پوسترهای کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف رونمایی شد

تهران-ایرنا- پوسترهای بیست و ششمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت و سیزدهمین دوره جایزه ادبی یوسف با حضور جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، آیین رونمایی از پوستر بیست‌وششمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت و سیزدهمین دوره جایزه ادبی یوسف (داستان‌های کوتاه دفاع مقدس و مقاومت) با حضور امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سردار سرتیپ دوم بسیجی «مهدی امیریان» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس روز سه‌شنبه دوم مرداد در ساختمان شهید سوداگر برگزار شد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این مراسم، گفت: شعر از دیرباز خاص فرهنگ فارسی و مورد علاقه همه ایرانیان بوده است و دنیا در حال یادگرفتن فارسی است برای اینکه بتواند شعر فارسی را بخواند. شعر فارسی، بوستان سعدی، شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ پر از حکمت است. در این کتابها اندیشه های والا و فاخر وجود دارد که توانسته هویتی را برای ملت ایران تعریف کند.

پوسترهای کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف رونمایی شد

سرتیپ سهرابی با بیان این که هرچه امتیاز داریم برای همین هویت فرهنگی است گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده اند که اگر این هویت فرهنگی ما نبود انقلاب اسلامی پیروز نمی شد. اگر این هویت نبود یک امامی مثل امام خمینی که نهضت را بوجود آورد و به سرانجام رساند اصلا خلق نمی شد. امام بزرگوار ساخته و پرداخته همین فرهنگ است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس درباره اهداف کنگره ملی شعر و جایزه ادبی یوسف، افزود: اهداف این کنگره و جایزه ادبی شناساندن بهتر ارزش های دفاع مقدس است که یکی توسط شعر و یکی توسط داستان کوتاه است. تبین ارزش های دفاع مقدس در قالب شعر و ادبیات نیازمند یک اتحاد است. در زمان دفاع مقدس ملت ما با اتحاد پیروز شد بنابراین در بحث شعر و داستان باید از شاعران و نویسندگان کشورمان بخواهیم که اتحاد ملی و ملت را در اشعار و نوشته های خود بگنجانند که عامل وحدت بخش و پیروزی است.

وی با ییان این که شاعران و نویسندگان ما درباره چه مطالبی شعر بگویند و داستان بنویسند گفت: اطاعت از امام خود، نهراسیدن یک ملت از دشمن، نهراسیدن یک ملت از شهادت یعنی این که شهادت را یک عزت و پیروزی می داند باید به شاعرانمان بگوییم در این مورد شعر بگویند و نویسندگان ما درباره آن داستان بنویسند.

سرتیپ سهرابی افزود: ملتی که از جنگ و شهادت نترسید و به جبهه رفت پیروز شد بنابراین ما باید این داستان ها را بنویسیم، باید این قصه ها را برای نوجوانان امروز در مدارس تبدیل به شعر کنیم که نیاید کف خیابان و هویت خود را انکار کند.

وی تاکید کرد: این ملت با دست خالی و تنها مقابل همه دشمنان ایستادگی و پایداری کرد و سرمشق ملت های آزاده دنیا شد و از مقاومت مردم ایران محور مقاومت شکل گرفت و الان محور مقاومت در مقابل استکبار و رژیم صهیونیستی می ایستد بنابراین این اقدامات و کارها را چگونه باید به دستان و شعر تبدیل کنیم. باید نوجوانان و نوقلمانمان را به این سمت و سو هدایت کنیم و آموزش دهیم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با بیان این که ما باید توسط فضای مجازی آموزش داستان نویسی را داشته باشیم گفت: یکی از وظایف بنیاد آموزش این حوزه است باید بپذیریم که نوجوانان و جوانان ما خیلی علاقه ای به شعر نداشته باشند باید با آموزش و تشویق این کار را پیش ببریم.

سرتیپ سهرابی با بیان این که محور مقاومت ملت فلسطین را زنده کرد، افزود: الان فلسطین با استکبار و صهیونیست می جنگد و از همه مهمتر این که الان دنیا حامی ملت فلسطین شده است که اینها همه برگرفته از دفاع مقدس است.

سردار امیریان هم در این مراسم، گفت: «شعر» ابزاری قوی در حوزه تبیین است و می‌تواند فداکاری رزمندگان دفاع مقدس را که برگرفته از فرهنگ عاشوراست به تصویر بکشد.

وی افزود: برگزاری کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌صورت سالانه و مداوم نشان می‌دهد که ما در این سازمان با جدیت موضوع شعر را دنبال می‌کنیم و تصمیم داریم که این رویداد را هر سال برگزار کنیم. تلاش می‌کنیم نوقلمانی را معرفی کنیم که سرمایه هستند.

پوسترهای کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف رونمایی شد

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در مورد سیزدهمین دوره جایزه ادبی یوسف، گفت: یکی از راه‌های ماندگار کردن رویدادها، استفاده از داستان و قصه است و پاسخ به سؤالاتی مانند «که بودها» و «چه کردها» با قصه قابل انجام و بسیار اثرگذار است و در این دوره، داستان کوتاه می‌تواند بسیار جذاب باشد.

وی با بیان این که برگزاری رویداد جایزه ادبی یوسف را جزء وظایف ذاتی خود می‌دانیم، گفت: سعی می‌کنیم در کنار ارتقاء سطح کمی، ارتقاء کیفی را هم مد نظر قرار دهیم و این دو باید در کنار هم پیشرفت کنند.

میراث ماندگار دفاع مقدس، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی و امنیت ملی، شعر دفاع مقدس با بهره گیری از مضامین عاشورایی ، شعر دفاع مقدس، ولایت محوری و جهاد تبیین، تجلی مردم در شعر دفاع مقدس و شعر کودک و نوجوان دفاع مقدس از محورهای بیست‌وششمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت است که نحوه ارسال آثار به ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان های سراسر کشور است. مهلت ارسال آثار تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ است.

در پایان احکام دبیران علمی و اجرایی و دبیرخانه بیست و ششمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت و سیزدهمین دوره جایزه ادبی یوسف اعطاء شد.

پوسترهای کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف رونمایی شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha