روایت فارن افرز از شکست آمریکا در برقراری آتش‌بس غزه

تهران-ایرنا- «فارن افرز» در مقاله‌ای با اشاره به حمایت جانبدارانه آمریکا از اسرائیل، بر لزوم تغییر مسیر واشنگتن در قبال جنایات حقوق بشری این رژیم در غزه تاکید کرد و نوشت: برای ایجاد یک آتش‌بس موفق، ‌بایدن باید نشان دهد که در راستای مجازات جنایات ضد بشری و نقض قوانین جنگی از سوی اسرائیل گام برداشته و در صورت عدم تغییر رفتار اسرائیلی ها، باید ارسال تسلیحات را متوقف کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این رسانه تحلیلی آمریکایی، تجربه های تاریخی نشان می دهد که مداخله دیپلماتیک میان طرفین درگیر در مخاصمات بین المللی اغلب پیامدهای بسیار منفی در پی دارد. قدرت‌های خارجی تقریباً هرگز نتوانسته‌اند آتش‌بس‌های پایدار را اعمال کرده و شاید نگران‌کننده‌تر، این که تلاش‌های خارجی برای تسهیل دیپلماسی می‌تواند جنگ‌ها را بدتر کند.

این مقاله افزود: روابط قوی بین ایالات متحده و (رژیم) اسرائیل چشم انداز صلح را در جنگ کنونی غزه پیچیده تر کرده است. دانشمندان علوم سیاسی از جمله کاتیا فاورتو، اندرو کید و بورکو ساوون دریافته‌اند که میانجی‌های قدرتمند طفدار یک گروه، نسبت به میانجی‌های ضعیف یا بی‌طرف، موفقیت بیشتری در متقاعد کردن متخاصمان برای حل و فصل اختلافات دارند. دلیل آن این است که میانجی‌هایی که طرفدار یک طرف هستند، می‌توانند آن طرف را به مذاکره و پایبندی به یک توافق متقاعد کنند. اما ایالات متحده بیش از حد مغرضانه و به نفع اسرائیل کار می کند. واشنگتن پیوسته تمایل خود را برای استفاده از وتوی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محافظت از اسرائیل نشان داده، از اتهامات دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل انتقاد کرده و به طور کلی با عملکرد اسرائیل در زمان جنگ همارهی زیادی نشان داده است. حمایت قاطع ایالات متحده از اسرائیل شایستگی آمریکا در متقاعد کردن اسرائیل برای توقف شهرک سازی را زیر سوال برده است.

در بخشی از این مقاله آمده است: تلاش‌های طرف سوم (میانجی) برای فشار به پیشبرد دیپلماسی، صرف‌نظر از عقاید، شرایط یا اهداف طرف‌های متخاصم، می‌تواند صلح را تضعیف کند. در واقع، بسیاری از توافق‌نامه‌های مذاکره‌شده ناشی از فشار میانجی ها، ‌ محکوم به شکست هستند. صلح واقعی متکی به یک تمرین عاقلانه‌تر و چالش برانگیزتر دیپلماسی بین المللی است.

فارن افرز با اشاره به نقش آفرینی بالای ایالات متحده بر روند درگیری و مذاکرات در موضوع غزه نوشت: واشنگتن چندین جایگزین برای استراتژی کنونی خود در پیشبرد مذاکرات دارد که می تواند به طور معناداری بر روند درگیری تأثیرگذار باشد. نخست این که، ‌ بایدن باید با یک فراخوان و ابراز تمایل برای مجازات جنایات حقوق بشری و نقض قوانین جنگ، مسیر خود را تغییر دهد. همانطور که اونا ا. هاتاوی ، بنیانگذار و مدیر مرکز چالش های حقوقی جهانی در دانشکده حقوق ییل، پیش از این در «فارن افرز» استدلال کرده بود، توقف حمله آمریکا علیه دیوان کیفری بین المللی و تحت فشار قرار دادن شدید اسرائیل برای تحقیق و مجازات تخلفات سربازانش به سود آمریکا است. بایدن باید این کار را انجام دهد و در صورتی که رفتار اسرائیل تغییر نکند، باید تهدیدات خود به توقف انتقال تجهیزات تسلیحاتی به اسرائیل (سرزمین های اشغالی) را افزایش دهد. این اقدام، نه تنها جان غیرنظامیان را نجات می‌دهد، بلکه به آرامی این اطمینان را ایجاد می‌کند که ایالات متحده می تواند یک میانجی بی‌طرف در توافقات آتش‌بس باشد. از سوی دیگر، ایالات متحده باید اسرائیل را تشویق کند تا از آسیب رساندن به غیرنظامیان فلسطینی خودداری کند. اعمال تحریم‌ها بر گروه‌ها و افرادی که به خشونت در منطقه دامن می‌زنند نیز می تواند موثر باشد.

این مقاله در پایان متذکر شد: تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان و مجازات رفتار غیرقابل قبول سربازانش، بیش از این که مستلزم یک فشار عمومی برای پذیرش یک توافق نامحتمل باشد، به اراده سیاسی، صبر و خویشتن داری میانجی ها نیاز دارد. این اقدامات می تواند نوید دهنده تغییرات هرچند ناچیز اما مثبت باشند.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت بیش از ۹ ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، این جنگ که با دو هدف اعلام شده نابودی جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به راه افتاد، تاکنون به اهداف خود نرسیده است.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه نیز امروز سه شنبه اعلام کرد که از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و همزمان با عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۳۹ هزارو ۹۰ نفر در غزه شهید و ۹۰ هزار و ۱۴۷ نفر دیگر مجروح شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha