صدور  پروانه بهره‌برداری صنعتی در خراسان شمالی حدود سه برابر شد 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۱۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی بهار امسال در استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال حدود سه برابر افزایش دارد. 

حسین حاجی بگلو روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری در طرح های صنعتی بهره برداری شده ۹ هزار و ۷۱۷ میلیار ریال است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۹ درصد افزایش دارد.

وی افزود: میزان اشتغال زایی در این پروانه های صنعتی استان، ۱۵۶ نفر گزارش شده است.

حاجی بگلو درباره میزان تولید در واحدهای صنعتی بزرگ استان در سه ماهه امسال گفت: میزان تولید محصولات پتروشیمی خراسان واقع در شهرستان بجنورد در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵.۸ درصد افزایش دارد.

وی تصریح کرد: میزان تولید محصولات پتروشیمی خراسان در این مدت شامل محصولات اوره، آمونیاک و کریستال ملامین ۲۷۲ هزار و ۱۴۷ تن ثبت شد.

پتروشیمی خراسان واقع در بجنورد سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: همچنین در این مدت ۴۳۰ هزار و ۷۸۷ تن سیمان در کارخانه سیمان بجنورد تولید شد.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع آلومینای ایران واقع در شهرستان جاجرم نیز بهار امسال ۵۷ هزار و ۶۰۵تن پورد آلومینا و ۹ هزار و ۴۰۷ تن شمش آلومینیوم تولید کرد.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصربه‌فرد و تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می‌رسد.

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع بوده که در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسیده است.

این مجتمع صنعتی، که قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است، تاکنون سه هزار و ۵۴۰ نفر فرصت شغلی مستقیم داشته است.

حاج بگلو درباره کاهش میزان تولید در برخی از واحدهای صنعتی استان گفت: قطع برق در تابستان و نیز قطع گاز در زمستان سبب می شود میزان تولید در واحدهای صنعتی تحت شعاع قرار گیرد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است این استان حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha