۱۰۸۰ روز مدیریت زاکانی بر شهر تهران

تهران بزرگ - ایرنا - چند روز مانده به سومین سالگرد انتصاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار پایتخت، عملکرد مدیریت شهری را می‌توان پرفراز و نشیب اما امیدوارکننده ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی هفدهم مرداد ۱۴۰۰ با ۱۸ رأی از مجموع ۲۱ رأی از سوی ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نوزدهمین شهردار تهران برگزیده شد. زاکانی با شعار خدمت و پیشرفت و با اتخاذ تصمیماتی چون تشکیل قرارگاه جهادی مقابله با آسیب‌های اجتماعی، توانمندسازی کودکان کار و تحت پوشش قرار دادن ۷ هزار کودک، افزایش تعداد میادین میوه و تره‌بار، قرارداد شهرداری تهران و چین، طراحی اپلیکیشن نوماند و تفکیک پسماند خشک و تر، احداث پارک علم و فناوری در چهار نقطه تهران، پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه الزهرا(س)، اجرای پروژه چهار باغ با الهام از چهار باغ بهشتی، گسترش فضای سبز جهت رفاه پایتخت‌نشینان از همان ابتدا نشان داد با اتخاذ مشی مدیریت شهری خاص هدفی جز ارتقای خدمت رسانی و رضایت شهروندان ندارد.

بهبود نگهداشت شهر، توسعه زیرساخت‌های خدمات شهری، فضای سبز و پاسخ به نیازها و خواسته‌های شهروندان از مهمترین اقدامات شهرداری تهران است که بی شک افزایش سطح خدمت رسانی و رضایت شهروندان باعث می‌شود مردمانی سرزنده، با نشاط داشته باشیم و طبیعتا شهری کامل است که تمامی خدمات در عالی ترین سطح و بهترین شرایط به مردم ارائه شود و آنها احساس کرامت، عزت و سرزندگی کنند.

تشکیل «قرارگاه جهادی مقابله با آسیب‌های اجتماعی»

شهرداری تهران در دوره مدیریت ششم خود در راستای پاسخگویی به مطالبات شهروندان تهرانی در برخورد با سوداگران مرگ و پاکسازی معابر از معتادان متجاهر اقدام به تشکیل «قرارگاه جهادی مقابله با آسیب‌های اجتماعی» و جمع آوری همه تجمعات معتادین متجاهر در سطح شهر با راه اندازی ۱۰ مرکز ماده، ۱۶ یاور شهر و ایجاد هفت هزار ۷۵۰ ظرفیت برای پذیرش معتادان متجاهر «منع پذیرش» در پایتخت کرد.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

توانمندسازی کودکان کار و تحت پوشش قرار دادن ۷ هزار کودک

یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداری در راستای مهار، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی شهر تهران ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه است؛ کودکانی که در محیط‌های پر خطر جامعه رشد می‌کنند ناخواسته دچار آسیب شده و بعضا به راه‌های پر خطر کشیده می‌شوند که در این راستا مدیریت شهری در دوره ششم با اجرای طرح (پویا شهر) و تحت پوشش قرار دادن هفت هزار کودک و ۳۹ مرکز نشان می‌دهد که شهرداری تهران در این طرح خوب عمل کرده است.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

افزایش تعداد میادین میوه و تره‌بار

به گفته‌ مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ به صورت میانگین ۴۵ درصد قیمت محصولات میوه و تره بار با میانگین سطح شهر فاصله داشت، یعنی سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران این اندازه کالا را ارزان‌تر به دست مردم رسانده است.

البته برخی شاید تصور کنند کیفیت پایین‌تر آمده، اما طبق آمار موجود، کیفیت نه تنها پایین نیامده بلکه ارتقاء هم داشته است که بر این اساس طبق آمار اعلام شده از شهرداری تهران، ۳۴ درصد مراجعه به میادین افزایش یافته و این افزایش اقبال مردم بیانگر بالا بودن کیفیت محصولات است.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

قرارداد شهرداری تهران و چین

سال گذشته تفاهم‌نامه مشارکت در طراحی، احداث و بهره‌برداری پسماندسوز ۶ هزار تُنی تهران با حضور علیرضا زاکانی و سرمایه‌گذاران چینی امضا شد که بر این اساس تا امروز شاهد احداث ۲۰۰ تُن زباله‌سوز بیمارستانی و احداث کارخانه ۸۰۰ تُنی تولید آسفالت از پسماندهای ساختمانی و عمرانی برای دستگاه زباله سوز تا ظرفیت ۶ هزار تن هستیم.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

طراحی اپلیکیشن نوماند و تفکیک پسماند خشک و تر

سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران اقدام به طراحی اپلیکیشن طرح «نوماند» کرد که ضمن ترغیب شهروندان به تفکیک زباله از مبدا، خدمات مفیدی به آنان ارائه می‌دهد. اپلیکیشن «نوماند» روی گوشی نصب می‌شود و شهروندان از طریق آن درخواست می‌دهند که شهرداری زباله آنها را تحویل بگیرد.

در این سیستم یک بازه زمانی برای کاربر گذاشته‌ شده که مشخص می‌کند در چه زمانی و چه محلی پسماند از آنها تحویل گرفته شود که تاکنون این اپلیکیشن بیش از ۱۰۰ هزار کاربر دارد و نزدیک به ۲ هزار تُن جمع‌آوری پسماند خشک داشته است.

احداث پارک علم و فناوری در چهار نقطه تهران

اما اتفاق مهمی که شهرداری تهران در دوره مدیریت ششم انجام داد، فراینداخذ مجوز در ۴ نقطه از جمله بوستان ولایت، کارخانه سیمان ری، بوستان گفتگو و سوله‌های اتحاد است که اگر این اتفاق بیفتد بزرگترین پارک علم و فناوری ایران یا شاید غرب آسیا را در پایتخت خواهیم داشت و تسهیلات متعددی به شرکت‌های دانش بنیان، دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها خواهد داد ضمن اینکه یک آورده اقتصادی و یک رشد قابل توجه را در این زمینه رقم خواهد زد.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

اقدامات شهرداری جهت استفاده بهینه معلولان، زنان باردار و سالمندان از فضای شهر

شهر باید برای همه شهروندان قابل سکونت، امن و دارای امکانات در دسترس باشد و همگان بتوانند از امکانات شهر، که با استفاده از منابع همگانی تهیه شده است، بدون تبعیض استفاده کنند و این امر وظیفه اصلی مدیران شهری است.

یکی از نیازهای سالمندان، زنان باردار و افراد دارای معلولیت دسترسی به امکانات ورزشی و تفریحی است که شهرداری تهران در این خصوص اقداماتی از جمله مناسب سازی ۴۸۷ کیلومتر معبر، ۱۳۶ بوستان و ۵۰ ساختمان جهت استفاده بهینه این قشر انجام داده است.

پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه الزهرا(س)

از دیگر اقدامات شهرداری تهران باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) با رویکرد کاهش شکاف اجتماعی، افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق ۱۷ و ۱۸و رونق گردشگری شهری در مناطق کمتر برخوردار شهر آغاز به کار کرد که این پروژه به طول ۹ کیلومتر در بخش‌های جنوبی شهر و در منطقه ۱۷ و ۱۸ در حال انجام است که فاز یک این پروژه به بهره‌برداری رسید.

شهرداری تهران از فضای ایجاد شده پایین رفتن قطار تهران - تبریز برای تامین فضاهای باز شهری و خدماتی و تامین بخشی از سرانه‌های خدماتی محلات، افزایش رضایتمندی جامعه محلی و شهروندان و همچنین ترویج معماری و شهرسازی مبتنی بر الگوی معماری ایرانی - اسلامی استفاده کرد.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

اجرای پروژه چهار باغ با الهام از چهار باغ بهشتی

شهرداری تهران پروژه‌های مختلفی در سطح شهر و در راستای احداث و توسعه فضای سبز در دستور کار خود قرار داده که یکی از آن‌ ابر پروژه‌ها احداث چهار باغ با مجموعه ۴۵ هکتار حوالی مصلای تهران است.

این چهار باغی که مصلای مرکزی امام خمینی تهران را به اراضی عباس آباد متصل می‌کند باغ‌های ایمان (۱۵ هکتار)، بهشت (۱۰ هکتار)، آفرینش (۱۳ هکتار) و دانش (۷هکتار) با کاربری‌های فرهنگی و اجتماعی هستند که به وسیله محل قرارگیری آنها در مسیر منتهی به قبله قرار گرفته‌ و قرار است فاز یک آن شهریور ماه امسال افتتاح شود.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

خالی کردن رود دره فرحزاد از قرق معتادان متجاهر

روددره فرحزاد که روزگاری پاتوق معتادان و فروشندگان مواد بود و کمتر کسی جرأت حضور در این محدوده را داشت، قرار است تا چندماه دیگر به‌عنوان یکی از نقاط تفریحی و گردشگری تهران به طول حدود ۵ کیلومتر و مساحت آن ۱۵۷ کیلومترمربع تبدیل شود و فاز اول آن به مساحت ۵۴ هکتار و طول حدود ۲.۲ کیلومتر در شش ماه اول سال ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

گسترش فضای سبز جهت رفاه پایتخت‌نشینان

بوستان‌ها و فضاهای سبز که به عنوان فضای عمومی و مشاع شهری شناخته می‌شود از راهبردهای اصلی برنامه‌های زیست محیطی شهرداری پایتخت محسوب شده و هدف از اجرای آن افزایش سرانه فضای سبز، کمک به سلامت شهروندان در مقابل آلودگی هوا و نیز به منظور ارج نهادن به مقام زن و رفاه بانوان چند سالی است که شهرداری تهران اقدام به ساخت بوستان‌های ویژه بانوان کرده است.

نمونه‌ای از این اقدامات در مدیریت ششم شهری افزایش یک متری سرانه فضای سبز در شهر تهران ظرف ۳۳ ماه اخیر و رشد از ۶۲ درصدی توسعه سرانه فضای سبز نسبت به میانگین ۱۰ سال قبل، افزایش فضای کمربند سبز شهر تهران به مساحت ۴۷۴۰ هکتار، و رشد رشدی ۸۴ درصدی نسبت به میانگین ۱۰ ساله، کاشت بیش از ۳ میلیون درخت طی ۳۳ ماه اخیر، راه اندازی ۱۰۵ بوستان در این دوره مدیریت شهری در تهران، راه اندازی ۴۰ بوستان مادر و کودک رای ایجاد فضای مناسب برای دختران، کودکان و بانوان و راه اندازی ۴ بوستان بانوان در شهر تهران، در حالیکه تا قبل از شروع دوره جدید مدیریت شهری تنها چهار بوستان بانوان افتتاح شده بود.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

سامانه فروش بلیت الکترونیکی (تهران بلیت)

راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش بلیت الکترونیکی (تهران بلیت) با هدف شفاف‌سازی درآمدهای شهرداری و تعیین صحیح قیمت پایه مزایده بهره‌برداری از امکان فرهنگی، تفریحی و ورزشی تهران از دیگر اقدامات مثبت مدیریت ششم بود.

رخدادهای میدانی و برنامه‌های مناسبتی در سطح ملی

افزایش کمی و کیفی برنامه های مناسبتی ملی، مذهبی و انقلابی همراه با خلق رخدادهای مهم میدانی و خیابانی در سطح ملی همچون مهمانی ده کیلومتری، سلام فرمانده ورزشگاه آزادی، جشن امام رضایی‌ها، راهپیمایی جاماندگان اربعین، محرم شهر، افطاری‌های ساده نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران در دوران مدیریت ششم است.

موکب سلام یا مهدی (عج) قرارگاه سامرا که با همت شهرداری تهران در جوار حرم شریف امامین عسکریین و با حضور پرشور مسافران اربعین، گام موثری در اسکان و پذیرایی از زائران حسینی برداشته قرار است امسال هم برای سومین سال پیاپی میزبان زائران سیدالشهدا باشد.

همچنین شهرداری تهران در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی حمایت جدی از تالیفات و برنامه‌های قرآنی در سطح محلات داشته است بطوریکه ترویج حفظ و مفاهیم قرآنی با حمایت از برگزاری ۳۰ هزار جلسه خانگی قرآن توسط یک هزار مُبلّغ در شهر تهران، برگزاری ۲ هزار و ۵۰۰ جلسه تفسیر قرآن با مشارکت ستاد تفسیر قرآن کریم، راه اندازی ۳۵۳ پایگاه قرآنی مساجد و ۳۵۳ مدرسه قرآنی از اقدامات قابل توجه برای مردم تهران بود.

۱۰۸۰ روز مدیریت شهر تهران با زاکانی

طراحی «جشنواره ‌های مردمی آرمان» و برگزاری مسابقات ورزشی «قهرمان شهر ۲» با حضور بیش از یک میلیون نفر

شهردار تهران با چشم‌انداز «تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام» جهت ایجاد نشاط اجتماعی، افزایش مشارکت مردمی، استعدادیابی، احیای حس تعلق شهروندی و تغییر در فضای زندگی شهری با رویکرد ایرانی - اسلامی، مجموعه‌ای از جشنواره‌های آیینی (قرآن، نهج البلاغه، دعا و نیایش) و فرهنگی - هنری (فیلم، نمایش، سرود و موسیقی، شعر و ادب) با رویکرد یکپارچه سازی سیاست‌های فرهنگی - اجتماعی و هدفمند نمودن موضوعات جشنواره جهت ماندگاری در ذهن مخاطبین بر پایه محله محوری به اهتمام معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری به نام «جشنواره‌های مردمی آرمان» از سال گذشته برپا کرده است.

همچنین نشاط اجتماعی، هویت بخشی به محلات و سلامت جسمانی و روانی عواملی بود که مدیریت شهری به‌دنبال افزایش سرانه ورزش در تهران باشد که از خرداد ماه سال گذشته با حضور بیش از یک میلیون نفر مسابقات ورزشی «قهرمان شهر ۲» در سطح محلات برگزار شود

برگزاری مسابقات جام بازی‌های الکترونیکی برای اولین بار، در دو بخش جشنواره (با مشارکت ۲۰ هزار شهروند) و بخش مسابقات ( ۵ هزار گیمر) به منظور ایجاد فضایی شاد و بانشاط برای مردم پایتخت در سال ۱۴۰۱ توسط شهرداری تهران استارت خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha