۱ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85544988
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خطر ایجاد شهرک روی دوم در کمین شهرک صنعتی ناجی زنجان

زنجان - ایرنا - استقرار واحدهای تولید شمش مس در شرکت صنعتی ناجی و به جا ماندن اکسید روی به عنوان محصول جانبی ناشی از فرایند تولید در این واحدها، نگرانی‌هایی را در خصوص بروز مسایل زیست محیطی مشابه شهرک صنعتی روی در زنجان ایجاد کرده است.  

به گزارش ایرنا، وجود صنایع آلاینده و بی توجه به ضوابط محیط زیستی مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند و غفلت از این مهم تبعات غیرقابل جبرانی را در پی دارد.

در این راستا واحدهای صنعتی متعددی نیز در استان زنجان مشغول به فعالیت هستند که در این میان می توان به شهرک صنعتی تخصصی " ناجی" اشاره کرد که در حریم پنج کیلومتری شهر واقع شده و مدتی است مسائل و مشکلات آنها به دغدغه ای عمده برای متولیان محیط زیست استان تبدیل شده است.

شهرک صنعتی ناجی زنجان به لحاظ آلاینده بودن فعالیت‌های آن در شرایط ویژه ای قرار دارد و به گفته مسوولان امر با مشکلات عدیده زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند که باید با تدابیر لازم بتواند مطابق با استانداردهای لازم به فعالیت خود ادامه و تا حد امکان به نگرانی ها در این خصوص پایان دهد.

خطر ایجاد شهرک روی دوم در کمین شهرک صنعتی ناجی زنجان

پروانه واحدهای شهرک ناجی فقط برای تولید شمش مس است

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در باره نحوه فعالیت واحدهای ریخته گری مس در شهرک ناجی زنجان گفت: تولید اکسید روی در فرایند تولید شمش ناگزیر است و به عنوان محصول جانبی در روند تولید ایجاد می شود ولی بر اساس مصوبه ای که در استان داشتیم مقرر شده حداکثر اکسید روی تولید شده، ۱۵ درصد باشد.

مجید گلشنی منفرد افزود: در مواردی در واحدهایی که در پروانه آن میزان حداکثر ۱۵ درصد اکسید روی قید نشده است، از این موضوع سوء استفاده هایی می شود و میزان حجم تولید اکسید روی در آنها از حد مقرر بیشتر شده و در واقع به سمت تولید این محصول رفته اند و این با مصوبه شورای برنامه ریزی استان مغایرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای اکسید روی در شهرک ناجی پروانه بهره برداری به عنوان محصول نهایی صادر نمی کنیم و فقط پروانه های بهره برداری های ما برای واحدهای ریخته گری مس است که در روند تولیدشان لاجرم ۱۰ تا ۱۵ درصد اکسید روی به صورت پودر به عنوان محصول جانبی در روند تولید حاصل می شود و این واحدها هم ملزم به فروش این پودر اکسید روی هستند.

خطر ایجاد شهرک روی دوم در کمین شهرک صنعتی ناجی زنجان

مصوبه و مجوز تولید حداکثری ۱۵ درصد اکسید روی موجب سوء استفاده شده است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان با بیان اینکه مصوبه و مجوز تولید حداکثری ۱۵ درصد اکسید روی برای یک سال واحدها در آغاز تولید، که در استان داشتیم اسباب سوء استفاده شده است، گفت: این مصوبه انگیزه ای ایجاد کرده است که عده ای تخلفاتی انجام دهند به این امید که شاید در آینده مجوزهایی برای افزایش میزان مجاز تولید حداکثری اکسید روی داده شود.

محمدرضا یافتیان افزود: شهرک ناجی، متاسفانه شهرک بی در و پیکری است و به واسطه خصوصی بودن، مدیریت در آن هم با چالش هایی مواجه است، مدیریت منسجمی نیز در این شهرک دیده نمی شود به این معنی که هیچ کس به عنوان متولی در این مکان پاسخگوی دستگاه ها و مراجع ذی صلاح نیست.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی ها مجوزهایی صادر شد که وسعت این شهرک به میزان ۴۹ هکتار پیش بینی شده بود اما مستندات نشان می دهد با گسترش غیرمجاز واحدها این میزان هم اکنون به ۱۵۰ هکتار رسیده که موضوع در دست بررسی و تعیین تکلیف است.

یافتیان اظهار کرد: پیش از این مشکلی مبنی بر استقرار صنایع ناسازگار در اطراف شهر زنجان وجود داشت که بر این اساس در آن زمان مقرر شد این واحدها به شهرکی خارج از شهر تحت عنوان "شهرک تخصصی ذوب و مس" منتقل شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: در این شهرک پسماندهای مختلف صنعتی مشاهده می شود که اگر مدیریت منسجمی وجود داشت چنین معضلی ایجاد نمی شد و بروز این مساله نوعی بی نظمی صنعتی است.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که در خصوص آلاینده ها و معضل اساسی و تهدید کننده سلامت مردم نیز باید گفت شهرک صنعتی ناجی تا شهر فاصله دارد و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد. اما مکانی که صنایع آلاینده دارد، باید ضوابط اعلامی را رعایت کند.
یافتیان خاطرنشان کرد: استقرار واحدها در اطراف شهرها ممنوع بوده اما این دلیل نمی شود شهرکی که در فاصله استاندارد قرار داشته باشد اقدامات غیر استانداردی را انجام دهد.

وی افزود: اگر واحدی در فاصله استاندارد قرار داشته باشد و کار غیر استانداردی را انجام دهد انگار در محدوده قرار دارد و ما به دنبال آن هستیم که طبق وظایف و با انجام پایش ها، بررسی مسائل، صدور اخطاریه ها، پیگیری و قرار دادن واحدهای متخلف در فهرست صنایع آلاینده، برخوردهای حقوقی و ارجاع پرونده ها به مراجع قضایی موارد را به دقت پیگیری و رصد کنیم.

خطر ایجاد شهرک روی دوم در کمین شهرک صنعتی ناجی زنجان

لزوم یافتن راه حل مناسب برای شهرک ناجی زنجان

استاندار زنجان بر لزوم یافتن راه حل مناسب برای شهرک ناجی تاکید کرد و گفت: اگر واحدهای تولید مس، محصول جانبی دارند باید این محصولشان به نحو مناسب و استاندارد تعیین تکلیف شود.

محسن افشارچی افزود: نباید شرایطی به وجود بیاید که واحدهایی به اسم تولید مجاز ۱۵ درصد اکسید روی، کارهای دیگری بکنند.

وی اظهار کرد: ولی تولید اکسید روی در روند تولید شمش مس، یک واقعیتی است که هست و از طرفی نمی شود جلوی تولید مس را به این دلیل، گرفت. اما برای این محصول جانبی باید راه حل مناسبی پیدا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha