آفت سرخرطومی خرما در ۸۰ هکتار از نخلستان‌های قشم ردیابی شد
عکس تزئینی است

قشم - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم از ردیابی، کنترل و تله گذاری آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در ۸۰ هکتار از نخلستان های این شهرستان خبر داد.

مالک یزدان پناه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: آفت سرخرطومی حنایی یکی از خطرناک ترین آفت های خرما است که تاکنون در استان سیستان و بلوچستان و تعدادی از شهرستان های استان هرمزگان با توجه به ورود پاجوش های آلوده به کشور مشاهده شده است.

وی ادامه داد: برای ردیابی و کنترل این آفت در نخلستان های این جزیره عملیات پایش، مدیریت و شناسایی این سوسک سرخرطومی براساس ردیابی دقیق و نقطه یابی با استفاده از تله های فرمونی، عملیات بهداشت باغ و به زراعی و آموزش نخلداران در نخلستان های سطح شهرستان درحال انجام است.

آفت سرخرطومی خرما در ۸۰ هکتار از نخلستان‌های قشم ردیابی شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم توضیح داد: این عملیات با توجه به مشاهده یک مورد از این آفت در سال ۱۳۹۷ در این جزیره هدف گذاری شد و از آن تاریخ تاکنون شبکه مراقبت و پیش آگاهی این اداره به ۲ روش پایش بصری و تله گذاری در تمام طول سال بر اساس دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور و استفاده از تله‌های فرمونی، به صورت مستمر انجام می شود که خوشبختانه موردی جدیدی از این آفت در سطح نخلستان های قشم مشاهده نشده است.

یزدان پناه اضافه کرد: در روز جاری ۲۰ تله جدید در سطح ۸۰ هکتار از نخلستان های شهر رمکان و روستاهای توریان، خالدین، گورزین و گربدان این جزیره نصب شد که این تله های فرمونی به صورت هفتگی رصد و پایش می شوند و در صورت مشاهده آفت اقدامات بعدی برای کنترل آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما توسط واحد قرنطینه نباتی این اداره انجام می گیرد.

وی گفت: سوسک سرخرطومی حنایی خرما به قدری خطرناک است که در عرض ۲ سال مرگ خاموش درختان نخل را رقم می زند و این آفت در دوران بلوغ تا اندازه ای بزرگ و رنگ قرمز آجری دارد، لارو این سوسک می‌تواند بدون اینکه از بیرون مشخص شود سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت نخل ایجاد کند و با تغذیه از بافت نخل باعث تضعیف و مرگ نخل شود.

آفت سرخرطومی خرما در ۸۰ هکتار از نخلستان‌های قشم ردیابی شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم به باغداران توصیه کرد به منظور جلوگیری از شیوع این آفت در سطح جزیره از تهیه پاجوش خرما بدون هماهنگی با واحد حفظ نباتات و قرنطینه نباتی این اداره به صورت جدی خودداری کنند.

سوسک سرخرطومی حنایی به‌ عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و افزایش خود استفاده می‌کند.

این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل به وجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد و در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می‌شود.

خسارت اصلی این آفت توسط مرحله لاروی سوسک حنایی است که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی درخت نخل کانال‌هایی در جهت مختلف بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند.

این حشره کم کم کامل شده و از طریق زخم‌های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی و مبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت شود.

شهرستان مرزی قشم دارای سطح زیر کشت ۴۰۰ هکتار انواع نخیلات از جمله خرمای «برحی»، «خلاص»، «خنیزی» و «مرداسنگ» است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha