجارت مرزی ایران و افغانستان شود.

در این جلسه مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و مدیران دستگاه‌های مربوطه گزارشی‌هایی از اقدامات انجام شده برای حل این مشکل ارائه کردند.

حدود ۴۰۰ کامیون‌دار مدتی است در آن سوی مرز شرقی و داخل خاک افغانستان به علت نپذیرفتن بار از سوی کشور مقصد، معطل ماندند. این کامیون‌ها حامل سوخت صادراتی از مبدا کشور عراق هستند که از طریق ایران ترانزیت شده است.

گذرگاه مرزی ماهیرود یا نقطه مرزی میل ۷۸ یک گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی قرار دارد و نام این مرز در کشور افغانستان، مرز "ابونصر فراهی" است.

پایانه مرزی ماهیرود، گذرگاه رسمی ایران با افغانستان است که به گفته مسئولان، ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از این مرز انجام می‌شود.

بنابر آمار رسمی، ۲۵۰ هزار و ۸۵۱ تن کالا در سه ماه امسال از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده که نشان‌دهنده رشد هزار و ۱۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha