رونق کشت دوم برنج با افزایش حدود ۶۰ درصدی بارندگی تیرماه مازندران

ساری- ایرنا- بارش‌های تیرماه نقش اساسی در تصمیم گیری شالیکاران برای کشت دوم دارد و بر اساس آمار افزایش حدود ۶۰ درصدی بارندگی در تیر ماه همراه با ایجاد روان آب در رودخانه ها، استقبال کشاورزان را به کشت دوم به خصوص برنجکاران حوزه آبریز ۱۱۰هزار هکتاری دشت هراز دو چندان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس جدول داده های آماری هواشناسی، متوسط بارندگی مازندران در تیر ماه امسال ۶۸ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۴۲ میلی متر بوده، حدود ۶۲ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود ۴۳ میلی متر بوده، ۵۷ درصد افزایش داشته است؛ وضعیتی که روان آب در رودخانه های اصلی و فرعی استان را تداوم بخشید و شرایط را به مراتب برای آب تخت کردن زمین های شالیکاری با هدف کشت دوم فراهم کرد.

میانگین بارش چهارماهه فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیرماه سال جاری استان مازندران که شروع و پایان برنجکاری کشت اول محسوب می شود، نیز ۲۴۱ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۱۷۸ میلی متر بوده حدود ۳۵ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۲۰۸ میلی متر بوده، حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین بارش ۱۰ ماهه سال زراعی جاری مازندران منتهی به تیر ماه امسال (اول مهر ماه پارسال تا پایان تیر امسال) نیز ۶۳۰میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که حدود ۵۷۶ میلی متر بوده حدود ۹ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۴۴۱میلی متر بوده، حدود ۴۳ درصد افزایش داشته است.

رونق کشت دوم برنج با افزایش حدود ۶۰ درصدی بارندگی تیرماه مازندران

اگر چه بررسی ها نشان می دهد بارندگی و روان آب رودخانه ها شرایط را برای شخم و شیار که بیشترین نیاز آبی را در فرایند کشت شالی دارد، فراهم کرده است، اما کارشناسان کشاورزی تاکید دارند با توجه به دوره زمانی ۹۰ روزه ای که ارقام برنج کیفی مانند طارم محلی برای رسیدن به مرحله برداشت نیاز دارند، خطر آفت نسل سوم و چهارم کرم ساقه خوار، کمبود آب و سرمای پاییزی در کمین کشت دوم برنج است و کشاورزانی که به هشدارهای کارشناسی توجه نکنند، متضرر خواهند شد.

محققان موسسه برنج کشور مستقر در آمل و جهاد کشاورزی مازندران به شالیکاران توصیه کردند که پس از دهم مرداد ماه کشت دوم برنج را به روش نشاء مجدد انجام ندهند چون در چنبره خطرات مختلف آفات و بویژه سرمای پاییزی گرفتار خواهند شد.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا هم نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از شالیکاران حوزه دشت هراز که تاکنون محصول کشت نخست برنج را جمع آوری کرده اند به دنبال کشت دوم به روش نشاء مجدد و یا پرورش ساقه یا دونوچ هستند. میزان استقبال از کشت دوم در این منطقه نشان می دهد که امسال احتمالا سطح زیر کشت دوم برنج در مازندران از سال گذشته بیشتر شود.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت اول برنج رفته است و پیش‌بینی می‌شود ۵۹ هزار هکتار از این اراضی به صورت کشت مجدد و ۴۰ هزار هکتار به صورت رویش مجدد برنج کشت شود.

افزایش حدود ۲ دهم درجه ای هوای تیرماه مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران، میانگین دمای هوای تیر۱۴۰۳ استان را ۲۱ درجه سلسیوس اعلام کرد و گفت: این دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۰ درجه سلسیوس بوده، یک درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۰.۸ درجه سلسیوس بوده، ۲دهم درجه سلسیوس افزایش داشته است.

محمد علی ملکی میانگین با اشاره به این که متوسط دمای هوای چهارماهه سال جاری مازندران ۱۵.۹ درجه سلسیوس بوده است، افزود: این دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۴.۷ درجه سلسیوس بوده حدود ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۶.۹ درجه سلسیوس بوده، یک درجه سلسیوس کاهش نشان می دهد.

وی میانگین دمای هوای ۱۰ ماهه سال زراعی جاری مازندران منتهی به تیرماه امسال را ۱۱.۸ درجه سلسیوس عنوان کرد و ادامه داد: این دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۹.۲ درجه سلسیوس بوده حدود ۲.۲ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰.۸ درجه سلسیوس بوده، یک درجه سلسیوس افزایش داشته است.

رونق کشت دوم برنج با افزایش حدود ۶۰ درصدی بارندگی تیرماه مازندران

پیش بینی فصلی بارش و دما طی سه ماه آینده در استان مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت که بر اساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی مرداد ماه تا نیمه اول آذرماه آبان امسال نشان می دهد که میانگین بارش در نیمه مرداد تا نیمه شهریور۱۴۰۳، نرمال و از نیمه شهریور تا نیمه مهر گرایش به کمتر نرمال، نیمه مهر تا نیمه آذر در محورده نرمالتا کمتر از نرمال پیش بینی می شود.

ملکی افزود: پیش بینی تغییرات دمای هوای استان مازندران نیز به این صورت است که میانگین دما در نیمه مرداد تا نیمه شهریور، نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال، نیمه شهریور تا نیمه مهر، گرایش به بیش از نرمال، نیمه مهر تا نیمه آبان نرمال، نیمه آبان تا نیمه آذر نیز نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال پیش بینی می شود.

این کارشناس هواشناسی مازندران با تاکید بر این که با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد، در عین حال گفت که صحت پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده و در ماههای گرم صحت پیش بینی کمتر از ماههای سرد سال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha