سامانه پایگاه رفاه ایرانیان از فلسفه احداث خود فاصله گرفته است

تهران- ایرنا-رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: پایگاه رفاه ایرانیان از فلسفه وجودی دور شده و  ارتباط میان قوانین به درستی برقرار نشده است باید دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز سه شنبه ۲ مرداد ماه مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون پیشرفت و راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان و سامانه بهره‌مندی ایرانیان گفت: بحث دهک‌بندی‌ها یکی از شاخص هایی است که برای اجرای عدالت همزمان اجرایی و نظارت شود کمیسیون اجتماعی مجلس دوازدهم هم با نظارت بر عملکرد وزارت رفاه در جلسه دیروز جمع بندی مهمی را انجام داد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پایگاه رفاه ایرانیان از شفافیت و واقعیت خوبی برخوردار نیست‌، تلاش هایی اتفاق افتاده است اما برای رسیدن به استانداردهای لازم باید تلاش بیشتری صورت بگیرد. همچنین وجود سازمان های موازی باعث کاهش مشروعیت بخشی به سامانه پایگاه رفاه ایرانیان شده است.

بابایی کارنامی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از چالش‌های راه‌اندازی پایگاه رفاه ایرانیان در خصوص ضرورت ثبت داده‌ها مطابق با اطلاعات شناسه ثبتی و کد ملی که موجب خلأ ثبت اطلاعات افراد فاقد شناسنامه شده است، عنوان کرد: در صورت مبنا قرار دادن داده‌های ثبتی جهت اتخاذ و اعمال سیاست‌های حمایتی به ویژه در بحران‌های اقتصادی و زمان اعمال سیاست‌های آزادسازی قیمت‌ها از این گروه غفلت شده است. همچنین گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها نیز مطابق با کمیسیون اجتماعی مجلس بوده و ما با یکدیگر در این رابطه همسو هستیم.

وی در ادامه به پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت مذکور اشاره کرد و افزود: پایگاه از فلسفه وجودی دور شده است و ارتباط میان قوانین به درستی برقرار نشده است و موجب دامن زدن به بی‌عدالتی شده است و باید دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد، نوع اطلاعاتی که در پایگاه مذکور ثبت می‌شود مطابق قانون فوق‌الذکر بوده و مبتنی بر اطلاعات زیرساختی بهداشتی، حمل و نقل و انرژی و سایر زیرساخت‌های اساسی به کلیه آبادی‌های دارای سکنه باید باشد تا عدالت در تمام سطوح کشور اجرایی شود.

همچنین در ادامه این نشست اسدالله چراغی درباره گزارش عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر می خواهیم رشد ۷ درصدی برنامه هفتم به درستی اجرا شود باید تمامی بندها قوانین این برنامه اجرایی و عملیاتی و عدالت اجتماعی و همسان سازی حقوق بازنشستگان باید پیگیری شود.

نماینده مردم دهلران، دره شهر و آبدانان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تأمین معیشت مردم امروز آنقدر سخت شده که باورهای دینی و مذهبی به ویژه در نسل جوان هدف قرار گرفته شده است، گفت: با توجه به ماده ۳۱ قانون برنامه هفتم، اقداماتی همچون کاهش فقر، ایجاد پرونده الکترونیکی رفاهی، ضرورت خدمات رسانی به اقشار آسیب پذیر جامعه باید در نظر گرفته شود. 

وی خطاب به وزیر تعاون ضمن قدردانی از خدمات وی و دولت شهید رئیسی، عنوان کرد: حوزه انتخابیه بنده با وجود ۲۵ هزار نفر افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، هنوز یک بیمارستان تأمین اجتماعی نداریم. شما در این خصوص دستور صادر کردید اما هیچ اقدامی نشده است. استقرار درمانگاه تأمین اجتماعی در آبدانان و دره شهر علیرغم گذشت ۶ سال از کلنگ زنی پروژه آن، هنوز به نتیجه نرسیده است.

چراغی اضافه کرد: ایجاد دفتر نمایندگی کار، تعاون و رفاه در شهرستان بدره برای خدمات رسانی به مردم این شهرستان ها ضرورت دارد. همچنین باید برای مناطق مرزی استان ایلام به وسیله شرکت های شستا و سازمان های تابعه زمینه اشتغال در حوزه های دامداری و پتروشیمی ایجاد شود که تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

مهرداد لاهوتی از دیگر نمایندگانی بود که در مورد گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: اسم وزارتخانه شما تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و شما می دانید بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی تعاونی ها باید ۲۵ درصد اقتصاد کشور را اداره کنند کما اینکه در دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ سند تعاون نوشته شد اما متاسفانه به جای اینکه وزارت کار به دنبال نظارت بر نحوه فعالیت سایر دستگاه ها باشد به تعهدات خود نیز عمل نمی کند که این جای تاسف دارد.

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه هنوز بی عدالتی در یارانه ها مشاهده می شود کما اینکه برخی اوقات فردی نیازمند در دهک های بالا لحاظ شده است که این موضوع نیاز به دقت بیشتری دارد، همچنین در تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ شما را مکلف کرده است که دستگاه های حامی اطلاعات نیازمندان و نحوه کمک رسانی به آن ها را در پنجره واحد قرار دهند که در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ آئین نامه آن را نوشتید اما دارای اشکال است چرا که وزارت کار فراتر از قانون عمل کرده و به جای نقش سیاست گذار و تسهیل گر در نقش مجری ظاهر شده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در تذکر به وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و قدردانی از رئیس خزانه کشور، یادآور شد: ۸۵ هزار تن چای تاکنون خریداری شده است و شما مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت کردید اما ۱۵۰ میلیارد تومان از مطالبات این بخش مانده است، این همه پول در کشور حیف و میل می شود، چطور فقط مطالبات کشاورزان را پرداخت نمی کنید؟

همچنین اکبر رنجبرزاده  از دیگر نمایندگانی بود که پس از ارائه گزارش عملکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سامانه‌های این وزارتخانه برای ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم و محرومیت زدایی، گفت: ضمن تشکر از گزارش وزیر درباره سامانه رفاه ایرانیان باید پیش از ورود به بحث به ذکر نکته‌ای بپردازم و آن اینکه با وجود اینکه کشاورزان مدت‌هاست که گندمی که کاشتند را تحویل دادند اما هنوز منتظر دریافت پول آن هستند بنابراین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به پرداخت مطالبات کشاورزان توجه لازم را داشته باشند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس ادامه داد: قانونگذار در سال ۱۴۰۲ به درستی تلاش کرده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کنند تا یک داشبورد اطلاعاتی قوی در اختیار قرار دهد تا بتوان ۱۸۰ هزار میلیارد تومان که در اختیار قرار دارد به درستی توزیع شود و بتوانیم امر محرومیت زدایی را محقق کنیم اما این اتفاق متأسفانه تا حدودی پیش رفت و عملا اجرا نشد.

وی با اشاره به ضرورت به روزرسانی سامانه‌ها و اطلاعات مناطق محروم تصریح کرد: پایگاه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان باید به طریقی باشد که معیاری برای توزیع اعتبارات در اختیار قرار دهد و تصویری از مناطق محروم ارائه کند.

رنجبرزاده افزود: برخی خانواده‌ها در دهک‌بندی‌ها در دهک ۹ قرار می‌گیرند اما در حقیقت همچنان محروم هستند و در دهک‌ها ۲ و ۳ حضور دارند. در واقع برخی افراد در دهک‌های بالا قرار دارند در حالی که در دهک‌های پایین قرار دارند این ناهماهنگی باید برطرف شود.

عبدالحسین روح الامینی  نماینده مردم تهران هم پس از استماع گزارش وزیر تعاون گفت: امیدوارم دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم بتوانند در جهت ایجاد تحول برای مردم دست در دست هم گام بردارند و فعل «می شود» و «می توانیم» را صرف کنیم و با امیدافزایی، راه شهدای خدمت به ویژه شهید جمهور و کارهای بر زمین مانده را دنبال کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفاه اجتماعی، محرومیت زدایی، رفع تبعیض، ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته، جز با همکاری برادرانه و دوستانه دولت و مجلس محقق نمی شود، عنوان کرد: این تکالیف در برنامه های همه ادوار تکرار شده است لذا باید به سمت عملیاتی شدن آن پیش برویم.

وی تأکید کرد: اکنون که حمایت همه جانبه اهالی و خانواده بزرگ انقلاب و آحاد مردم از دولت جدید صورت گرفته است باید تحقق بانک اطلاعات و سامانه های مربوطه در این حوزه را پیگیری کنیم.

روح‌الامینی اضافه کرد: به دوستان دولت و مجلس توصیه می کنم تا انسجام، همدلی و وفاق شکل گرفته را ادامه دهند و از افراطیان اطراف خود در مجلس و دولت می خواهم از افتادن در دام مسائل حاشیه ای پرهیز کنند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به تذکر نماینده ای از استان های غربی کشور، گفت: درباره پرداخت معوقه گندمکاران و کلزاکاران به سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی تذکر می دهم که تا کنونی بخشی از آن پرداخت شده اما بخشی از آن معوق مانده است. باید مزد کسانی که کمباین دارند و سر زمین های کشاورزی زحمت می کشند، تا عرقشان خشک نشده است، داده شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: متذکر می شوم در هفته های پیش رو کمک کنیم تا یک کابینه و هیأت وزیران منسجم و خوبی در دولت چهاردهم شکل بگیرد که بتوانیم به اعضای آن افتخار کنیم. چنین همدلی و انسجامی که ایجاد شده کم نظیر است و همه بر این موضوع اتفاق نظر دارند که دولت چهاردهم محکوم به موفقیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha