بیش از هفت هزار فرصت شغلی در بخش خدمات قم ایجاد خواهد شد

قم - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته در سالجاری بیش از هفت هزار فرصت شغلی در بخش خدمات استان ایجاد خواهد شد که نزدیک به سه هزار مورد آن برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

وحید وزیری راد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: در سایر بخش‌های اقتصادی استان نیز تمهیدات لازم برای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب اندیشیده شده‌است و در همین ارتباط تا پایان سال‌جاری در بخش صنعت و حوزه‌های مرتبط با آن ظرفیت اشتغال برای هشت هزار نفر فراهم می‌شود که هم شامل فارغ التحصیلان دانشگاهی و هم افراد دارای مدارک تحصیلی پایین‌تر است.

وی افزود: در بخش کشاورزی قم نیز ایجاد حدود سه هزار فرصت شغلی برای امسال پیش‌بینی شده‌است و ما امیدواریم تا پایان سال‌جاری شاهد تحقق کامل برنامه‌ریزی صورت گرفته در حوزه اشتغال استان باشیم و با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط بتوانیم تمامی موارد اشتغال ایجاد شده را در سامانه رصد ثبت کنیم.

مسئولان قم تاکید دارند از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم با تلاش‌های انجام‌شده افزون بر ۴۰ هزار شغل در این استان ایجاد شد؛ در همین رابطه یکی از رویکردهای مهم مدیریت استان در این بخش، ضمن تثبیت و افزایش فرصت‌های شغلی، کاهش نرخ بیکاری به زیر هشت درصد است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تُن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

همچنین بخش صنعت از جمله حوزه‌های پرتقاضا برای جذب نیروی کار است، در همین رابطه استفاده از نیروی انسانی ماهر همواره به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت واحدهای تولیدی مطرح است که به‌همین منظور اداره کل صنعت،‌ معدن و تجارت قم با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان موضوع مهم تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای تولیدی فعال استان را با جدیت دنبال می‌کند.

در بخش صنعت، استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

در حوزه خدمات نیز براساس آخرین پایش صورت گرفته، ۴۰ هزار پروانه کسب در قم موجود می‌باشد که ۱۶ هزار مورد آن در بخش تولیدی و خدمات فنی و ۲۴ هزار مورد آن در بخش توزیعی و خدماتی است.

اصناف در قم به دلیل موقعیت خاص زائرپذیری این استان و اهمیت بخش خدمات در آن، جایگاه ویژه‌ای دارند و در همین راستا دستگاه‌های اجرایی همکاری گسترده‌ای با فعالان بخش اصناف دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha