احتمال استقرار موشک هسته‌ای روسیه در واکنش به تسلیحات دوربرد آمریکا در آلمان

مسکو- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه استقرار موشک‌های دوربرد هسته‌ای آمریکا در آلمان در سال ۲۰۲۶ اعلام کرد: مسکو هیچ گزینه‌ای را در پاسخ به این اقدام رد نمی‌کند، از جمله استقرار موشک های مجهز به سلاح هسته ای که آن را قابل قبول‌ترین می‌دانیم.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اگر مقامات دولت فدرال آلمان، این گونه اقدامات تنش‌زا را به بهانه قابلیت‌های روسیه در منطقه کالینینگراد در دستور کار قرار دهند، واکنش نشان خواهیم داد.
وی با ابراز تأسف از اینکه غرب به بهانه‌های واهی، اتهاماتی را در زمینه افزایش تنش به روسیه نسبت می‌دهد،‌ ادامه داد: این کار ما را از حل مشکلات تضمین امنیت خود بازنخواهد داشت و با توجه به در کنار هم قرار گرفتن ترکیبی از قابلیت‌های نظامی کشورهای ناتو، روسیه باید پاسخ خود را به صورت گسترده‌ترین گزینه ممکن دنبال کند، از نظر اینکه چه تسلیحاتی، کجا و چه زمانی می‌تواند مستقر شود.

برلین و واشنگتن پیش از این در بیانیه مشترکی اعلام کردند که آمریکا برای نشان دادن تعهد خود به ناتو و دفاع اروپا، استقرار تسلیحات دوربرد در آلمان را در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد.
اولاف شولتس صدراعظم آلمان طرح استقرار موشک های دوربرد آمریکا در کشورش را ستود و گفت که این موضوع به طور کامل با راهبرد بازدارندگی آلمان هم‌خوانی دارد. وی در جریان نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشنگتن به خبرنگاران گفت: این تصمیم مدت ‌ها در حال بررسی بود و برای افراد دخیل در امور صلح و امنیت شگفت‌انگیز نیست.
بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان گفت که هنوز محل موشک های آمریکا در این کشور مشخص نشده است.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳ در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به انتقاد از آلمان پرداخت و تن دادن برلین به خواسته های واشنگتن را نشانه حقارت آن کشور دانست.
لاوروف که کشورش ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه جاری میلادی را برعهده دارد، در نشست این شورا با محوریت چند جانبه گرایی گفت: تصمیم آلمان در تسلیم شدن در برابر آمریکا برای استقرار موشک های دوربرد آمریکایی در خاک خود نشانگر حقارت آن کشور است.
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا نیز گفت که چنین طرح هایی از سوی واشنگتن احتمال مسابقه تسلیحاتی موشکی را افزایش می دهد و می تواند به تشدید کنترل نشده منجر شود.

هیچ ترجیحی نیست که چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود
معاون وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به اتهام واشنگتن به مسکو درباره تلاش برای تأثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت:‌ روسیه هیچ ترجیحی در مورد اینکه چه کسی در آمریکا رئیس‌جمهور شود ندارد و هرگز در انتخابات دیگر کشورها دخالت نمی‌کند.
ریابکوف افزود: هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر رویکرد هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نسبت به آنچه در مناقشه اوکراین اتفاق می‌افتد وجود ندارد، اما فدراسیون روسیه به گفتگو با هر دولتی ادامه خواهد داد.

اوکراین از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین در مصاحبه با یک رسانه روس گفت:‌ نیروهای مسلح اوکراین از سلاح های شیمیایی علیه ارتش روسیه استفاده می کنند؛‌ در این پیوند، مسکو در حال انتقال مستندات مرتبط با این موضوع به سازمان منع تسلیحات شیمیایی است.
وی ادامه داد:‌ ما باید موضوع استفاده از مواد سمی را از این بحث تفکیک کنیم؛ البته اقدامات نیروهای مسلح اوکراین در این زمینه ثبت شده است و اطلاعات مربوطه از طریق کانال های مربوطه در لاهه و نیویورک به سازمان‌های بین‌المللی ارائه شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha