۲ مرداد ۱۴۰۳، ۰:۰۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85545567
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بی‌پولی ناسا ماموریت ماه‌نورد «وایپر» را لغو کرد

تهران- ایرنا- سازمان فضایی «ناسا» پس از صرف حدود ۴۵۰ میلیون دلار برای ساخت یک ماه‌نورد که قرار بود برای یافتن یخ در کره ماه جستجو کند، اعلام کرد که این برنامه را به علت محدودیت‌های بودجه‌ای لغو کرده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «اسمیتسونیان مگزین»، در بحبوحه نگرانی‌های بودجه‌ای، این تصمیم به معنای پایان برنامه ماموریت «ماه‌نورد اکتشافی و تحقیقاتی قطبی» (VIPER) است و لغو این برنامه تنها چند روز پیش از پنجاه و پنجمین سالگرد ماموریت «آپولو ۱۱» اعلام شده است. در ماموریت آپولو ۱۱ اولین فرود انسان بر روی کره ماه در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ انجام شد.

ماه‌نورد «وایپر» که به اندازه یک ماشین است در میانه آزمایش‌های محیطی کنار گذاشته شد. سازمان ناسا اعلام کرده که سایر ماموریت‌های قمری هدف این ماه‌نورد در خصوص جست‌وجو برای یافتن یخ در چاله‌های (craters) زیر سایه در قطب جنوب کره ماه را انجام خواهند داد.

«نیکلا فاکس» دستیار مدیر بخش ماموریت‌های علمی ناسا با صدور بیانیه‌ای گفت: ما در مسیر پیش روی خود از فناوری و کارهایی که برای پروژه وایپر انجام دادیم حداکثر استفاده را خواهیم کرد و در همین حال اعتبارات حیاتی را برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های (portfolio) قمری خود حفظ خواهیم کرد.

بی‌پولی ناسا ماموریت ماه‌نورد «وایپر» را لغو کرد

«جوئل کرنز» معاون اکتشافات ناسا نیز در جریان یک تله‌کنفرانس (چهارشنبه گذشته) گفت: سازمان فضایی ناسا این تصمیم را به علت ملاحظات مالی در یک شرایط سخت بودجه‌ای در ایالات متحده آمریکا اتخاذ کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، ناسا علاوه بر ۴۵۰ میلیون‌ دلاری که تا ماه ژوئن امسال برای ساخت «وایپر» هزینه کرده است قصد دارد ۳۲۳ میلیون دلار نیز برای حفظ قرارداد خود به شرکت «استروبوتیک تکنولوژی» بپردازد؛ شرکتی که در حال ساخت یک فرودگر موسوم به «گریفین» برای انتقال وایپر به کره ماه بوده است. هزینه برآورد شده این برنامه در سال‌های اخیر افزایش یافته بود و لغو این ماموریت موجب صرفه‌جویی ۸۴ میلیون دلاری برای ناسا خواهد شد.

به گفته مقامات ناسا، پاندمی کرونا در سال‌های گذشته نیز یکی از مشکلات این برنامه بوده و تاخیرهایی در چرخه تامین قطعات کلیدی برای اجرای این ماموریت ایجاد کرده که این تاخیرها موجب شکست‌های مهمی در ساخت ماه‌نورد و فرودگر گریفین شده بود. این تحولات موجب شد که تاریخ اولیه پرتاب وایپر در سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۵ به تعویق بیافتد. در نهایت نیز ابهام در برنامه زمانی در کنار افزایش هزینه‌ها موجب شد که ناسا قید اجرای این ماموریت در کره ماه را بزند.

امسال سازمان فضایی ناسا اعتباراتی ۸.۵ درصد کمتر از بودجه درخواستی خود دریافت می‌کند. ناسا اکنون قصد دارد ماه‌نورد وایپر را به شرکت‌های شریک خود بفروشد یا آن را اوراق کند و از قطعات آن به طور مجزا در کارهای دیگر استفاده کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha