رویترز: تقسیم مناصب و احتمال پیروزی ترامپ اختلافات در اتحادیه اروپا را افزایش داد

تهران – ایرنا – خبرگزاری رویترز امروز نوشت که پس از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا و در شرایطی که راستگرایان از گردونه انتخاب مقام های اصلی این تشکیلات کنار گذاشته شدند، نخست وزیر راستگرای ایتالیا با پیش بینی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان به حمایت از رئیس کمیسیون اروپا پایان داد.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری نوشت که تصمیم جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، در عدم حمایت از انتخاب اورسولا فون در لاین به سمت ریاست کمیسیون اروپا، از بیم از دست دادن حامیان راستگراست هر چند که پیامدهای آن می تواند منجر به کاهش نفوذ او در تصمیم گیری های اتحادیه اروپا شود.

رویترز نوشت که ۲۸ تیر ائتلاف گروه های راست میانه، چپ میانه، لیبرال و سبز پارلمان اروپا فون در لاین را برای دومین دوره پنج ساله به سمت مسئول اجرایی این نهاد انتخاب کردند. در رای گیری محرمانه پارلمان ۷۲۰ نفره اروپا، ۴۰۱ نماینده رای موافق و ۲۸۴ قانونگذار رای مخالف دادند.

اگرچه فون در لاین برای پیروزی نیازی به ۲۴ قانونگذار حزب ملونی نداشت، اما رای مخالف این گروه نشاندهنده تغییر جهت نخست وزیر ایتالیاست که پیشتر در پی روابط خوب با کمیسیون بود.

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران ایتالیایی، کمیسیون اکنون ممکن است تساهل سابق را نسبت به وضعیت مالی ایتالیا و تلاش های این کشور برای تخصیص میلیاردها یورو از کمک های مالی پسا کووید اتحادیه اروپا نشان ندهد.

به نوشته رویترز، به نظر می رسد نگرانی اصلی ملونی آن بوده که مانع از رقابت داخلی با شریک ائتلافی خود، "لیگ" متئو سالوینی، شود.

حزب "برادران ایتالیا" در نظرسنجی ها از اقبال حدود ۳۰ درصد پرسش شوندگان برخوردار است و چنین محبوبیتی تاکنون سابقه نداشته است. حزب لیگ (اتحادیه) نیز حدود ۸.۵٪ محبوبیت دارد و با توجه به جو متغیر سیاسی در ایتالیا، ملونی مایل به رنجاندن رای دهندگان سنتی نیست.

ملونی پیش از آنکه در سال ۲۰۲۲ به قدرت رسیده و مواضع خود را تعدیل کند، در راستگرایی از سالوینی تندتر به حساب آمده و از خروج ایتالیا از منطقه یورو حمایت می ‌کرد.

بر خلاف شکست امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، ملونی و همفکرانش در انتخابات پارلمان اروپا پیروز شدند، اما از آن زمان تا کنون همه چیز بر وفق مراد او پیش نرفته است.

پس از آنکه نخست وزیر ایتالیا از توافق بر سر تعیین مقام های اصلی اتحادیه اروپا کنار گذاشته شد، وی معترض شد که فون در لاین و دیگر مقام های ارشد اتحادیه با نادیده گرفتن افزایش اقبال عمومی به جناح راست، خواسته های رای دهندگان را زیر پا گذاشته اند.

او به همراه گروه هایی از جمله "میهن پرستان حامی اروپا"، ائتلاف راست افراطی شامل اجتماع ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن و فیدس به رهبری ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، از حمایت از فون در لاین خودداری کرد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که ملونی با پیش بینی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نیمه پاییز آمریکا که می تواند به تقویت ملی گرایان این اتحادیه منجر شود، نمی خواهد در کنار نیروهای جریان اصلی اتحادیه اروپا قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha