فارن افرز: کناره گیری بایدن، اختلافات حزبی در مورد امنیت ملی آمریکا را آشکار کرد

تهران-ایرنا- «تیموتی نفتالی» تاریخدان حوزه ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با «فارن افرز» با اشاره به کناره گیری جو بایدن از نامزدی دموکرات‌ها تاکید کرد: استراتژی ملی ایالات متحده چنان مورد تردید قرار گرفته که یک انتخابات می تواند تعریف این کشور از منافع ملی آمریکا را تغییر دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از «فارن افرز»، نفتالی، ‌محقق موسسه سیاست جهانی در دانشگاه کلمبیا، در این مصاحبه مناظره جنجالی اخیر جو بایدن، ‌رییس جمهوری آمریکا با دونالد ترامپ، ‌نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری را موجب بدبین شدن جهان به قدرت ایالات متحده ارزیابی کرد. وی معتقد است دلیل این بدبینی این بود که بسیاری از کشورهای جهان بعد از حضور ضعیف بایدن در برابر ترامپ، ‌شانس پیروزی جمهوری‌خواهان را بیشتر احساس کرده و خود را برای رویارویی با آمریکای تحت قدرت ترامپ تصور می کردند.

مدیر مؤسس کتابخانه و موزه ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در ادامه تصریح کرد: اکنون (پس از کناره گیری بایدن) شانس بیشتری برای پیروزی یک دموکرات در نوامبر (آبان) وجود دارد و رهبران خارجی باید این احتمال را جدی بگیرند که یکی از اعضای تیم بایدن یا شخص دیگری از حزب دموکرات رهبری ایالات متحده را بر عهده بگیرد. این بدان معنی خواهد بود که آن‌ها می توانند در موضوعاتی مانند تداوم حمایت آمریکا از اوکراین حساب کنند. این واقعیت که دموکرات‌ها دیگر احتمالاً بازنده نیستند، بر نحوه نگاه رهبران خارجی، به‌ویژه دشمنان آمریکا به دولت بایدن تأثیر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به این که کناره‌گیری بایدن در محاسبات بین‌المللی درباره ایالات متحده تفاوت ایجاد می کند، ادامه داد: از سال ۱۹۵۲ (۱۳۳۰)، هر دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) در دیدگاه خود بین المللی‌گرا بوده‌اند و با این که ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری خود یک استثنا و انزواطلب بود، اما حزب جمهوری‌خواه در این موضوع با او اختلاف نظر داشت. این در حالی است که کنوانسیون اخیر جمهوری خواهان نشان داد، ترامپ اکنون حزب را کاملاً مطابق تصویر خود تغییر داده است. برای مثال، انتخاب سناتور جی دی ونس به‌عنوان معاون، به هیچ وجه نشان‌دهنده تلاش او برای ایجاد پل بین دیدگاه‌های مختلف حزب نبود، بلکه نشان‌دهنده تلاش او برای دو برابر کردن رویکردهای افراطی موسوم به ترامپیسم بود. بنابراین اگر او به قدرت بازگردد و اگر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را حفظ کرده و کنترل سنا را دوباره به دست آورند، همه رهبران خارجی- دوستان و دشمنان آمریکا- می توانند آمریکای بسیار انزواطلب تری را در مقابل خود ببینند. بنابراین این واقعیت که اکنون حزب دموکرات (به عنوان حزبی با تمایلات بین المللی بیشتر) شانس بهتری برای پیروزی دارد، محاسبات رهبران خارجی را تغییر خواهد داد.

این تاریخدان و کارشناس حوزه ریاست جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به چگونگی بازنمایی ایالات متحده در مواجهه با دو جنگ بزرگ اروپا (اوکراین) و خاورمیانه (غزه) پس از کناره گیری بایدن افزود: این دوره دردناکی برای ایالات متحده است چرا که استراتژی ملی این کشور چنان زیر سوال رفته که یک انتخابات می تواند تعریف کشور یا حداقل طبقه رهبری آن از منافع ملی را تغییر دهد و این برای نظام بین‌الملل هم خطرناک است. این وضعیت باعث ایجاد عدم اطمینان در محاسبات سیاسی رهبران جهان می شود. این که یک انتخابات بتواند مشخص کند که نخبگان سیاسی یک ملت چگونه منافع ملی آن ها را تعریف می کنند بسیار نادر بوده است.

وی در پایان تاکید کرد که دیگر اجماعی میان دو حزب مطرح آمریکا در مورد امنیت ملی و ابزارهای مبارزه با دشمنان این کشور وجود ندارد و این به ضرر ایالات متحده و متحدانش است.

به گزارش ایرنا، جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا پس از گذشت چند هفته از مناظره فاجعه بارش که موجب شورش در حزب او (دموکرات) شد، سرانجام تسلیم نگرانی‌ هم حزبی هایش برای کاهش شانس پیروزی در مقابل دونالد ترامپ گردید و از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار شود، کناره گیری کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha