عملکرد اقتصاد ایران در سه سال؛ از رشد اقتصادی بالا تا کاهش نرخ بیکاری و افزایش صادرات

تهران- ایرنا- وزرای و اعضای اقتصادی دولت سیزدهم روز گذشته در جلسه هیات دولت گزارشی از دستاوردهای سه سال گذشته ارائه کردند و شکستن رکورد ۱۶ساله سرمایه‌گذاری خارجی، رشد اقتصادی بالای ۵ درصد، افزایش ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات صنعتی، کاهش نرخ بیکاری و تک رقمی شدن آن در ۲۶ استان خبر دادند.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که شاخص‌های اقتصادی نسبت به آغاز به کار این دولت بهبود را ثبت کرده‌اند و اقتصاد به سمت ثبات در حرکت است. با این حال روز گذشته وزرای اقتصادی در جلسه هیات دولت گزارشی از عملکرد حوزه‌های خود ارائه و دستاوردهای دولت شهید رئیسی را تشریح کردند.

نرخ بیکاری در ۲۶ استان تک رقمی شد

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته از تحقق ایجاد یک میلیون شغل در سال در دولت سیزدهم خبر داد و اظهار کرد:: وعده صادق شهید جمهور در حوزه کارآفرینی و اشتغال محقق شد و به تحقق به ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی دست پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در ۲۶ استان تک رقمی و در بسیاری از استان‌ها کاهش بسیار خوبی داشته است، افزود: نرخ بیکاری در سه سال دولت سیزدهم ۱.۹ درصد کاهش داشته است و به ۷.۷ رصد در بهار امسال رسیده که کمترین نرخ بیکاری در کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد رشد ۳۲ درصدی آموزهای مهارتی در سه سال گذشته خبر داد و گفت: به بیش از ۲ میلیون نفر آموزش فنی و حرفه‌ای داده شده است؛ همچنین رشد ۳۰۰ درصدی مراکز جوار کارگاهی را نیز در دولت سیزدهم شاهد بودیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه پیش از دولت سیزدهم یکی از ابر بدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود، بیان کرد: این سازمان بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان مازاد برداشت از بانک‌ها داشت که ۲۷۶ همت از مطالبات معوق صندوق‌های تامین اجتماعی با واگذاری سهام شرکت‌های بسیار سودده پرداخت شد و بدهی سازمان تامین اجتماعی را با بانک‌ها تسویه کردیم.

افزایش ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات صنعتی کشور در دولت سیزدهم

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ارائه گزارشی از عملکرد در دولت سیزدهم، از احیای یک هزار و ۶۲۷ واحد راکد صنعتی خبر داد و گفت: ارزیابی‌های، شرایط مثبت را نشان می‌دهد، البته آثار سرمایه‌گذاری‌ها در آینده خود را نشان خواهد داد.

وزیر صمت با اشاره به فعال‌سازی واحدهای غیرفعال گفت: در صنایع کوچک بحث واحدهای غیر فعال مطرح بود که آیت‌الله شهید رئیسی آن دنبال می‌کردند. ۱۷ درصد واحدهای صنعتی در اول دولت سیزدهم راکد بودند که این عدد به کمتر از ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.

وی بیان داشت: چهار هزار و ۶۲۷ واحد راکد فعال شده که به عنوان مثال ماشین‌سازی اراک یک واحد نیمه‌فعال بود و از ۳۰۰ به تولید ۶۰۰ محصول در سال افزایش پیدا کرده و این واحد نیمه‌فعال به واحد فعال تبدیل شد.

علی‌آبادی اضافه کرد: انعقاد ۱۵ هزار و ۷۶۵ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی صورت گرفت که سرمایه‌گذاری قابل تامل است و بهره‌برداری از هفت هزار و ۵۱۰ طرح در شهرک‌های صنعتی اقدام با ارزشی است که می‌تواند جزو آمار و عملکرد دولت باشد.

وزیر صمت از رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت در کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ثبت رکورد جدید در حوزه تجارت رقم خورد افزایش ارزآوری بخش تولیدات صنعتی با رشد ۱۵ درصدی در صادرات ثبت شده است.

وی تاکید کرد: بحث دیپلماسی فعال موجب شده که بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم و تعداد زیادی توافقنامه تجاری با کشورهای مختلف امضا کنیم که در مراحل تصویب است، اگر این اقدام انجام شود وضع تجارت کشور بهتر از این خواهد شد.

علی‌آبادی تاکید کرد: در ارزش تجارت ۵۶ درصد در وزن تجارت ۱۹ درصد و در صنایع معدنی ۸۰ درصد رشد را ثبت کردیم.

وزیر صمت از افزایش ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات صنعتی کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: وزن صادرات صنعت ۱۰۲ درصد رشد داشته که شاخص‌ها به لحاظ کیفی ارتقای خوبی داشته است و جزو افتخارهای ملی و اقدامات با ارزشی است که ناشی از رویکردهای این دولت بوده است.

وی با اشاره به حمایت از تولید و ناترازی انرژی، گفت: در این عرصه اقدامات خوبی صورت گرفته و بیش از هزار مگاوات سال گذشته و امسال هم تا پایان سال ۸۸۰ مگاوات امسال به ظرفیت نیروگاه‌های صنایع اضافه می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به اینکه در مردمی‌سازی بخش معدن اتفاق خوبی صورت گرفته است، گفت: استخراج یک و نیم میلیارد تن انواع مواد معدنی، صدور سه هزار و ۱۹ پروانه اکتشاف، هزار و ۶۴ پروانه بهره‌برداری معدن، توسعه محدوده‌های معدنی، معرفی ۱۰۵ بسته سرمایه‌گذاری معدنی و برگزاری ۱۶ هزار مزایده در معادن جزو رکوردهای تاریخی می‌تواند باشد.

شکستن رکورد ۱۶ساله سرمایه‌گذاری خارجی

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به اینکه هر دستاورد مثبتی که در وزارت اقتصاد داشته‌ایم تحت حمایت‌های آیت الله شهید رئیسی بود، گفت: ۱۰ حوزه ماموریت وزارت اقتصاد بود که در حوزه خزانه‌داری، تکمیل واحد خزانه برای همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از ۷۶ به ۱۴ هزار حساب با فراگیری ۱۰۰ درصد رسید و باعث شد تا خزانه‌داری هیچ تنخواهی را از بانک مرکزی دریافت نکند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: تکمیل شناسایی حدود دوسوم املاک دولت و مستغلات شرکت‌های دولتی به صورت سامانه‌ای صورت گرفت که از ۴۰۰ فقره ملک در ابتدای دولت به یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره رسیدیم.

وی با اشاره به حذف یک هزار و ۱۰۰ شرط از شروط امضای مجوزهای کسب و کار، گفت: ۳۴ مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفت که برای اتاق‌های بازرگانی حایز اهمیت بود انجام شد.

خاندوزی همچنین از شکستن رکورد ۱۶ساله سرمایه‌گذاری خارجی و رشد ۱۳ برابری سرمایه‌گذاری‌های مصوب معتبر به نسبت دولت گذشته در دولت سیزدهم خبر داد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: انتشار صورت‌های مالی ۲ هزار و پنج شرکت تحت یا مدیریت دولت یا دستگاه‌های دولتی برای اولین بار صورت گرفت که این عدد در آغاز به کار دولت شهید رئیسی، صفر بود.

وی بیان کرد: سودآور شدن تمام بانک‌های دولتی جز یک بانک از دیگر اقدامات در این دولت بود و ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌ها افزایش یافت. این سرمایه کل افزایش سرمایه در هشت سال قبل دولت شهید رئیسی ۲۲۶ هزار میلیارد تومان بود.

پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به بیش از ۶۴ درصد رسید/ اجرای فیبرنوری در دولت سیزدهم

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه هیات دولت و در ارائه گزارش عملکرد دولت سیزدهم گفت: در حوزه ارتباطات ثابت جزو کشورهای انتهای فهرست بودیم. کاری که برای حل این مساله انجام شد پروژه فیبر نوری بود که در این دولت کلید خورد. این پروژه ملی در ۶۰۰ شهر آغاز شده و در ۳۰۰ شهر به پایان رسیده است. همچنین در ابتدای دولت سیزدهم ۱۰ سایت نسل پنجم اینترنت در کشور وجود داشت که اکنون به ۲ هزار سایت ارتقا پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت شبکه انتقال کشور اکنون به ۶۴ ترابیت رسیده است، افزود: هشت‌هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شدند که طبق آمار اکنون ۹۸.۵ درصد به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و اثر آن را در چهار دوره انتخابات دیدیم.

وزیر ارتباطات ادامه‌داد: ۲ برابر نیاز کشور اینترنت تامین کردیم. در ابتدای دولت ۴۳۰ گیگ اینترنت قطعی داشتیم که منجر به چند هفته اختلال شد، اما مدتی قبل با قطعی گسترده‌ای که داشتیم اختلالی پیش نیامد.

زارع‌پور تاکید کرد: در حوزه شبکه ملی اطلاعات اتفاق بسیار خوبی رخ داد و براساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی که ناظر طرح است، از ۲۰ درصد پیشرفت به بیش از ۶۴ درصد رسیده‌ایم. همچنین اکنون قابلیت میزبانی از سکوهای میلیونی در کشور را داریم و تعداد کاربران و ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی تا ۱۲ برابر رشد داشته است.

وی اعلام کرد: یک زمانی داشتن پیام رسان با ۲۰ میلیون کاربر آرزوی ما بود اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم که پیام‌رسان با ۴۵ میلیون کاربر یکتای ماهانه داریم.

ثبت رشد بالا ۵ درصد اقتصادی ایران در سه سال دولت سیزدهم

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در جلسه هیات دولت با ارائه گزارش از عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود، اظهار داشت: رشد غیر نفتی کشور به ۵.۷ درصد در سال گذشته رسید و در همه این سه سال گذشته بالای پنج درصد بوده است.

وی افزود: رشد گروه صنعت در دهه گذشته منهای ۲.۳ درصد بود، اما در سه سال گذشته به مثبت ۶.۹ درصد رسید و از رشد منفی به رشد بالای مثبت رسیده است. رشد گروه خدمات نیز از ۴.۲ درصد به ۵.۴ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان داشت: رشد اقتصادی بدون نفت در سال های ۹۰ تا ۹۹ حدود ۲.۱ درصد بود، اما در سه سال گذشته به ۴.۴ درصد رسیده است.

منظور با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اوراق بدهی منتشر شده در دولت سیزدهم، برای پرداخت بدهی دولت قبل بوده است، گفت: در سال های ۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد پروژه‌های خاتمه یافته عمرانی یک هزار و ۳۸۰ پروژه است اما ارزش روز پروژه‌های خاتمه یافته در چهار سال گذشته ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و پیش بینی این است که تا پایان امسال این عدد به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی گفت: تعداد طرح‌های خاتمه یافته در سه سال گذشته دولت سیزدهم بیش از ۲ هزار طرح بوده است که پیش بینی می‌شود تا پایان امسال به ۲ هزار و ۱۰۰ پروژه افزایش یابد.

بهبود ۲ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی در دولت سیزدهم

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هیات دولت با ارائه گزارش از عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود اظهار داشت: تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیون تن بود که این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۱ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی با توجه به راهبرد چهارم نسبت به سال قبل افزایش داشت که بیش از ۲ میلیارد دلار تراز تجاری بخش کشاورزی بهبود پیدا کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از منفی ۴.۶ درصد در بهار سال ۱۴۰۲ به ۰.۶ درصد مثبت در زمستان ۱۴۰۲ رسید که امسال از رکود خارج خواهد شد و شرایط بهتری رقم می‌خورد.

نیکبخت درباره محصول استراتژیک گندم اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰، ۴ میلیون تن گندم خریداری و حدود ۷ میلیون تن گندم وارد شد که این رقم خرید در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن واردات بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خرید گندم از مرز ۸.۲ میلیون تن عبور کرده است، گفت: میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ به طور قطع با این روند خرید، امسال میزان خرید تضمینی گندم دولت از کشاورزان از ۱۱.۵ میلیون تن عبور خواهد کرد که نشان‌دهنده صرفه‌جویی ارزی است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردکنندگان روغن خام یا دانه‌های روغنی را ملزم کردیم که به‌ازای آن محصولات داخل را خریداری کنند که فقط در یک مورد محصول دانه‌های روغنی تاکنون ۸ همت خرید شده و پرداخت را انجام داده‌ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha