صنوف فارس چقدر مالیات پرداخت می‌کنند؟

۳۰ تیر ۱۴۰۳، ۸:۰۱
کد خبر: 85542939
صنوف فارس چقدر مالیات پرداخت می‌کنند؟

شیراز - ایرنا - اصناف و مشاغل آزاد یکی از مهمترین منابع تأمین مالی و درآمدهای مالیاتی در کشور به شمار می‌روند و شفافیت در نحوه مالیات‌ستانی از این بخش ضرورت بسیاری دارد؛ از این رو مدیرکل امور مالیاتی فارس میانگین سرانه مالیات اعضای هر صنف استان در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از اصناف مشمول رعایت مقررات قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین رعایت تکالیف قانون مالیات بر ارزش افزوده بر اساس فراخوان‌های سازمان امور مالیاتی کشور هستند و مالیات عملکرد مشاغل پس از بررسی اظهارنامه مالیاتی و یا فرم تبصره ماده ۱۰۰ ارسالی ایشان تعیین می‌شود و مودیان باید نسبت به پرداخت مالیات محاسبه شده ظرف مهلت تعیین شده اقدام کنند.

همچنین مالیات بر درآمد نیز بر اساس سود خالص یعنی درآمد مشمول مالیات منهای هزینه‌های قابل قبول محاسبه می‌شود.

مشمولان مالیات بر اصناف چه کسانی هستند؟

اما این پرسش مطرح است که مالیات اصناف شامل چه صنوفی می‌شود؟

اشخاص حقیقی که به صورت مستقل مشغول فعالیت‌های تجاری، خدماتی و حرفه‌ای‌ هستند مانند صاحبان مشاغل و حرف آزاد از قبیل خیاط، کفاش، آرایشگر، بنا، نقاش، راننده تاکسی و مهندسان مشمول مالیات بر اصناف می‌شوند؛ همچنین مغازه‌داران اعم از فروشندگان مواد غذایی، لباس، لوازم خانگی، طلا و جواهر و سایر کالاها نیز جزء مشمولان مالیات اصناف محسوب می‌شوند.

از دیگر مشمولان مالیات مشاغل، صاحبان مشاغل گردشگری و اماکن اقامتی همچون هتل، مهمانپذیر، مسافرخانه و رستوران هستند.

مالکین سالن‌های پذیرایی، آرایشگاه و سالن‌های ورزشی از دیگر مؤدیان مالیاتی قلمداد می‌شوند.

افزون براین، صاحبان کارگاه‌های تولیدی صنعتی فاقد پروانه بهره‌برداری صنعتی نیز در زمره مشمولین قرار دارند.

میانگین سرانه مالیات اعضا هر صنف در استان فارس

مدیرکل امور مالیاتی فارس میانگین سرانه مالیات اعضا هر صنف در استان فارس در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد و گفت: میانگین سرانه مالیات هر دندانپزشک حدود ۴۹/۱ میلیون تومان است و این رقم برای هر پزشک ۳۷/۹ میلیون تومان است.

محمدرضا محمدابراهیمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: میانگین سرانه مالیات برای داروخانه‌ها ۲۳/۶ میلیون تومان، طلا و جواهر ۱۴/۱ میلیون تومان، نمایشگاه خودرو ۹/۴ میلیون تومان، دفاتر اسناد رسمی ۱۰/۷ میلیون تومان، شیرینی و قنادی ۷/۹ میلیون تومان و رستوران و کافه‌ها ۹ میلیون تومان بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین سرانه مالیات وکلا در سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۶.۹ میلیون تومان، لوازم یدکی خودرو ۸.۱ میلیون تومان، لوازم خانگی ۴.۷ میلیون تومان، موبایل فروشان ۳.۴ میلیون تومان و هنرمندان ۲ میلیون تومان بود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس این رقم را برای فروشندگان لوازم صوتی و تصویری ۷/۳ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: میانگین سرانه مالیات برای ابزار فروشان، کیف و کفش فروشان و سیگار و تنباکو فروشان ۶/۲ میلیون تومان بوده است.

محمد ابراهیمی یادآور شد: همچنین میانگین سرانه مالیات برای پارچه فروشان ۶میلیون تومان، فروشندگان فرش و موکت ۵/۸ میلیون تومان، مسافرخانه‌ها ۵/۸ میلیون تومان، بنگاه‌های املاک ۳/۶ میلیون تومان، موبایل فروشان ۳/۴ و لوازم تحریر ۳/۱ میلیون تومان اعلام شده است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس که معتقد است پزشکان بیشترین و هنرمندان کمترین مالیات را در استان فارس پرداخت می‌کنند، گفت: بر اساس آمار صورت گرفته از هر صنف، میانگین سرانه هر پزشک در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و این رقم برای هنرمندان ۲میلیون تومان بوده است.

به گفته او بیش از ۹۷ درصد از درآمدهای عمومی استان از محل وصول درآمدهای مالیاتی تأمین می‌شود و پرداخت حقوق، بخش عمده‌ای از مصارف را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲، ۱۴ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان مالیات وصول شده که می‌توان گفت درآمدهای مالیاتی استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۴ درصدی مواجه شده است.

صنوف فارس چقدر مالیات پرداخت می‌کنند؟

تعداد مودیان شناسایی و ثبت‌نام شده‌

محمد ابراهیمی تعداد مودیان در حوزه مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی را اعلام کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷۷ هزار مؤدی در حوزه اشخاص حقیقی و ۶هزار و ۸۰۰ مؤدی در حوزه اشخاص حقوقی شناسایی و ثبت‌نام شده‌اند.

در نهایت درآمدهای حاصل از مالیات می‌بایست موجبات پیشرفت استان و برقراری عدالت اجتماعی را فراهم کند، البته این پیشرفت باید ملموس باشد تا مردم هم نسبت به پرداخت به موقع مالیات ترغیب شوند

با این حال معافیت‌هایی نیز برای مشاغل خُرد، زودگذر و کم‌درآمد در نظر گرفته شده و بر اساس قوانین مالیاتی ایران، تعدادی از اصناف و مشاغل از پرداخت مالیات معافند.

معمولا افرادی که درآمد سالانه آنها از محل مشاغل آزاد و صنعتی معادل مبلغی که سالانه از سوی سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود باشد، از پرداخت مالیات مشاغل معاف هستند.

همچنین افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال که درآمد آن‌ها از محل مشاغل آزاد کمتر از مبلغ معافیت مالیاتی باشد، نیازی به پرداخت مالیات اصناف ندارند و زنان سرپرست خانوار نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

به‌طور کلی سیاست‌گذاری‌های مالیاتی به گونه‌ای است که افراد کم‌درآمد، مسن، معلول و آسیب‌پذیر اقتصادی را از پرداخت مالیات اصناف معاف کرده و بار مالیاتی را متوجه اصناف و مشاغل پردرآمدتر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha