۳۰ درصد شهر یاسوج و همه حاشیه  پرجمعیت آن شبکه فاضلاب ندارد

یاسوج-ایرنا- معاون بهره برداری و توسعه شبکه های فاضلاب شرکت آبفای کهگیلویه وبویراحمد گفت: اگرچه ۷۰ درصد شبکه فاضلاب شهر یاسوج مرکز استان فعال است اما مابقی ساکنان شهر و حاشیه آن شبکه فاضلاب شهری ندارند.

"محمد صالح پاراد" روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد شبکه فاضلاب شهر یاسوج فعال است اما محله های اکبرآباد، نجف آباد، سروک، سرآبتاوه، چنارستان، شرف اباد ،مادوان و بلهزار که جمعیت زیادی را در خود جای داده اند هنوز شبکه فاضلاب شهری برای آنها پیش بینی نشده است و از چاه های خانگی برای دفع فاضلاب استفاده می کنند.

پاراد ادامه داد: شبکه فاضلاب مورد نیاز مناطق جنوبی شهر یاسوج اکبرآباد، نجف آباد، سروک، سرآبتاوه و چنارستان حدود ۳۰۰ کیلومتر است که با نرخ امسال حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

همچنین شبکه فاضلاب مورد نیاز محله های "بَلهزار" و "مادوان" مناطق شمالی یاسوج حدود ۱۰۰ کیلومتر است که با نرخ امسال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی گفت: مجوز ماده ۲۳ برای ساخت فاضلاب محله اکبرآباد گرفته شد که فاضلاب آن یا به تصفیه خانه شهر یاسوج متصل می شود یا در پایین دست این محله ها تصفیه خانه جدیدی ساخته می شود.

معاون بهره برداری و توسعه شبکه های فاضلاب شرکت آبفای استان افزود: برای شبکه فاضلاب و تصفیه خانه مناطق مادوان و بلهزار بدنبال اعمال ماده ۲۳ برای جبران این کمبود شهری هستیم که پس از مصوب باید خرید زمین و ساخت تصفیه خانه این مناطق را دنبال کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه سازمان برای تعیین معیارها و استانداردها همچنین اصول کلی و شرایط عمومی قراردادهای مربوط به طرح‌های عمرانی، آیین‌نامه‌ای تهیه‌ و پس از تصویب هیأت وزیران بر اساس آن دستورالعمل لازم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌ کند.

شهر یاسوج پایتخت طبیعت کشور بدلیل آب و هوای مناسب جمعیت آن بدلیل مهاجرپذری در ۱۰ سال اخیر به طور معناداری افزایش یافته است به طوری که جمعیت آن طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۳۰ هزار نفر بود و بنا بر برخی آمارها هم اینک از مرز ۲۵۰ هزار نفر گذشته است.

اغلب جمعیت شهر یاسوج در مناطق حاشیه ای این شهر مثل مادوان، بلهزار، اکبرآباد، سرآبتاوه، خلف آباد و نجف آباد سکنی گزیده اند که هیئت وزیران در جلسه ۱۳ اردیبهشت ۱۴٠۲ طرح الحاق این مناطق را به شهریاسوج تصویب کرد اما با گذشت یک سال اجرای این مصوبه مسکوت مانده است.

مناطق حاشیه شهر یاسوج نه تنها http://irna.ir/xjPvBfاز امکانات رفاهی و آموزشی مناسب برخوردار نیستند همچنین از شبکه فاضلاب محروم هستند و فاضلاب این مناطق در تصفیه خانه شهر یاسوج تخیله می شوند و خطرات زیانباری برای محیط زیست و اخلال در کارکرد تصفیه خانه را موجب می شود.

پیش تر معاون پایش اداره کل محیط زیست استان در گفت و گو با ایرنا گفت: لَجن کش هایی که به صورت سیار لَجن ها را از طریق چاهک(منهول Manhole) در حاشیه پارک ساحلی و رودخانه بِشار وارد فاضلاب شهر یاسوج می کند به خودی خود کارکرد تصفیه خانه یاسوج را زیر سوال می برند.

استانی کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد که ۱۰ درصد روان آب های کشور را تامین می کند اما از ۹ شهرستان آن، تنها بخشی از چهار شهرهای(مرکز شهرستان های این استان) این خطه شبکه فاضلاب فعال دارد که ضروری است تامین و تجهیز شبکه فاضلاب این مناطق برای حفظ محیط زیست و سلامت مردم در اولویت تصمیم گیرندگان و مدیران این استان قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha