۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۱۸
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85545304
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سند مهارتی چهارمحال و بختیاری تدوین شد

۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۱۸
کد خبر: 85545304
سند مهارتی چهارمحال و بختیاری تدوین شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری از تهیه و تدوین سند مهارتی استان براساس نیاز بازار کار در سالجاری خبر داد.

به گزارش ایرنا، علیرضا کریم‌زاده روز دوشنبه در جلسه شورای مهارت استان با اشاره به اینکه سند مهارت استان براساس آموزش‌های مبتنی بر نیاز جامعه هدف طراحی و تدوین شده است افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بازارمحور است و مبتنی بر استانداردهای شایستگی و شغلی ارائه می‌شود.

به گفته وی، تربیت نیروی انسانی توانمند و ماهر از برنامه‌ها و سیاست‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای است و این سند با استناد به اسناد بالادستی و سند طرح تکاپو و توسعه استان با ظرفیت سنجی بخش‌های مختلف در شهرستان‌ها و مناطق استان تدوین شده است.

کریم‌زاده با اشاره به اینکه این سند پس از تصویب نهایی در شورای مهارت و برنامه ریزی اجرایی خواهد شد، گفت: با اجرایی شدن این سند که برای سالجاری تدوین شده و قابل تعمیم تا سه سال آینده است ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای ایجاد اشتغال پایدار، ارائه آموزش‌های به روز و مبتنی بر نیاز استان فراهم و فضای رقابتی در استان توسعه داده می‌شود.

به گفته وی،هم‌اکنون در استان ۸۳ کارگاه آموزش دولتی در ۱۲ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای با فعالیت ۶۵ مربی و ۴۹۸ آموشگاه فنی آزاد فعال است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون در شهرستان بن و خانمیرزا مرکز دولتی فعال نیست و آموزش‌های دولتی در این شهرستان‌ها با فعالیت تیم‌های سیار ارایه می‌شود.

کریم‌زاده افزود: براساس ارزیابی انجام شده در سطح استان در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات رشته‌های آموزشی براساس نیازهای استان شناسایی و احصاء شده و براساس نیاز پیش‌بینی شده در سالجاری در بخش صنعت ۶۵۰ نفر در رشته‌های تراشکاری، cnc، سیم پیچی، برق صنعتی و در رشته کشاورزی ۶۹۰ نفر در رشته‌های امور باغبانی،گیاهان دارویی، گلخانه، تعمیرکار تجهیزات گلخانه، کارگر فنی، طراح گلخانه و شیلات و آبزی‌پروری آموزش‌ها ارائه می‌شود.

به گفته وی، در بخش خدمات نیز یک‌هزار و ۲۲۵ نفر در رشته‌های هوش مصنوعی، گردشگری و هتلداری، بافت، طراحی و دوخت، طراحی و نقشه کشی ساختمان، بنای، قالبندی و کفراژ آموزش داده شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این سند در سالجاری ۲ هزار و ۵۶۵ نفر آموزش داده می‌شود، گفت: یک‌هزار و ۵۲۵ نفر از این تعداد مرد و یک‌هزار و ۴۰ نفر زن هستند.

کریم‌زاده افزود: در سال گذشته میانگین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ۱۲ ساعت برای هر فرد فعال اقتصادی در استان بود که پیش‌بینی می‌شود پایان سالجاری این آمار به ۱۵ ساعت برای هر فرد افزایش پیدا کند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی هم‌اکنون ۳۶ سانتیمتر مربع است که با اجرایی شدن این سند و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی این سرانه تا ۴۰ سانتیمتر افزایش خواهد یافت و نرخ دسترسی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از ۶.۲ درصد به هفت درصد افزایش خواهد بافت.

به گفته وی، ۸۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای منجر به شغل می‌شود.

ارائه ۶ هزار و ۸۷۱ نفر دوره آموزش‌ فنی و حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سالجاری ۶ هزار و ۸۷۱ نفر دوره آموزش در بخش خصوصی و دولتی در استان به متقاضیان مهارت‌آموزی ارائه شد گفت: در این مدت چهار هزار و ۵۲۸ نفر از آموزش‌های مهارتی در رشته‌های صنعت، کشاورزی، خدمات بهره‌مند شدند.

به گفته وی، در بخش خصوصی نیز ۲ هزار و ۳۴۳ نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

کریم‌زاده افزود: در این مدت بیش از ۲۵۰ دوره آموزش مهارتی متناسب با آمایش سرزمین و منطقه‌ای در بخش دولتی و غیر دولتی در مناطق محروم برگزار شد.

وی از صدور ۲۵ مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای و ۶مجوز مرکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی خبر داد و گفت: در این مدت سنجش و ارزشیابی مهارت پنج هزار و ۳۴۲ نفر انجام و ۲ هزار و ۷۰۸ گواهینامه مهارت صادر شد.

سند مهارت براساس توسعه آموزش‌های فنی جدید است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و بختیاری نیز با اشاره به اینکه سند مهارت استان یک سند مبتنی بر نقشه راه یکساله است و قابلیت تعمیم تا سه سال آینده را دارد گفت: این سند یک راه‌گذر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از نسل قدیم به نسل جدید است که بر اساس نیازسنجی در سطح استان طراحی شده است.

محمد کاظم منزوی افزود: در این سند به ارائه آموزش‌های جدید و به روز و مورد نیاز استان توجه ویژه شده و به ارائه آموزش به عموم مردم تاکید شده است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون بر اساس اعلام برخی دستگاه‌های اجرای و متولی حوزه اشتغال تامین نیروی فنی و ماهر به دلیل نداشتن مهارت در استان به سختی انجام می‌شود.

منزوی با اشاره به اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس استاندارد بین‌المللی است و برای شرکت‌کنندگان در این دوره‌های گواهینامه بین‌المللی صادر می‌شود گفت: همه دستگاه‌های اجرایی و متولیان بحث آموزش باید برای برگزاری دوره‌های آموزشی از این سازمان مجوز دریافت کند تا آموزش‌ها بر اساس استاندارد ارائه شود.

راه‌اندازی مرکز حرفه‌آموزی و اشتغال اداره کل زندان‌ها نیاز به حمایت خیرین دارد

رییس انجمن حمایت از خانواده زندانیان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان گفت: راه‌اندازی و تجهیز مراکز حرفه‌آموزی و اشتغال در زندانهای استان نیازمند حمایت خیران است.

علی اصغر زارع افزود: با راه‌اندازی این مراکز زمینه اشتغال این قشر فراهم می‌شود تا بازگشت به جرم کاهش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۸۳کارگاه آموزشی در ۱۲ مرکز دولتی استان فعال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha