امام جمعه تربت حیدریه: نماز جمعه ابتکار اسلام برای افزایش آگاهی‌های سیاسی مردم است

تربت حیدریه- ایرنا- امام جمعه تربت حیدریه گفت: برخی از مردم از دستور مهم و اسلامی نماز جمعه غافل هستند در حالی که نماز جمعه ابتکار اسلام برای افزایش آگاهی‌های سیاسی مردم است و هر چه از آن غفلت کنیم به همان اندازه سطح آگاهی‌های جامعه کاهش می‌یابد.

حجت الاسلام محمد معلمی روز دوشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی تربت حیدریه که در آستانه سالگرد برگزاری نخستین نماز جمعه تهران پس از انقلاب و با همین موضوع برگزار شد افزود: نماز جمعه کنگره عظیم هفتگی است که نمونه دیگری مانند آن وجود ندارد که بتواند هر هفته این جمعیت بزرگ را گردهم آورد.

وی ادامه داد: نماز جمعه در سایر کشورها هم بسیار کوتاه برگزار می‌شود و آیاتی از قرآن یا حدیث خوانده می‌شود و تأثیر چندانی هم ندارد و چون مسایل سیاسی در آن بیان نمی‌شود مطلوب دشمنان نیز هست.

او اضافه کرد:نماز جمعه تریبون دعوا با مسوولان نیست بلکه محلی برای بیان مطالبات مردم است.

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه تربت حیدریه هم در این نشست گفت:در دهه ۶۰ همه برای نمازهای جمعه کمک می‌کردند که حاصل شور انقلابی بود اما هم اکنون به برنامه ریزی نیاز است که شورای فرهنگ عمومی به عنوان مهمترین رکن فرهنگی شهر می‌تواند در این مساله ورود کند.

علی اکبر کی‌پور افزود: برنامه سالانه مناسبت‌ها در قالب یک طرح و تقویم در حال تدوین است که پس از اتمام آن مجری، پشتیبان و نوع کار مشخص می‌شود و خواهیم دانست چه کسی در کدام منطقه چه اقدامی انجام می‌دهد، چون هم اکنون بیش از اصل برنامه، گرفتار حاشیه ها هستیم.

نخستین نماز جمعه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در تهران به امامت آیت الله طالقانی در تاریخ پنج مرداد ماه ۱۳۵۸ اقامه شد و این نهاد از همان زمان کارکرد سیاسی - اجتماعی داشته است و تریبونی بی توجه به مسایل روز و مردم جامعه نبوده و نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha