۴ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۳
کد خبر: 85544518
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به حضور غرور آفرین رزمندگان لشکر ۱۷ در عملیات پیروزمندانه مرصاد

قم - ایرنا - رزمندگان جان بر کف لشکر ۱۷ امام علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) طی سال‌های دفاع مقدس در جبهه‌ها و نبردهای مختلف برای مقابله با دشمن بعثی و حامیانش حضوری پرشور و تاثیرگذار داشتند که یکی از آن‌ها، شرکت در عملیات مهم و پیروزمندانه مرصاد و تحمیل شکست سخت به منافقین است.

به گزارش ایرنا، عملیات مرصاد در پنجم مردادماه سال ۶۷ با رمز مقدس یا صاحب الزمان(عج) برای مقابله با حمله منافقان و بازپس گیری مناطق اشغال شده با فرماندهی سپاه پاسداران و پشتیبانی هوانیروز ارتش و مشارکت مردم غیور به صحنه افول جریان نفاق، غروب صدامیان و تصویری الهام بخش از اقتدار ایرانی تبدیل شد.

بر اساس گزارش‌های منابع رسمی، در این عملیات، رزمندگان از سه محور چهارزبر، جاده قلاجه و جاده اسلام آباد - پل دختر وارد عمل شدند و نیروهای ضد انقلاب را تا پشت نوار مرزی عقب راندند.

در عملیات مرصاد، بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۲۴۰ قبضه خمپاره انداز ۶۰ و ۸۰ میلیمتری و ۳۰ عراده توپ ۱۰۶ میلیمتری دشمن منهدم شدند. همچنین بیش از ۲۰ تیپ مشترک منافقین و ارتش عراق متلاشی شد و تعداد کشته و زخمی‌های دشمن از مرز چهار هزار و ۸۰۰ نفر گذشت.

دراین عملیات، نزدیک به یک‌هزار قبضه آر. پی. جی ۷، ۷۰۰ قبضه تیربار کلاشینکوف، ده‌ها دستگاه خودرو، ده‌ها دستگاه تانک و نفربر، تعدادی تجهیزات پیشترفته الکترونیکی و مخابراتی و مقادیری اسناد درون گروهی منافقین به دست رزمندگان اسلام افتاد.

نگاهی به حضور غرور آفرین رزمندگان لشکر ۱۷ در عملیات پیروزمندانه مرصاد

عملیات مرصاد، آخرین ماموریت لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع)

در همین رابطه دبیر مجمع راویان دفاع مقدس استان قم با استناد به خاطرات سرداران حاج احمد فتوحی، حاج حسین شکارچی و حاج محمود نیکو صحبت از فرماندهان و یادگاران لشکر ۱۷ امام علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع)‌ در عملیات مرصاد، به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات مرصاد؛ آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله بوده‌است، با این تفاوت، این‌بار نیروهای دشمن از جنس نظامیان عراقی نبودند، بلکه ایرانیانی بودند موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق، با فرماندهی کل عملیات مسعود و مریم رجوی که از خاک عراق به مرزهای ایران حمله کردند.

محمدتقی ارزندی افزود: عملیات به اصطلاح فروغ جاویدان چند روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸، در روز سوم مرداد آغاز شد. آنها قصد داشتند ظرف ۴۸ ساعت، خود را به تهران برسانند و پایتخت را به تسخیر خود درآورند و جمهوری اسلامی را ساقط نمایند.

وی بیان کرد: صبح چهارم مرداد ۱۳۶۷ لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) ماموریت یافت به سرعت خود را به سه راهی اسلام آباد برساند تا در کنار سایر یگان‌های عملیاتی بر علیه منافقین وارد عمل شود. عملیاتی که برای لشکر ۱۷ یک عملیات پیش بینی نشده بود. در پی این ماموریت بلافاصله، ستون نیروهای عملیاتی، نیروهای پشتیبانی، مهندسی رزمی، بهداری، مخابرات تعاون، حفاظت اطلاعات، توپخانه، پدافند هوایی، تخریب و اطلاعات عملیات و سایر نیروها به منطقه عملیاتی اعزام شدند.

نگاهی به حضور غرور آفرین رزمندگان لشکر ۱۷ در عملیات پیروزمندانه مرصاد

وی ادامه داد: در عین حال نیروهای سازمان مجاهدین خلق با عبور از مرز خسروی و کشتار بی رحمانه مردم بی گناه در روستاها و قتل عام ساکنین شهرها و درگیری با نیروهای نظامی تا عمق ۱۲۰ کیلومتری نفوذ کرده و با خوشحال از پیروزی‌های زودرس قصد داشتند با فتح کرمانشاه به تهران برسند.

دبیر مجمع راویان دفاع مقدس قم گفت: با وجود اینکه عملیات مرصاد برای لشکر ۱۷ یک عملیات پیش بینی نشده بود. گردان روح الله به فرماندهی حمید ایرانی و گردان ثارالله به فرماندهی حسین تکیه‌ایی به سرعت عازم منطقه عملیاتی شدند.

وی افزود: لشکرهای ۴۱ ثارالله و ۲۷ محمد رسول الله(ص) موظف بودند به ترتیب جناح راست و چپ لشکر ۱۷ را پوشش دهند، تا لشکر ۱۷ بتواند از رو به رو به منافقین حمله کند. ماموریت اصلی لشکر ۱۷ امام علی‌ابن ابی‌طالب(ع) آزادسازی و پاکسازی شهر اسلام آباد از لوث منافقین بود.

وی ادامه داد: در همین رابطه طی ۴۸ ساعت نبرد بی وقفه، تعقیب و گریز و جنگ شهری، شهر اسلام آباد با موفقیت کامل آزاد شد.

نگاهی به حضور غرور آفرین رزمندگان لشکر ۱۷ در عملیات پیروزمندانه مرصاد

مرصاد و شهادت سردار شهید محمود اخلاقی

ارزندی گفت: گام دوم لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب(ع) حرکت به سوی اهداف بعدی یعنی آزادسازی شهر کرند بود که الحمدلله با سرعت و کیفیت بالای عملیاتی و با کمترین شهید و مجروح با موفقیت انجام گردید و با انجام این عملیات آخرین برگ زرین به پرونده پر افتخار این لشکر در طول هشت سال دفاع مقدس افزوده شد.

وی تاکید کرد: شهید شاخص لشکر ۱۷علی بن ابیطالب در این عملیات شهید حاج محمود اخلاقی است، معلمی دلسوز با اخلاق فرماندهی شجاع و مصمم؛ انسانی متعهد و مومن در طول هشت سال حضور در جبهه ها هرگز خسته نشد. او مزد سال‌ها مجاهدت و تلاش خود را در آخرین ساعات جنگ تحمیلی گرفت و با لبخند همیشگی که بر لب داشت به دیدار محبوب شتافت.

وی بیان داشت: آری عزیزان ! جنگ هشت ساله بالاخره به پایان رسید، سیه رویی ماند بر چهره منافقینی که هویت و اصالت گم شده خود را در خوش خدمتی به دشمن جستجو می کردند. دیدن صحنه های عملیات مرصاد در آن گرمای شدید تابستانی با بدن های پاره پاره و متعفن دختران و پسران فریب خورده خیلی دردناک بود، مشاهده افرادی که با قرص سیانور خود را کشته بودند و دخترانی که با نارنجک صورت خود را متلاشی کرده بودند واقعا تاسف بار و دردناک بود. ولی این سزای کسانی بود که دستشان به خون جوانان مظلوم این سرزمین آلوده شده بود.

نگاهی به حضور غرور آفرین رزمندگان لشکر ۱۷ در عملیات پیروزمندانه مرصاد

حرکت سریع نیروهای لشکر ۱۷ به سمت منطقه عملیات مرصاد

همچنین مسئول پدافند هوایی لشکر ۱۷ در عملیات مرصاد در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: ما اصلا خبر نداشتیم که قرار است عملیات مرصاد انجام شود، ما در منطقه حلبچه بودیم و در استان کرمانشاه مقر داشتیم.

ابوالفضل رابع افزود: بعد ازظهر روز قبل از عملیات ما یکسری مهمات و ماشین آلات اضافه داشتیم که می‌خواستیم از مقر به سمت اندیمشک ببریم.

وی ادامه داد: به رزمندگان گفتم این تجهیزات را برای حمل آماده کنند و بعد خودم با یک خودروی دیگر راه افتادم به سمت اندیمشک بعد از گذشت چند ساعت دیدم خودروهایی که قرار بود وسایل را به آن‌جا بیاورند، نیامدند، نگران شدم و تماس گرفتم با منطقه که علت را بپرسم که در جواب به من گفتند ما پشت سر شما راه افتادیم اما دیدیم منافقین حمله کردند و جاده اسلام آباد بسته شده، بنابراین ما برگشتیم به مقر خود در کرمانشاه، به این ترتیب بود که من به سرعت از جریان حمله منافقین مطلع شدم.

این رزمنده دفاع مقدس گفت: در این شرایط بود که فرماندهان لشکر ۱۷ به واحدهای مختلف اعلام کردند که سریع آماده شوید تا هرچه سریع‌تر به منطقه عملیات اعزام و جلوی پیشروی منافقین گرفته شود.

وی افزود: در این زمان بود که من و نیروهای واحد پدافند به سرعت یک‌سری مهمات و تجهیزات برداشتیم و به سمت منطقه اسلام آباد حرکت کردیم و در نزدیکی جایی که برای فرود اضطراری هواپیماها و بالگردها در نظر گرفته شده بود، خاکریز زدیم و مستقر شدیم.

وی ادامه داد: زمانی که ما مستقر شدیم دیدیم منافقین منطقه‌ای را که برای فرود اضطراری هواپیماها و بالگردها بود را زیر آتش دارند و کسی نمی‌تواند در آن اطراف تردد کند، در این شرایط به ما برخورد که این چه موقعیتی است لشکر ۱۷ که عراق با آن همان امکانات برای مقابله با آن عاجز بود و از توان زرهی خود بهره‌می‌گرفت حالا در مقابل منافقین بخواهد این طور پدافند کند که درست نیست.

نگاهی به حضور غرور آفرین رزمندگان لشکر ۱۷ در عملیات پیروزمندانه مرصاد

رابع گفت: در این شرایط فرماندهان لشکر تاکید داشتند که باید صبر کنیم تا بر اساس برنامه و شرح وظایف نیروهای مختلف، دستور حمله صادر شود.

وی افزود: در همین موقعیت چند نفر از فرماندهان لشکر همچون سردار فتوحی، آقای پاک‌نژاد و آقای قربانی برای شناسایی رفتند جلو، من از این مساله خبر نداشتم، در این شرایط خودم یک توپ ۲۳ میلی‌متری را پشت یکی از جیپ‌ها بستم و با یک بیسیم‌چی از طریق یک جاده خاکی که در اطراف بود به سمت منافقین رفتیم، آن‌ها به سمت ما شلیک کردند اما تیری به ما نخورد، وقتی نزدیک منافقین شدیم آن‌ها فکر کردند ما می‌خواهیم تسلیم شویم و شلیک نکردند در این شرایط من با خودرو دور زدم و نشستم پشت توپ ۲۳ میلی‌متری و حدود ۳۰۰ گلوله به سمت آن‌ها شلیک کردم.

وی ادامه داد: در این زمان منافقین ساکت شدند چون گلوله‌های ۲۳ میلی‌متری به هرجایی که برخورد می‌کند مانند نارنجک خودترکان است و قدرت تخریب بالایی دارد، در همان لحظات بود که دیدم چند فرمانده لشکر که نامشان را ذکر کردم در آن موقعیت مشغول شناسایی هستنند و من را تشویق می‌کنند به شلیک کردن بیشتر، من آنجا متوجه حضور ایشان شدم اما خیلی توجه نکردم تا دشمن حساس نشود و موقعیتشان لو نرود.

رابع بیان داشت: وقتی گلوله‌های ما تمام شد و خواستیم برگردیم منافقین دوباره شروع کردند به تیراندازی که چون سریع از منطقه دور شدیم با وجود خطر بسیار زیاد اصابت تیرها، آسیبی به ما وارد نشد و ما سالم به خاکریز خودمان برگشتیم.

مسئول پدافند هوایی لشکر ۱۷ در عملیات مرصاد گفت: زمانی که عملیات شروع شد در منطقه‌ای که ما بودیم منافقین به دلیل فشاری که به آن‌ها وارد شد، هیچ مقاومتی نکرده و فرار کردند.

وی در ادامه با اشاره به وحشی‌گری‌های منافقین علیه مردم ایران، افزود: منافقین در اسلام آباد دست به جنایت‌های وحشتناکی زدند، مجروحان را شهید کردند، مردم بیگناه را به تیر بسته و برخی را به درخت دار زدند و در کل اوضاع فاجعه باری را به بار آورده بودند.

وی تاکید کرد: به لطف خدا و مقاومت نیروهای نظامی و مردمی حاضر در منطقه، در نهایت منافقین در عملیات مرصاد با وجود برخورداری از امکانات و تجهیزات بسیار و حمایت رژیم بعثی، شکست سختی خوردند و نتوانستند به اهداف شوم و خطرناک خود دست یابند و شیرازه آنان از هم پاشید.

نگاهی به حضور غرور آفرین رزمندگان لشکر ۱۷ در عملیات پیروزمندانه مرصاد

مرصاد و درس عبرت به دشمنان ایران

به گزارش ایرنا، عملیات مرصاد یکبار دیگر عزت واقتدار ایرانی، انسجام و وحدت ملی ایران را درحساس ترین لحظات تاریخ جمهوری اسلامی یعنی دوران دفاع مقدس به نمایش گذشت، لحظه ای که شعار «مهران تا تهران» برای همیشه به تاریخ پیوسته و ندای بلند «راه قدس از کربلا می گذرد» در اذهان عمومی ایران و جهان طنین انداز شد.

هنوز زمان چندانی از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نگذشته بود که منافقان به سرکردگی مسعود رجوی و با تحریک صدام از نقاط مختلف به کشورمان حمله کردند و براساس تحلیل کارشناسان، تحلیل غلط دشمن بعثی و جریان نفاق این بود که چون جمهوری اسلامی قطعنامه را پذیرفت پس از نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی به بن بست رسید.

آنان به دلیل توهم و غرور کاذب شکست سختی را در عملیات مرصاد متحمل شدند و برای همیشه نسخه شان در هم پیچیده شده و حباب های درون آنها توسط رزمندگان اسلام ترکید.

منافقان قصد داشتند طی عملیات موسوم به «فروغ جاویدان» و شعار «از مهران تا تهران» به خیال خام خود، زمینه فروپاشی نظام اسلامی را فراهم آورند، اما رزمندگان اسلام در عملیاتی متقابل با نام «مرصاد» عناصر منفور گروهک نفاق را در تنگه پاتاق (مرصاد) و در نزدیکی کرمانشاه در کمین خود گرفتار کرده و ضربات مهلک به آنها وارد کردند.

نگاهی به حضور غرور آفرین رزمندگان لشکر ۱۷ در عملیات پیروزمندانه مرصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha