۶۸ میلیارد ریال غرامت زلزله در خراسان جنوبی پرداخت شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: ۶۸ میلیارد ریال غرامت به مالکان واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله در استان پرداخت شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، محمدعلی آخوندی روز دوشنبه در تشریح این خبر اظهار کرد: این میزان غرامت از محل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان کشور به ۷۱۵ واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله در شهرستان‌های نهبندان، طبس و بشرویه پرداخت شده است.

وی افزود: براساس قانون و طی اقدام مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت بحران کشور، صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان کشور در سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد و دستورالعمل آن به تایید هیات وزیران رسید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبارات این صندوق از دو محل تزریق می‌شود گفت: طبق قانون، تمامی مشترکان برق در ایران ماهانه مبلغ ناچیزی در قالب حق بیمه را روی قبوض برق خود پرداخت می‌کنند و این مبلغ که سالانه برای هر مشترک ۲۴۰ هزار ریال است به حساب صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان کشور واریز می‌شود.

وی ادامه داد: از سرجمع اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور هم سالانه اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال به تامین منابع مالی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص پیدا می‌کند تا در قالب غرامت خسارت پرداخت شود.

آخوندی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ سقف غرامت پرداختی متناسب با میزان خسارت‌ها ۳۰ میلیون ریال بود که براساس تصمیمات جدید در سال ۱۴۰۳ به ۹۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی درباره روند تعیین میزان خسارت‌ها گفت: بعد از بروز هر حادثه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نتیجه آمارگیری‌های لازم را در قالب فرم‌های ویژه ارائه می‌کند، اطلاعات بعد از تایید در فرمانداری‌ها به اداره کل مدیریت بحران تحویل می‌شود تا در صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان ثبت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: آمار ثبت شده بعد از بررسی در صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان توسط ارزیابان اعزامی به صورت میدانی رصد می‌شود و با تایید ارزیابان، غرامت‌ها متناسب با میزان خسارت‌ها به صورت مستقیم توسط صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان به حساب افراد واریز خواهد شد.

وی به وضعیت استان در این ارزیابی‌ها اشاره و اظهار کرد: در زلزله شهرستان‌های بشرویه و طبس (سال ۱۴۰۱) ۶۳۸ واحد مسکونی برآورد خسارت شد که از این تعداد ۵۷۰ واحد مشمول دریافت غرامت شدند و در این راستا ۵۳ میلیارد ریال به حساب مالکان این واحدها واریز شده است.

آخوندی گفت: از این تعداد ۴۸ واحد مسکونی ۳۰۰ میلیون ریال را به طور کامل دریافت کردند و میزان غرامت پرداختی به ۷۵ واحد مسکونی ۱۵۰ میلیون ریال بوده است.

وی افزود: همچنین در زلزله آبان سال ۱۴۰۲ نهبندان ۱۶۴ واحد مسکونی برآورد خسارت شد که از این تعداد ۱۴۵ واحد مسکونی مشمول دریافت غرامت شدند و ۱۵ میلیارد ریال غرامت دریافت کردند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: اطلاعات ۳۴۴ واحد مسکونی خسارت دیده در سیل اردیبهشت امسال هم در حال بارگذاری در سامانه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان است و تا پرداخت غرامت پیگیری می‌شود.

وی درخصوص پیشنهاد ویژه استان خراسان جنوبی برای کل کشور گفت: با توجه به اینکه برخی مناطق محروم کشور به جهت بعد مسافت برق‌رسانی نشده و امکان پرداخت حق بیمه تعیین شده روی قبض برق برای آنها فراهم نیست لذا پیشنهاد استان این است که ساکنان این مناطق فاقد شبکه برق، بدون توجه به اشتراک برق مساعدت شوند.

آخوندی افزود: پذیرش این پیشنهاد در صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، کمک بسیار خوبی به مناطق محروم خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha