۲۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85542438
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«شنستکا»، آیین عزاداری سیستانی‌های گلستان+ فیلم

گنبدکاووس - ایرنا - عزاداری سنتی «شنستکا» یا نشسته سیستانی‌های ساکن استان گلستان، آئینی حزن انگیز و نمایش عشق و ارادت این قوم به سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفای ایشان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین عزاداری سنتی شنستکا یا نشسته قوم سیستانی نمونه‌ای از مراسم های عزاداری اقوام گلستان است که با سبک و سیاق خاصی اجرا می‌شود.

یکی از فعالان فرهنگی و اجتماعی سیستانی‌های گلستان در این خصوص بیان کرد: آیین عزاداری سنتی شنستکا به صورت خودجوش پس از اینکه خبر شهادت اهل بیت‌(ع) در قیام کربلا به قوم سیستانی رسید، اجرا شده و تا امروز ادامه دارد ضمن اینکه این قوم یکسال پس از واقعه کربلا، نخستین قوم ایرانی بودند که به خون خواهی شهدای کربلا قیام کردند.

«ابوالقاسم عسگری» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عزاداری سنتی «شنستکا» به معنی نشسته سینه زدن است که قوم سیستانی این آیین را در گذشته با لباس‌های محلی و در ایام محرم اجرا می‌کردند ولی نسل امروز بیشتر با لباس مشکی آنرا اجرا می‌کنند.

وی در تشریح نحوه اجرای این سبک عزاداری اضافه کرد: در ابتدای آیین شنستکا، یک دست را بر زمین زده و آن را شاهد می‌گیرند که برای خون‌خواهی اهل بیت(ع) گریه و عزاداری کنند.

عسگری ادامه داد: یکی از بزرگان قوم شروع به نوحه‌خوانی می‌کند و مردم دور این فرد جمع شده و به عزاداری می‌پردازند.

«حسین خاک سفیدی» دیگر فعال فرهنگی قوم سیستانی هم در این ارتباط به ایرنا گفت: زمانی که خبر شهادت امام حسین (ع) و یارانش به گوش سیستانی‌ها می رسد، ناخودآگاه می‌نشینند و در همان حالت سینه زنی و عزاداری می‌کنند که این سبک عزاداری سنتی به شنستکا مشهور شد.

وی افزود: عزاداری سنتی شنستکا به ۲ حالت دایره‌وار یا ردیفی برگزار می‌شود که افراد روبروی یکدیگر نشسته و عزاداری می‌کنند.

خاک سفیدی بابیان اینکه این آیین در دهه نخست محرم هر شب برگزار می‌شود، افزود: عزاداری سنتی شنستکا در روز سوم شهادت امام حسین (ع) به صورت متمرکز در یک مسجد برگزار می‌شود.

به گفته وی، در گذشته شنستکا به صورت سینه‌زنی چهار ضرب انجام می‌شد اما به مرور زمان تبدیل به سه ضرب شد.

یکی دیگر از فعالان فرهنگی قوم سیستانی ساکن گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: سبک عزاداری سنتی شنستکا از قدیم توسط آبا و اجداد ما برگزار شده و به نسل امروز رسید.

اصغر ارباب افزود: در کتاب‌های و منابع تاریخی هم از سیستانی‌ها به‌عنوان نخستین قومی که به خون‌خواهی امام حسین(ع) قیام کردند، یاد شده است.

وی اضافه کرد: در عزاداری سنتی شنستکا سیستانی‌ها که از اوایل محرم آغاز می‌شود، نوحه‌هایی بر بحر طویل با شور خوانده می‌شود و مستمعان به سینه زنی و مداحی می‌پردازند.

ارباب ادامه داد: امروز آیین عزاداری شنستکا در بیشتر مساجد و هیات‌های مذهبی قوم سیستانی در گلستان اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، امام حسین(ع) سومین اختر تابناک امامت و ولایت در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین (ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا (س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

آن حضرت در مکتب نورانی حضرت محمد (ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن مجتبی(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت، هنگامی‌که امام دوم شیعیان در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و آن حضرت به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شدند.

سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش باوفایش در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که اقوام و مذاهب اسلامی با تنوع فرهنگی در آن سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha