پیشرفت فیزیکی نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه به ۷۶ درصد رسید

اصفهان- ایرنا- مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی این شرکت که فاز اول آن مهرماه پارسال و فاز دوم خرداد امسال به بهره برداری رسید، ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدیاسر طیب نیا روز شنبه در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سالن اجتماعات «نگین نقش جهان» اظهار کرد: طرح نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه برای بهره برداری کامل نیازمند ۲۲ هزار میلیارد ریال بودجه است و در برنامه امسال افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شده، پیش بینی می‌شود تا تیرماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: اگر نیروگاه سیکل ترکیبی در فولاد مبارکه ساخته نمی‌شد با توجه به اعمال محدودیت‌های انرژی، مشابه دیگر تولیدکنندگان فولادی با توقف خطوط و کاهش شدید تولید مواجه بودیم.

وی یادآور شد: هفته پیش نیز اولین پنل‌های طرح نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی فولاد مبارکه نصب شد و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته تولید برق در این نیروگاه به زودی آغاز خواهد شد و تا پایان سال دست کم ۱۲۰ مگاوات برق تولیدی این نیروگاه وارد مدار خواهد شد.

مشکل آب فولاد مبارکه به زودی مرتفع خواهد شد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت در کنار سرمایه‌گذاری و مشارکت در اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، خرید پساب ۶ شهر جدید را در دستور کار خود قرار داده و می‌توان گفت سال آینده مشکل آب فولاد مبارکه به زودی برطرف خواهد شد.

طیب نیا خاطرنشان کرد: برآورد مخارج تکمیل طرح های توسعه‌ای گروه فولاد مبارکه در مجموع در حدود یکهزار و ۵۶۵ هزار میلیارد ریال است که از این میزان ۵۹۱ هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های جاری در داخل فنس شرکت فولاد مبارکه و مابقی نیز برای دیگر شرکت‌های زیر مجموعه است.

طیب نیا تاکید کرد: برآورد می‌شود طرح نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۵ تکمیل شود و این طرح تا پایان سال گذشته ۲۳.۸ درصد و تا پایان خرداد امسال، ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و سهم سال ۱۴۰۳ این طرح بیش از ۱۸۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه در حوزه فروش پارسال با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن صادرات به صورت مستقیم، صادرکننده اول غیرنفتی کشور شد و این شرکت سال ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۸.۸ میلیون تن انواع محصولات فولادی را به فروش رساند.

وی خاطرنشان کرد: درآمد عملیاتی فولاد مبارکه، پارسال ۲ هزار و ۴۰۰ هزار میلیار ریال بود که بیش از ۵۰ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت و این واحد ۹۲۰ هزار میلیارد ریال سود خالص داشت که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد و این میزان نسبت به متوسط رشد بخش صنعت که در حدود ۱۸ درصد است، بیش از ۲ برابر است.

وی یادآور شد: پارسال همه شاخص های مالی فولاد مبارکه بهبود یافتند و بازده ۴۰ درصدی سهام فولاد مبارکه نشان دهنده این امر است و این سهام بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال گذشته بود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ۲ چالش اصلی شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته تامین انرژی و تامین مالی بود و برنامه‌ریزی‌ها در حوزه خودتامینی انرژی در شرکت فولاد مبارکه به گونه‌ای است که بتوانیم چالش انرژی را تا ۲ سال آینده حل کنیم اما باید بدانیم سال گذشته حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود خالص شرکت به دلیل محدودیت انرژی از دست رفت.

وی تاکید کرد: هزینه‌های مالی در شرکت به شدت رو به افزایش است و سال گذشته این هزینه ها ۱۳۵ درصد افزایش یافت، اما پارسال سعی کردیم به خواست سهامداران، تقسیم سود بالایی انجام دهیم و با تامین مالی این هزینه‌ها را جبران کنیم و شرکت ۴۰۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی انجام داده‌ که مبلغ کمی نیست.

تولید ۱۲ محصول جدید در فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: استراتژی‌های شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری حداکثری و اقتصادی از ظرفیت‌های تولید با تمرکز بر تولید محصولات ویژه، توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌های مورد نیاز، توسعه نوآوری و فناوری، توسعه پایداری اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و حکمرانی، توسعه سرمایه‌های انسانی و ارتقای بهره‌وری و دلبستگی کارکنان بود.

طیب نیا ادامه داد: پارسال ۱۲ محصول جدید با کسب ۱۸۰ هزار میلیارد ریال درآمد در فولاد مبارکه تولید شد و همچنین تولید هشت هزار ۶۲۸ هزارتن آهن اسفنجی با رشد ۰.۴ درصدی و بهره‌برداری ۹۰ درصدی از ظرفیت اسمی، تولید هشت هزار ۸۴۵ هزارتن تختال با رشد ۲ درصدی و بهره‌برداری ۱۰۱ درصدی از ظرفیت اسمی، تولید ۶ هزار و ۶۵۶ هزارتن کلاف گرم با رشد یک درصدی و بهره‌برداری ۱۰۱ درصدی ظرفیت اسمی، تولید ۱۹۷ هزارتن کلاف گالوانیزه با رشد ۴۰ درصدی و بهره‌برداری ۹۲ درصدی ظرفیت اسمی، تولید یک هزار و ۵۵۰ هزارتن کلاف سرد با کاهش ۰.۴ درصدی و بهره‌برداری ۹۱ درصدی ظرفیت اسمی از دستاوردهای سال گذشته بود.

وی تاکید کرد: شرکت فولاد مبارکه پارسال توانست در همایش شرکت‌های برتر ایران (IMI ۱۰۰) رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فلزات آهنی، رتبه دوم در شاخص ارزش افزوده، سودآوری و ارزش بازار، رتبه سوم اشتغال‌زایی و رتبه هشتم فروش را در میان ۵۰۰ شرکت برتر کشور کسب کند.

وی گفت: امروز فولاد مبارکه دارای سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) و سهم ۶.۵ درصدی در تولید ناخالص ملی بخش صنعت است و درآمد عملیاتی ۲ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی و سود خالص ۹۲۰ هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ در کنار بازده ۴۰ درصدی سهام این شرکت موید عملکرد این گروه صنعتی است.

وی یادآور شد: کسب درآمد سالانه افزون بر ۱۵ میلیارد دلار با کسب دست کم ۲۰ درصد درآمد سالانه از کسب وکارهای غیرفولادی، الگوی ملی بنگاه داری، جایگاه اول در رتبه بندی برتر کشور (IMI۱۰۰)، سازمان سرآمد در جایزه پایداری سازمانی انجمن جهانی فولاد، ایجاد کسب وکارهای جدید، تکمیل زنجیره متوازن برای تولید ۱۸ میلیون تن فولاد خام و حضور مقتدرانه در جمع ۲۰ شرکت فولادی در جهان از اهداف کلان فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ است.

به گزارش ایرنا، صبح و بعد از ظهر شنبه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ با حضور ۶۹.۲۸ درصد از سهامداران در سالن اجتماعات ساختمان نگین نقش جهان برگزار شد.

هم اکنون جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha