۱ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85544174
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

راه‌های احیای هنر خوشنویسی از غربت و فراموشی

۱ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۲
کد خبر: 85544174
راه‌های احیای هنر خوشنویسی از غربت و فراموشی

گنبدکاووس- ایرنا- خوشنویسی یکی از هنرهای اصیل و ظریف ایرانی است که در فرهنگ و تاریخ این سرزمین جایگاهی والا و ارزشمند دارد و با وجود رسیدن به اوج زیبایی و کمال از طریق ترکیب معنویت و عرفان، در مظلومیتی خاص قرار گرفته و به اعتقاد کارشناسان این هنر از جمله احمد مرسلی هنرمند گلستانی، به توجه بیشتر برای بازتولید جایگاه ویژه خود از جمله با حمایت آموزش و پرورش احتیاج دارد.

به گزارش ایرنا، خوشنویسی از دیرباز مورد توجه بزرگان و هنرمندان ایرانی بود و با چهره‌هایی مانند میرعلی تبریزی، میرعماد حسنی قزوینی، علی‌اکبر کاوه، میرزا محمد کلهر سیدحسین و سیدحسن میرخانی بر تارک تاریخ هنر این کشور می‌درخشند.

این هنر اصیل ایرانی با تلفیق در فرهنگ اسلامی، مفاهیم و مضامین دینی را در بهترین شکل به تصویر می کشد تا جایی که به اعتقاد اساتید این رشته، خوشنویسی تاثیر فراوانی بر روح و روان آدمی می گذارد و با تزکیه نفس و امید به کمال با روح انسان عجین شده است.

با وجود این جایگاه والا و تاریخی، خوشنویسی در دهه‌های اخیر گرفتار فراموشی و مظلومیت شده که استاد خوشنویسی اهل گلستان یکی از راهکارهای احیای این هنر اصیل ایرانی را افزایش تعامل با آموزش و پرورش می‌داند.

احمد مرسلی اهل گنبدکاووس از جمله شاخص‌ترین هنرمندان خوشنویسی گلستان و کشور است که همواره آثاری از وی در قالب کتاب و یا تابلو در نمایشگاه‌ها و اجلاس‌های مختلف در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مرسلی که متولد سال ۱۳۳۷ است از کودکی دست خط خوبی داشت و در مقطع ابتدایی با مشاهده اثر خوشنویسی یکی از استادان به نام آن زمان علاقمند به یادگیری حرفه‌ای این هنر شد و بعد از چند سال فراگیری آموزش‌های لازم در کنار فعالیت به عنوان معلم هنر در آموزش و پرورش از سال ۱۳۶۶ به عنوان مدرس در انجمن خوشنویسان شعبه گنبدکاووس مسوولیت تربیت افراد علاقمند را برعهده گرفت.

مرسلی به ایرنا گفت: خوشنویسی یک از هنرهای اصیل ایرانی محسوب می‌شود و تابلوهای خطی برخی هنرمندان این رشته با قیمت‌های میلیاردی به فروش می‌رسد که برای نمونه می‌توان به تابلوی سیاه مشق ۱۲۰ میلیارد ریالی یکی از خوشنویسان که به‌تازگی در معرض دید عموم قرار گرفت، اشاره کرد.

راه‌ها احیای هنر خوشنویسی از غربت و فراموشی

خانواده‌های کم توان مالی نگران آموزش خوشنویسی به فرزندان مستعد خود نباشند

رییس انجمن خوشنویسان شعبه گنبدکاووس در رابطه با مبلغ شهریه کلاس‌های این رشته گفت: در برخی مواقع حتی اگر خانواده توان مالی نداشته باشند، کودک مستعد به صورت رایگان در کلاس‌های انجمن پذیرش می‌شود چرا که اولویت ما احیای هنر خوشنویسی و کمک به پرورش استعدادهای برتر است.

وی اظهار کرد: شعبه انجمن خوشنویسی در تمام شهرهای گلستان فعالیت دارد اما گنبدکاووس و گرگان قدیمی‌تر هستند به طوری که حدود ۴۰ سال از تاسیس شعبه گنبدکاووس توسط استاد «محمدرضا قاسمی» می‌گذرد و بیش از ۶۰ خوشنویس با درجه ممتاز و فوق ممتاز در گنبدکاووس فعالیت می‌کنند.

همراهی خانواده‌ها لازمه ترویج هنر خوشنویسی

مرسلی از نام نویسی حدود ۵۰ هنرآموز در کلاس‌های خوشنویسی تابستانه انجمن خبر داد که در مقایسه با دهه‌ها قبل کمتر است و گفت: بخشی از علاقه به خوشنویسی ارثی است و پدران و مادران با مشاهده استعداد فرزندانشان از سنین کودکی در خطاطی می‌توانند آنان را در کلاس‌های انجمن نام نویسی کنند تا در آینده در کنار هر شغل و فعالیت اصلی، با خط زیبای خود هم درآمدزایی داشته باشند.

وی افزود: خیلی از معلمان به نحوه نوشتن و زیبایی خط خود توجه نمی‌کنند و بدخطی آنان به ویژه در مقطع ابتدایی علاوه بر اینکه مورد نقد کودکان قرار می‌گیرد می‌تواند سرمشقی اشتباه برای دانش آموزان باشد لذا از این قشر هم درخواست داریم با حضور در کلاس‌ها انجمن و یادگیری خوشنویسی نقشی تاثیرگذار در خوش خطی نسل امروز جامعه ایفا کنند.

این استاد خوشنویسی اظهار کرد: حمایت خانواده‌ها در کنار افزایش همکاری آموزش و پرورش برای ابلاغ بخشنامه‌ای مبنی بر شناسایی استعدادهای برتر خوشنویسی در کلاس‌های درس با همکاری معلمان در سطح مدارس نقش مهمی در معرفی بهتر این هنر دارد و در کنار آن چاپ پوستر و تبلیغات در فضای مجازی و رسانه‌های جمعی هم در برنامه قرار دارد.

به گزارش ایرنا، پیشرفت و تجلی اندیشه‌های انسانی مدیون، اختراع زبان الفبایی یا خط است و در این میان خوشنویسی، هنری که در حصار صفحات کاغذ با برقراری ارتباط زیبایی شناختی میان کلمات و حروف متولد شد و به بازآفرینی ایده‌ها و مفاهیم غنی موجود در فرهنگ و ادبیات پرداخت.

خوشنویسی، هنری مبتنی بر شکل و ساختار بصری به شمار می‌رود که اصول و قواعد این ساختار در پیوند با ذوق و هنر خوشنویس، تاثیرهای متفاوتی را بر مخاطب می‌گذارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha