گرمای یزد در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است؛ تداوم هوای داغ در هفته‌های آینده

یزد- ایرنا- رییس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان گفت: گرمای هوا در تیرماه امسال در این استان در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بود و این اتفاق فقط یکبار در تیرماه سال ۹۸ رخ داده است.

"محمد رضا شیرغلامی" روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: میانگین دمای تیر ماه امسال استان به ۳۲.۲ درجه سلسیوس رسید که این رقم در تیرماه ۱۳۹۸ ، ۳۲.۵ درجه بوده است.

به گفته وی همچنین میانگین دمای کمینه در تیر امسال به ۲۵.۲ درجه رسید که با گرمترین ماه تیر استان تنها ۰.۱ درجه اختلاف داشت (میانگین دمای کمینه تیر ۱۳۹۸ برابر با ۲۵.۳ درجه بود).

وی ادامه داد: استان یزد طی روزهای گذشته شاهد استقرار موج گرمای کم سابقه ای بوده است؛ موج گرمایی، یک دوره‌ طولانی هوای بسیار گرمتر از حد میانگین است که می‌تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد و در آن دمای بیشینه و کمینه، بسیار بالاتر از حد معمول برای منطقه مورد نظر است.

بنابر گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تنش گرمایی عامل اصلی مرگ و میر مرتبط با وضع هوا است

شیرغلامی یادآور شد: میانگین دمای استان یزد در ماه تیر امسال نسبت به شرایط نرمال ۲.۲ درجه سلسیوس افزایش داشته است در حالیکه میانگین کشوری آن ۱.۴ درجه بوده است؛ این وضعیت در مورد دماهای کمینه یا شبانگاهی به مراتب بدتر بوده است به گونه ای که میانگین دمای کمینه تیرماه سال جاری نسبت به بلندت مدت، سه درجه گرمتر شده است و این در حالیست که میانگین دمای کشور ۱.۸ درجه نسبت به شرایط بلندمدت افزایش داشته است.

به گفته وی در مجموع استان یزد در ماه تیر، بعد از استان کرمان، بیشترین افزایش دما را تجربه کرده است.

استان یزد طی روزهای گذشته شاهد استقرار موج گرمای کم سابقه‌ای بوده است

این کارشناس هواشناسی اضافه کرد: نکته نگران کننده این است که پیش بینی می شود طی روزها و هفته های آینده همچنان این موج گرمایی در استان تداوم داشته باشد به ویژه برای یک هفته آینده که پیش بینی می شود دما در تمام مناطق استان بین سه تا ۶ درجه گرمتر از شرایط نرمال باشد.

وی گفت: باید توجه داشت که امواج گرمایی بسته به منطقه ای که در آن تجربه می شود می تواند خطرات مختلفی را به همراه داشته باشد به عنوان مثال، خسارات اقتصادی، از جمله خسارت در بخشهای کشاورزی، منابع آب، آتشسوزیهای جنگلی و کمبود برق، امواج گرمایی همچنین خطرات سلامتی قابل توجهی مانند خستگی شدید و گرمازدگی را نیز به ویژه برای جمعیت های آسیب پذیر مانند افراد مسن و خردسال به همراه دارد.

گرمای یزد در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است؛ تداوم هوای داغ در هفته‌های آینده

وی افزود: بنابر گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تنش گرمایی عامل اصلی مرگ و میر مرتبط با وضع هوا است و می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، سلامت روان و آسم شود و خطر تصادفات و انتقال برخی بیماری‌های عفونی را افزایش دهد؛ بنابراین به افراد آسیب پذیر توصیه می شود در ساعات گرم روز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنند.

اداره کل هواشناسی پیش یبنی کرده دمای هوا طی هفته جاری در شهر یزد به ۴۵ می رسد و در بافق از مرز ۴۸ درجه عبور خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha