عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

تهران- ایرنا- هر چند قدمت المپیک به ۷۷۶ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، اما المپیک در عصر مدرن از ۱۸۹۶ آغاز به کار کرد و ایران در نخستین حضور خود در ۱۹۴۸ لندن و چهاردهمین دوره این بازی‌ها به میدان رفت. با هم مروری خواهیم داشت بر عملکرد کاروان ایران در ادوار مختلف این بازی‌ها و به ۷۶ سال قبل می‌رویم.

به گزارش عصر سه‌شنبه ایرنا، بازی‌های المپیک پاریس از ۵ تا ۲۱ مردادماه سال جاری در شرایطی برگزار می‌شود که طی آن نمایندگان کشورهای مختلف برای اثبات شایستگی‌های خود به میدان می‌روند. با هم مروری خواهیم داشت بر عملکرد ایران در ادوار این بازی‌ها. در گزارش قبلی عملکرد کاروان ورزشی ایران را در دوره‌های چهاردهم تا بیست‌ویکم بررسی کردیم و در این گزارش به بررسی عملکرد ایران از دوره بیست‌وچهارم تا المپیک توکیو می‌پردازیم با این توضیح که به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در بازی‌های ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس آنجلس شرکت نکرد تا به بازی‌های ۱۹۸۸ در سئول برسیم.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

بیست و چهارمین دوره: ۱۹۸۸ - سئول (کره‌جنوبی)

پس از ۲ دوره غیبت، کاروان ایران راهی کره جنوبی می شود تا با ۲۷ ورزشکار در سئول به میدان برود. کشتی آزاد و فرنگی همچنان رشته‌های ثابت المپیک به شمار می‌روند اما در این دوره از بازی‌ها ایران در دوچرخه‌سواری، دو ماراتن و تکواندو نماینده دارد. عسکری محمدیان در کشتی آزاد اولین مدال المپیک پس از انقلاب را به دست می‌آورد و بر سکوی دوم این بازی‌ها قرار می‌گیرد. کاروان ایران با کسب تک مدال نقره محمدیان همراه با کشورهایی از جمله کاستاریکا، شیلی، سنگال، پرو و اندونزی در رده سی‌وششم قرار می‌گیرد.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

بیست و پنجمین دوره: ۱۹۹۲ - بارسلونا (اسپانیا)

در بارسلونا ایران با ۴۰ ورزشکار در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، دوچرخه‌سواری، بوکس، وزنه‌برداری، دوومیدانی، تنیس‌روی میز و تکواندو به میدان می‌رود. در این بازی‌ها عسکری محمدیان به مدال نقره می رسد و امیررضا و رسول خادم هر دو به برنز این دوره از رقابت‌ها بسنده می‌کنند، اما فرنگی‌کاران شانس رفتن روی سکو را از دست می‌دهند تا ایران با یک مدال نقره و دو برنز به همراه بلژیک و کرواسی در رده چهل و چهارم قرار بگیرد.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

بیست و ششمین دوره: ۱۹۹۶ - آتلانتا (آمریکا)

در آتلانتا ایران با ۱۹ ورزشکار در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، بوکس، تیراندازی زنان، شنا، دوومیدانی و وزنه‌برداری به میدان رفت. بر خلاف دوره قبل رسول خادم طلایی می‌شود و امیررضا به مقام سومی بسنده می‌کند. عباس جدیدی هم گردن آویز نقره را از آن خود می‌کند. تیم ایران با کسب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز در مکان چهل‌وسوم جای گرفت.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

بیست و هفتمین دوره: ۲۰۰۰ - سیدنی (استرالیا)

در این دوره از بازی‌ها کاروان ایران با ۳۵ ورزشکار راهی سیدنی شد تا نمایندگان کشورمان در رشته‌های بوکس، جودو، دوچرخه‌سواری، تیراندازی، وزنه‌برداری، دوومیدانی، شنا، تنیس روی میز، سوارکاری، قایقرانی، تکواندو، کشتی فرنگی و آزاد به میدان برود. آخرین بازی‌های قرن بیستم با طلای حسین رضازاده و حسین توکلی در وزنه‌برداری و علیرضا دبیر در کشتی آزاد همراه بود. هادی ساعی در تکواندو برنزی شد تا ایران با کسب ۳ مدال طلا و یک برنز به مقام بیست و ششم رضایت بدهد.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

بیست و هشتمین دوره: ۲۰۰۴ - آتن (یونان)

در آتن کاروان ایران ۳۸ نفره است. در این دوره از بازی‌ها ایران در جودو، بوکس، دوچرخه‌سواری، تیراندازی، تکواندو، وزنه‌برداری، دوومیدانی، شنا، تنیس روی میز، کشتی فرنگی و آزاد نماینده دارد. بر خلاف دوره قبل هادی ساعی مدال برنز سیدنی را در این دوره به طلا تبدیل می‌کند و یوسف کرمی به برنز آتن قناعت می‌کند. در وزنه‌برداری حسین رضازاده طلای دیگری را برای ایران به ارمغان می‌آورد و در کشتی آزاد، نقره این دوره از بازی‌ها به مسعود مصطفی جوکار و علیرضا رضایی رسید و علیرضا حیدری نیز بر سکوی سوم تکیه زد. کاروان ایران با کسب ۲ مدال طلا، دو نقره و دو برنز در رده بیست و نهم جای گرفت تا با کسب این عنوان،‌ مهد المپیک را ترک کند.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

بیست و نهمین دوره: ۲۰۰۸ - پکن (چین)

تکواندو، بسکتبال، کشتی آزاد و فرنگی، جودو، بوکس، وزنه‌برداری، شنا، بدمینتون، تنیس روی میز،‌ قایقرانی، تیروکمان، دوومیدانی و دوچرخه سواری رشته‌هایی بودند که ۵۴ نماینده ایران در آن به رقابت با رقبای خود پرداختند. هادی ساعی بازهم طلایی شد تا تکواندو همچون دوره گذشته روی سکوی قهرمانی خوش بدرخشد. با وجود ۵۴ نماینده بعد از ساعی تنها یک مدال برنز به نام ایران ثبت شد که سهم کشتی آزاد و سیدمراد محمدی بود. تیم ایران در پایان این بازی‌ها با کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز در رده پنجاه و یکم جای گرفت.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

سی و امین دوره: ۲۰۱۲ لندن (انگلیس)

در این دوره از بازی‌ها و برای نخستین بار ایران با ۵۴ سهمیه انفرادی راهی المپیک می‌شود تا در رشته‌های تیراندازی، تکواندو، دوچرخه سواری،‌ دوومیدانی، کشتی فرنگی، کشتی آزاد، بوکس، قایقرانی، تیرو کمان، وزنه برداری، تنیس روی میز، جودو، شنا و شمشیربازی آماده رقابت با حریفان خود شود. حمید سوریان نخستین مدال تاریخ کشتی فرنگی ایران را در لندن به نام خود و ایران ثبت می‌کند. بعد از او قاسم رضایی و امید نوروزی هم روی سکوی قهرمانی می‌روند. کمیل قاسمی در کشتی آزاد با کسب عنوان نخست به کار خود پایان می‌دهد تا در کنار بهداد سلیمی، سعید محمدپور و نواب نصیرشلال در وزنه برداری ۷ طلای خوش‌رنگ را به نام ایران ثبت کنند.

سجاد انوشیروانی و کیانوش رستمی در وزنه برداری، احسان حدادی در دوومیدانی و صادق گودرزی در کشتی آزاد و محمد باقری معتمد در تکواندو نقره‌ای می‌شوند تا ۵ نقره به جمع مدال‌های ایران اضافه شود. پرونده حضور ایران در بازی‌های لندن با برنز احسان لشگری در کشتی آزاد بسته می‌شود تا کاروان ایران با کسب ۷مدال طلا، ۵نقره و ۱ برنز و در مجموع با کسب ۱۳ مدال جایگاه دوازدهم را از آن خود کرد.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

سی و یکمین دوره: ۲۰۱۶ ریو ( برزیل)

کاروان ورزشی کشورمان در این دوره از بازی‌ها موفق به کسب ۶۳ سهمیه برای حضور در المپیک ریو شد اما علیرضا خجسته نماینده جودوی ایران به همراه سایر اعضای کاروان راهی برزیل نشد تا ایران با ۶۲ نماینده در ریو به میدان برود.

کاروان اعزامی ایران با نام امام رضا (ع) در ۱۴ رشته کشتی آزاد و فرنگی، وزنه‌برداری، تکواندو، بوکس، تیراندازی، تیر و کمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، جودو و شنا عازم برزیل شد. در این بازی‌ها کیانوش رستمی و سهراب مرادی در وزنه‌برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد طلایی می‌شوند. کمیل قاسمی در کشتی آزاد تنها نقره ایران را به دست می‌آورد و سعید عبدولی و قاسم رضایی در کشتی فرنگی به مدال برنز می‌رسند. حسن رحیمی در کشتی آزاد دیگر برنزی ایران لقب می‌گیرد. در این دوره از بازی‌ها اولین مدال المپیکی زنان ایران هم به دست می‌آید و کیمیا علیزاده در تکواندو به مدال برنز دست می‌یابد.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

سی و دومین دوره؛ ۲۰۲۰+۱ توکیو ( ژاپن)

این دوره از بازی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در سراسر جهان ایجاد شد با یک سال تاخیر همراه بود. در این بازی‌ها ایران ۶۸ سهمیه گرفت اما در نهایت با ۶۵ ورزشکار راهی توکیو شد تا در رشته دوومیدانی، بسکتبال، تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیراندازی با کمان، تکواندو، والیبال، کاراته، شمشیربازی، تنیس روی میز، بوکس، قایقرانی، وزنه‌برداری، شنا و بدمینتون به مصاف رقبای خود برود. جواد فروغی در تپانچه، سجاد گنج‌زاده در کاراته و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی سه طلایی کاروان ایران بودند. علی داودی در وزنه‌برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد صاحب مدال نقره شدند و امیر حسین زارع در کشتی آزاد و محمد هادی ساروی در کشتی فرنگی به مدال برنز قناعت کردند.

پس از ۱۷ دوره حضور ایران در ادوار المپیک، سهم ایران از مدال‌های به دست آمده ۲۴ طلا، ۲۳ نقره و ۲۹ برنز است و باید دید این تعداد در آوردگاه پاریس به چه عددی افزایش می‌یابد.

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت دوم

و اما ۲۰۲۴ پاریس؛

ایران در این دوره از بازی‌ها در رشته‌های کشتی‌آزاد، کشتی فرنگی، تیراندازی، دوچرخه‌سواری، تکواندو، شمشیربازی، وزنه‌برداری، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس‌روی میز، تیراندازی با کمان و سنگ نوردی موفق به کسب سهمیه شد و تنها در رشته شمشیربازی موفق به حضور تیمی در پاریس شد.

در کشتی آزاد، رحمان عموزاد، یونس امامی، حسن یزدانی، امیرعلی آذرپیرا و امیرحسین زارع و در کشتی فرنگی، مهدی محسن‌نژاد، محمدرضا گرایی، امین کاویانی‌نژاد، علیرضا مُهمدی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده در پاریس به روی تشک می‌روند. در تیراندازی هانیه رستمیان، شرمینه چهل امیرانی، فاطمه امینی و محمد بیرانوند و در دورچرخه‌سواری علی لبیب نمایندگان ایران در این بازی‌ها هستند. مهران برخورداری، ناهید کیانی، مبینا نعمت‌زاده و آرین سلیمی در تکواندو و علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر ارسباران در شمشیربازی به دنبال کسب افتخار در المپیک ۲۰۲۴ هستند.

میرمصطفی جوادی و علی داودی در وزنه‌برداری، مهسا جاور،‌ زینب نوروزی، نبی رضایی، فاطمه مجلل و علی آقامیرزایی در قایقرانی، مهدی الفتی در ژیمناستیک، ندا شهسواری، نیما و نوشاد عالمیان در تنیس روی میز، مبینا فلاح در تیراندازی با کمان و رضا علیپور در سنگ نوردی دیگر نمایندگان ایران در این دوره از بازی‌ها هستند که برای همه آنها آرزوی موفقیت داریم.

بیشتر بخوانید

عملکرد ایران در ادوار بازی‌های المپیک؛ قسمت اول

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha