نمونه موارد مشکوک به تب دنگی در خراسان جنوبی منفی شد

بیرجند - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۹ مورد مشکوک به تب دنگی در خراسان جنوبی از ابتدای امسال شناسایی و با انجام تست سریع، نمونه همه این بیماران منفی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید شایسته روز شنبه در نشست خبری بیماری‌های مشترک انسان و حیوان با محوریت تب دنگی افزود: اکنون پشه آئدس مهاجم و بیمار مبتلا به تب دنگی در استان نداریم و اقدامات حشره شناسی برای صید پشه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال بیماری‌های منتقل از ناقلان جدی تر شده است گفت: ۱۶۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان تاکنون شناسایی شده که روز به روز در حال افزایش است و ۵۰ درصد جمعیت دنیا در معرض ابتلا به این بیماری‌ها هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تب دنگی می‌تواند منجر به اپیدمی ناگهانی شود اضافه کرد: چهار بیماری تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا توسط پشه آئدس قابل انتقال است و هیچ کدام واکسن و درمان قطعی ندارد.

وی با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته بیماری تب دنگی ۳۰ برابر شده است گفت: با توجه به هم مرز بودن ایران با افغانستان و پاکستان، از سوی دیگر عربستان که بیماری آندمیک (بومی) شده و گاهی پرواز مستقیم از جده داریم، خطر جدی است.

شایسته یادآور شد: بر اساس آخرین آمار ۱۵۰ نفر بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شدند که ۱۲ مورد آن انتقال محلی بوده، بقیه وارد شده و یک فوتی در پی داشته است.

وی با بیان اینکه پشه آئدس در برخی استان‌ها از جمله هرمزگان، بوشهر، گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان مشاهده شده است افزود: بیماری چیکونگونیا هم در بیش از ۱۰۰ کشور گزارش شده و در ایران طی ۲ سال اخیر مواردی از ابتلا داشتیم.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به ویژه بیماری‌های آندمیک استان مانند تب مالت، حیوان گزیدگی، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سالک، ارتقای سطح سواد سلامت جامعه از قبیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آشنایی با راه‌های انتقال بیماری، پیشگیری و درمان آن ضرورت دارد.

نمونه موارد مشکوک به تب دنگی در خراسان جنوبی منفی شد

متخصص بیماری‌های عفونی در بیرجند هم در این نشست گفت: روش‌های تشخیص سریع بیماری تب دنگی با کیت موجود است که بعد از شرح حال بیمار می‌توان انجام داد و روش‌هایی مانند پی سی آر، بیماری را قطعی تشخیص می‌دهد.

دکتر سودابه اسحاقی افزود: درمانی برای این بیماری نداریم ولی با رعایت مسائل بهداشتی ابتلا را می‌توان کم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اغلب بیماران علائم خفیف دارند گفت: با این وجود افراد چاق و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند در خطر هستند و ممکن است با شدت بیشتری ابتلا داشته باشند.

متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: باید از مرحله خونریزی دهنده بیماری جلوگیری شود لذا تنها تب بر در این بیماری که می‌توان استفاده کرد استامینوفن است چون بقیه تب‌برها خونریزی را تشدید می‌کند.

وی مایعات درمانی را از راهکارهای کاهش علائم بیماری ذکر کرد و افزود: اقدامات درمانی بیشتر حمایتی بوده و در مراحل پیشرفته فرد باید بستری شود اما اگر به مرحله گسترش بیماری برسیم تخت بیمارستانی کم می‌آوریم.

اسحاقی بر تکمیل روند درمان از سوی بیمار تاکید کرد و گفت: تب مالت از جمله بیماری‌هایی است که بعد از درمان عود می‌کند لذا باید پزشک توضیحات کامل برای روند درمان ارائه دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha