به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی وزارت علوم، محمد خلج امیرحسینی در اجلاس روسای دانشگاهها، دانشگاهها را حوزهها پیشران حرکت و پیشرفت کشور دانست و افزود: در جذب اعضای هیات علمی دو محور مهم وجود دارد که انتخاب فرد اصلح و سرعت در انتخاب اصلح است. باید بتوانیم فرد اصلح را از منظر علمی و عمومی انتخاب کنیم و در این محورها ارکان دانشگاهها بسیار مهم است.
خلج به فعالیتهای این حوزه در ۳ سال گذشته اشاره کرد و گفت: بحث ۳ برابری ظرفیت را داشتیم و پیش از این در جذب، صلاحیت علمی را یک نفر انتخاب میکرد، ولی اکنون اینگونه نیست و بخش استعلامات را نیز داریم که کار بررسی و تأیید را انجام میدهد.
رئیس جذب هیات علمی وزارت علوم گفت: اقدامات مهمی در بحث دقت و سرعت ایجاد شده که معاف کردن دانشگاهها در تحقیقات آنها به مرکز جذب بود. اطلاع رسانی هفتگی وضعیت پروندههای جذب هر دانشگاه به ریاست هر دانشگاه، تعیین زمانبندی برای تعیین تکلیف هر کدام از فراخوان ها، افزایش تعداد انتخابهای هیاتهای اجرایی از یک نفر به ۳ نفر، ایجاد رای گیری الکترونیکی محرمانه برای اعضای هیات علمی اجرایی را نیز داشتیم که تحولی در این عرصه ایجاد کرد.
وی افزود: همچنین تشکیل منظم جلسات چندساعته، حذف خودکار پروندههای جذب برای موسساتی که هیات اجرایی مستقیم نداشتند و راه اندازی دفاتر تحقیق و شورای تحقیق و مصوباتی برای دانشگاههای غیرانتفاعی داشتیم از دیگر اقدامات است.
خلج به مدت زمانی که برای فرایند جذب ۵۰۰ عضو هیات علمی در سالهای اخیر مصرف شده اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸، ۳۳ ماه، در سال ۹۹، ۲۸ ماه، در سال ۱۴۰۰، ۲۱ ماه، در سال ۱۴۰۱، ۱۵ ماه، در سال ۱۴۰۲، ۱۸ ماه طول کشید که این فرایند مطلوب نیست و باید بهبود ببخشد.
وی افزود: متوسط ماندگار پروندههای جذب از ۲۴ به ۱۸ ماه رسیده و تعداد پروندههای جذب تعیین تکلیف شده ۲.۶ سالهای گذشته بوده است. همچنین، فراخوانهای باقی مانده که باید بررسی شوند، عمدتا از شهریور و بهمن ۱۴۰۲ بوده است.
بررسی پیش از پنچ هزار مطالبه مردم در میز ارتباطات مردمی
مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات نیز در این اجلاس گفت: در سه سال گذشته توانستیم ۶۶ بازرسی از دانشگاهها انجام دهیم.
حامد کرمی از انتصاب بازرسان ماده نود و یک در این دوره برای اولین بار در آموزش عالی خبر داد و گفت: چهل نفر در قالب بازرسان معتمد و متخصص در سراسر کشور منصوب برای کمک به دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات شدهاند .
وی اظهار داشت: در حوزه پاسخ گویی به شکایات در هرکدام از سالهای ۴۰۰ و ۴۰۱ ده هزار و در سال جاری تاکنون چهار هزار و ششصد شکایت را بررسی کرده و جواب دادیم. رابطان دفتر بازرسی را در سامانه شکایت به صورت یک شبکه درآوردیم و با این اقدام مکاتبات متعدد پیگیری شکایت کم شد و کار سرعت گرفت.
مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم خاطرنشان کرد: در دور اول سفرهای استانی دولت و وزیر علوم ،۲۳ میز ارتباطات مردمی برگزار و سه هزار و دویست درخواست بررسی شد و در دوم سفرها نیز ۱۶ میز ارتباطات مردمی برگزار شد و دو هزار مطالبه بررسی شد.
نظر شما