بیشتر شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شبکه فاضلاب شهری ندارند

یاسوج-ایرنا-استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ شهرستان و ۲۰ شهر دارد که تنها بخشی از ساکنان چهار مرکز شهرستان های استان از شبکه فاضلاب شهری بهره مند هستند.

به گزارش ایرنا، مطابق با پیش بینی ها جمعیت کل استان کهگیلویه و بویراحمد به ۸۰۰ هزار نفر نزدیک می شود و شهرهای یاسوج، دوگنبدان، و دهدشت، سه شهر پرجمعیت این استان است که بخش زیادی از این سه شهر از شبکه فاضلاب شهری محروم هستند.

معاون بهره برداری و توسعه شبکه های فاضلاب شرکت آبفای کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تنها ۳۵ درصد جمعیت شهر دهدشت، کمتر از ۵۰ درصد شهر دوگنبدان و ۷۰ درصد جمعیت شهر یاسوج به غیر از حاشیه های پرجمعیت آن شبکه فاضلاب فعال دارند اگرچه با رشد جمعیت این شهرها، تصفیه خانه فاضلاب و شبکه فاضلاب این مناطق بدلیل فرسودگی قدیمی و پاسخگوی جمعیت فعلی نیست.

"محمد صالح پاراد" ادامه داد: کمتر از ۵۰ درصد از منازل شهر دوگنبدان(مرکز شهرستان گچساران) به شبکه فاضلاب شهری وصل هستند که برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهری ۱۱۰ میلیارد تومان و برای تکمیل شبکه فاضلاب این شهر ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی گفت: هم اکنون فاضلاب شهر چرام در چاه های خانگی دفن می شوند چرا که تصفیه خانه فاضلاب شهری ندارد اگرچه ۲۰ کیلومتر برای نصف جمعیت این شهر شبکه فاضلاب احداث شد.

پاراد افزود: پس از کامل شدن تصفیه خانه فاضلاب این شهر می توان از شبکه فاضلاب آن استفاده کرد که تکیمل این تصفیه خانه به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون بهره برداری و توسعه شبکه های فاضلاب شرکت آبفای کهگیلویه وبویراحمد وضعیت با اشاره به وضعیت فاضلاب شهر سی سخت و باشت گفت: در شهر سی سخت(مرکز شهرستان دنا) حدود ۳۰ کیلومتر شبکه فاضلاب احداث شده و ۲۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب آن مانده است که باید ساخته شود اگرچه ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و شبکه فاضلاب این شهر نیاز است.

پاراد اضافه کرد: شهر باشت(مرکز شهرستان باشت) شبکه فاضلاب و تصفیه خانه شهری ندارد، اگرچه چهار کیلومتر قبلا شبکه فاضلاب شهری در احداث شد ولی بدلیل نبود مجوز ماده ۲۳ در تلاش هستیم که با اخذ مجوز ماده ۲۳ بتوانیم شبکه فاضلاب شهری و تصفیه خانه فاضلاب این شهر را بسازیم.

بقیه مراکز شهرستانی این استان همانند: "لیکک"(مرکز شهرستان بهمئی)، "لنده" (مرکز شهرستان لنده)، "مارگون"(مرکز شهرستان مارگون) از شبکه فاضلاب شهری محروم هستند این در حالی است که این استان کوهستانی با تامین کردن ۱۰ درصد از روان آب های کشور، ضروری است همه این مناطق از شبکه فاضلاب شهری بهره مند شوند.

چالش های استان کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر نبود راه های ایمنی، آب آشامیدنی پایدار و سالم، مدیریت پایدار منابع طبیعی و حفظ تعادل زیست محیطی از نبود شبکه فاضلاب شهری رنج می برد که نیازمند اولویت گذاری برای نمایندگان مجلس و مدیران این خطه برای کاهش این مشکلات است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha