جذب سرمایه گذاری خارجی؛ در دولت سیزدهم ۲.۲ میلیارد دلار بیشتر از کل دولت روحانی

تهران - ایرنا - در حالی که دولت روحانی در ۸ سال فعالیت توانسته بود تنها ۹.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند، اما دولت سیزدهم صرفا طی ۳ سال با اصلاح ساختارها توانست حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور کند.

به گزارش خبرنگار دولت ایرنا، یکی از موفقیت های بزرگ دولت سیزدهم که در مقایسه با دولت‌های یازدهم و دوازدهم یک رکورد محسوب می شود، جذب سرمایه گذاری خارجی برای طرح های توسعه ای است به خصوص که سرمایه گذاری های خارجی تا پیش از دولت سیزدهم، عمدتا به بخش نفت و گاز اختصاص داشت و کمتر در بخش های صنعتی و زیربنایی شاهد سرمایه گذاری خارجی بودیم اما در دولت سیزدهم تقاضای سرمایه گذاری در ایران به بسیاری از بخشهای صنعتی و زیربنایی نیز علاوه بر بخش انرژی (نفت و گاز) تسری داده شد.

۳ سال بزرگتر از ۸ سال!

در ۸ سال دولت حسن روحانی از ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۹، مجموع سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و معتبر خارجی در ایران ۹.۷ میلیارد دلار بود.

این در حالی است که از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان خرداد ۱۴۰۳ معادل ۱۱ میلیارد و ۹۲۶ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب شده است.

میزان سرمایه گذاری خارجی در ۸ سال دولت روحانی

۱۳۹۲ ۷۹۰ میلیون دلار
۱۳۹۳ ۳۳۳ میلیون دلار
۱۳۹۴ ۸۶۶ میلیون دلار
۱۳۹۵ یک میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار
۱۳۹۶ ۲ میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار
۱۳۹۷ ۸۴۵ میلیون دلار
۱۳۹۸ یک میلیارد ۱۰۲ میلیون دلار
۱۳۹۹ یک میلیارد و ۸۰۲ میلیون دلار
مجموع دولت های یازدهم و دوازدهم ۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار

میزان سرمایه گذاری خارجی تنها در ۳ سال دولت شهید آیت الله رئیسی

۱۴۰۰ ۲ میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار
۱۴۰۱ ۴ میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار
۱۴۰۲ ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار
مجموع سرمایه گذاری دولت سیزدهم ۱۱ میلیارد و ۹۲۳ میلیون دلار

بنابراین دولت سیزدهم در کمتر از ۳ سال عملکرد خود بالغ بر ۲.۲ میلیارد دلار بیشتر از کل ۸ سال دولت های یازدهم و دوازدهم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و معتبر (واقعی) در ایران جذب کرده است.

به خصوص که سرمایه گذاری بیش از ۵.۵ میلیارد دلاری خارجی های در سال ۱۴۰۲ در ایران، نسبت به ۱۶ سال گذشته آن بی نظیر بوده و یک رکورد ۱۶ ساله را شکسته است.

مطابق گزارش وزارت اقتصاد (سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران) از حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم تنها ۲.۱ میلیارد دلار (۲ میلیارد و ۱۴۸ میلیون دلار) آن مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی چین است و مابقی به سایر کشورها اختصاص دارد.

نزول ۲۷ پله ای جایگاه ایران در جزب سرمایه گذاری خارجی در دولت دوازدهم

در حالی که در پایان دولت یازدهم (۱۳۹۶) بر اساس گزارش «کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد)» ایران جایگاه ۴۵ ام کشورهای دنیا از نظر جذب سرمایه گذاری خارجی را در سال ۲۰۱۷ اختیار داشت اما در سال پایانی دولت دوازدهم (۱۳۹۹) ایران افت ۲۷ پله ای را از نظر این شاخص تجربه کرد و به جایگاه ۷۲ ام در میان کشورهای مورد بررسی از سوی آنکتاد در ۲۰۲۰ سقوط کرد.

اگرچه در سال ۲۰۲۰ شیوع کرونا سبب کاهش سرمایه گذاری در بسیاری از کشورهای دنیا شده بود، اما در همان سال (۲۰۲۰) امارات متحده عربی توانسته بود ۲۰، ترکیه ۷.۹ و عربستان ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کنند.

ادامه روند جهانی نزولی FDI در پساکرونا/ اما در دولت سیزدهم صعودی شد

این در حالی است که با وجود پیش بینی توقف روند نزولی FDI (سرمایه گذاری خارجی) در دنیا از سوی آنکتاد در سال ۲۰۲۱، اما میزان سرمایه گذاری خارجی در دنیا نسبت به سال های قبل از کرونا ۲۵ درصد کمتر بود؛ با وجود اینکه در بسیاری از کشورها میزان سرمایه گذاری خارجی در نخستین سال پس از توقف کرونا، نزولی بود اما در ایران و در سال دوم فعالیت دولت سیزدهم (۱۴۰۱) رشد عجیب سرمایه گذاری خارجی رخ داد و به رقم حدودا ۴.۲ میلیارد دلاری رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha