معاون استاندار: کم آبی، کشاورزی مناطق جنوب غرب اصفهان را تهدید می کند

اصفهان- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: زمین های کشت شده کشاورزان جنوب غرب اصفهان به دنبال شرایط بی آبی رو به نابودی است.

به گزارش ایرنا، مهران زینیلیان شامگاه شنبه در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان اظهار کرد: تلاش ما این است که حتی یک متر از کشت انجام شده کشاورزان استان از بین نرود و برنامه ریزی برای این مساله از روزهای گذشته آغاز شد تا با بازگشایی اخیر زاینده رود، کشت مزارع شهرستان‌های لنجان و مبارکه از بین نرود.

معاون استاندار اصفهان شفافیت جدول منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود در ابتدای هر دوره را ضروری دانست و افزود: کشاورزان نیز لازم است نسبت به کاشت محصول خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

زینلیان به گلایه کشاورزان لنجان و مبارکه نسبت به برداشت آب از سوی صنایع مستقر در این شهرستان ها اشاره و بیان کرد: بازدید نمایندگان صنف کشاورزان از میزان برداشت آب توسط صنایع این شهرستانها در دستور کار قرار گرفته و هفته جاری انجام می شود.

وی گفت: اصلاح تاسیسات آبرسانی در شهرستان‌های لنجان، مبارکه و سایر مناطق استان ضروری است و باید در آینده‌ای نزدیک اجرایی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تاکید کرد: این تاسیسات باید به شیوه ای اصلاح شود که کشاورزان بتوانند از حقابه قانونی خود بهره‌مند شوند.

زینلیان افزود: محیط زیست مانند سایر ذی نفعان زاینده رود حقابه‌ای دارد که باید از مجرای صحیح خود تامین شود.

معاون استاندار اصفهان گفت: تغییر الگوی کشت، اصلاح روش های آبیاری و توجه به نوع پوشش گیاهی در صنایع، شهرداری ها و دهیاری های استان بر اساس الگوی کشت ابلاغ شده ( گیاهان کم آب بر) ضروری است.

زینلیان ادامه داد: با تکمیل و اجرای طرح‌های انتقال آب استان اصفهان، برداشت صنایع از آب های سطحی و زیرسطحی رودخانه زاینده‌رود قطع و از طریق آب دریا خواهد بود.

وی با بیان اینکه طرح های تامین آب اصفهان با شتاب امیدبخش در حال اجراست، افزود: نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز لازم است با انسجام و صراحت بیشتری نسبت به گذشته شفافیت برداشت آب از زاینده رود و مدیریت یکپارچه آن از سراب تا پایاب را در سطح ملی مطالبه و پیگیری کنند.

به گزارش ایرنا، رهاسازی بخشی از آب رودخانه زاینده‌رود برای آبیاری باغ‌های غرب استان روز گذشته انجام شد و اکنون آب در شبکه‌های آبیاری این نواحی جریان دارد.

این دومین نوبت اختصاص آب از زاینده‌رود (از محل سد) برای آبیاری باغ‌های مناطق غربی استان در فصل تابستان امسال به شمار می‌رود.

بخش عمده باغ‌های غرب استان اصفهان در شهرستان‌های لنجان، مبارکه، نجف آباد، فلاورجان و خمینی شهر قرار دارد.

به گفته مسوولان، استان اصفهان دارای ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که بدلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آن زیر کشت محصولات زراعی و باغی رفته است.

رودخانه زاینده‌رود در سال‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha