۲ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85545346
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رودخانه‌های مرگبار

۲ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۲
کد خبر: 85545346
رودخانه‌های مرگبار

بجنورد-ایرنا- کودکان و نوجوانانی که روزهای گرم تابستان میان رنگ‌های پر زرق و برق طبیعت، کنار رودخانه های فصلی و باصفای خراسان شمالی پرسه می زنند تا در تب داغ تابستان خنکایی را بر تن زنند که همواره با خطراتی نیز همراه بوده است.

به گزارش ایرنا، تابستان؛ فصل گرما، فصل شنا در رودخانه، در آب غوطه خوردن، فصل عاشقانه های کودکان در پس رودخانه های زیبا که در ذهن بسیاری با آب‌تنی پیوندی همیشگی دارد.

البته که تابستان برای آب‌تنی و شنا دقیقا از اول تیرماه آغاز نمی‌شود، از هر زمان که هوا گرم شود، حکم تابستان را دارد، تعطیلی مدارس و اوج شیطنت های شیرین و دل برو برای بچه ‌مدرسه‌ای‌ها هم تابستان از بعد از امتحانات آغاز می‌شود.

همین کودکان پرهیاهو به دنبال آب و برکه ای می کردند تا تنی بر آب زنند و تب داغ فصل گرما را به فراموشی بسپارند و چشمه های و رودخانه های خراسان شمالی مکانی مناسب را برای این هیجان کودکانه را فراهم می کند.

هر چند استخرهای سرپوشیده و مجموعه‌های ورزشی، امکان شنا کردن را در هر فصلی مهیا کرده‌اند، اما شنا در تابستان حس و حال دیگری دارد و بسیاری ترجیح می دهند در دل طبیعت و به دور از هیاهو و رودخانه تن به آب بازی دهند ولی این بازی کودکانه آنها با خطراتی نیز همراه بوده که باید در این زمینه والدین را از این موضوع آگاه کرد.

رودخانه‌های مرگبار

شیرجه مرگ در رودخانه‌ها

کودکانی که به عشق شنا در رودخانه ها بدون هیچگونه آگاهی و اطلاعات از خطر غرق شدگی، به دور از فضاهای امن و بدون گذراندن آموزش ‌های لازم زیر نظر مربی صلاحیت دار تن به آبتنی مرگبار می دهند، صدای قهقه های بلندشان توجه همه را به خود جلب کرده، شادی های کوچک در دل های بزرگ کودکای و پس خنده های زیرکانه آنان که تا چند وقت قبل پشت میز و صندلی بودند و اوقات فراغت خود را اینگونه پر می کنند.

چند نفره بدون هیچگونه فراگرفتن مهارت های گریز از خطرات در آب شیرجه می زنند، بدون اطلاع از وضعیت آب و هوایی و به دور از چشم ناجیان غریق و بدون توجه به علائم و نشانه های غرق شدگی، فقط می خواهند لحظاتی را با هم خوش سپری کنند.

نبود امکاناتی مانند استخر شنا و یا بضاعت مالی کم اوقات فراغت آنان را به شنا در رودخانه ها خصوصا در فصل گرم سال سوق داده است و این امکان وجود ندارد که از ورود آنان به تمام نقاط مورد اقبال برای شنا جلوگیری و یا برای اینگونه مناطق تجهیزات مورد نیاز تهیه شود.

بدون هیچ گونه تردیدی می توان دریافت در این استان به دلیل نبود امکاناتی مانند استخر، مردم برای شنا به رودخانه ها روی می آوردند.

آگاهی نداشتن از شرایط حاکم بر رودخانه ها و مخازن سدها، حتی شناگران ماهر را به کام مرگ کشانده است و افرادی در این مکان‌ها جان خود را از دست داده اند که حتی تصور آن را نمی کرده اند.

خراسان شمالی هشت سد در حال بهره برداری دارد که با هدف کنترل و مهار سیلاب‌های منطقه ساخته شده و همچنین ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه در این استان وجود دارد.

رودخانه‌های مرگبار

اتراق خطر در حریم رودخانه‌ها

«مردم از اتراق در حریم رودخانه ها خودداری کنند» تنها جمله ای است که در این فصل از سال همواره در گوش مردم این منطقه توسط رسانه ها اطلاع رسانی می شود.

سیل از دیگر پدیده هایی است که در این فصل از سال به صورت خاموش در رودخانه ها جاری می شود و همواره جان بسیاری از انسان های ناآگاه را با خود می برد.

خانواده ای علاقه مند به طبیعت، کنار رودخانه کمپ (اتراق) کرده اند رودخانه ای که به دلیل بارش کم چند سالی است تقریبا خشک شده و آب چندانی در آن جاری نیست و این افراد نیز با این تصور که این میزان آب رودخانه خطری برای آنها ندارد، چادرهایشان را برپا کرده اند.

فرزندان آنان بدو بدو به سمت رودخانه در حرکتند، اما تنها یک بارش سیل آسای چند دقیقه ای کافی است که آب زیادی از بالای رودخانه به پایین بیاید و تمام بستر و حریم رودخانه را از آب مملو کند، اتفاقی که یکباره و دور از انتظار رخ می دهد و بسیاری از غرق شدگی ها در رودخانه به همین سبب رقم می خورد.

همواره در فصل تابستان شاهد افزایش میزان غرق شدگی ها هستیم که بیشترین میزان غرق شدگی ها در رودخانه ها، استخرهای کشاورزی و سدها اتفاق می افتد.

با توجه به این که امسال این استان با باران های بهاری خوبی مواجه بوده است، وضعیت مناسبی از ذخیره آب موجود است که خطرات غرق شدگی در رودخانه ها را دوچندان می کند، توصیه های پیشگیرانه از غرق شدگی که هیچ گاه قابل توجه خانواده ها و کودکان نبوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha