۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۴
کد خبرنگار: 5384
کد خبر: 85547867
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

کلاف سردرگم گرما؛

چرا ساعات کار ادارات دولتی استان بوشهر کاهش نمی یابد؟

۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۴
کد خبر: 85547867
مهرداد جشنی پور
چرا ساعات کار ادارات دولتی استان بوشهر کاهش نمی یابد؟

بوشهر- ایرنا - کاهش ساعات اداری نهادهای دولتی در خیلی از استان ها رقم خورده اما این سوال برای افکار عمومی استان بوشهر در این روزهای گرم سال همچنان باقی مانده که چرا با وجود کاهش ساعات کار در مناطقی حتی سردسیر و برخوردار، فکری در استان برای این موضوع نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، تب و تاب گرما این روزها نه فضای استان های جنوبی که حتی کلیه استان‌های کشور را در برگرفته و مسئولان را بر آن داشته تا فکری به حال ناترازی انرژی برق کنند.

یکی از مهمترین و در دسترس ترین تصمیمات مدیریتی کاهش ساعت کار اداری بود که با پیش بینی تابستانی سخت در ابتدای امسال، برای خرداد تا شهریورماه اتخاذ شد، تصمیمی که البته به مذاق صنایع خوش نیامد و اثرات آن این روزها تولید برخی اقلام پرکاربرد از جمله سیمان و آهن‌آلات را با کاهش تولید نیز همراه کرده است.

بوشهر به دلیل شرایط خاص جغرافیایی از استان‌های با بالاترین دمای محیطی در فصل بهار، تابستان و حتی ماه اول پاییز است، جایی که درست ۲۰ روز پس از آغاز اولین ماه فصل بهار، گرمای شدیدی حاکم و مردم را به اجبار به سمت استفاده از وسائل سرمایشی هدایت می کند.

امسال بر خلاف سال های گذشته، روند صعودی دمای هوا در ماه های تیر و مرداد استان بوشهر در بیشتر روزها مرزهای ۵۰ درجه را رد کرد تا جایی که شهرهای این استان یک پای ثابت گرم ترین روزهای سال در سطح کشور شدند. در این شرایط قطع برق به هر دلیلی تقریبا قابل تحمل نیست و می تواند برای کودکان، افراد سالخورده و بیماران تحت مراقبت در منازل ضایعات جبران‌ناپذیری ایجاد کند

این روند افزایش صعودی گرما نه برای یک روز بلکه هر روز چشمگیر بوده به گونه ای که عملا هر نوع فعالیت در فضای باز برای شهروندان استان بوشهر را با اختلال جدی مواجه کرده است.

در این بین مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان چندان رغبتی به اعلام تعداد افراد گرمازده مراجعه کننده به مراکز درمانی ندارند و کمتر نیز از فضای حاکمیتی استان شاهد شنیدن پیام های هشداردهنده به شهروندان هستیم گویی که استان فعلا مشکلی ندارد!

چرا ساعات کار ادارات دولتی استان بوشهر کاهش نمی یابد؟

همین شب گذشته بود که قطع برق در چندین محله شهر بوشهر نه برای یک یا ۲ ساعت بلکه بیش از پنج ساعت مردم را در رطوبت بالای ۷۰ درصدی در برزخ قرار داد، قطعی برقی که فقط گوشه کوچکی از ناترازی برق استان است در حالی که گزارش های متعددی از همین قطع برق در سراسر استان در هفته جاری دریافت شد که مردم به شدت از این وضعیت ناراحت هستند.

این قطعی برق ارتباط معنایی و محتوایی به شرکت توزیع برق استان بوشهر ندارد چرا که میزان گرمای شدید، مصرف دو چندان را می طلبد که به دلیل حد مقاومت استاندارد شبکه توزیع برق استان، اختلالات به شکل کاملا طبیعی رخ می دهد و از زمان تعمیر تا وصل شبکه لاجرم یک زمان بی برقی نیز اجتناب ناپذیر است.

حجم وسیع تعداد کولرهای گازی در ادارات استان بوشهر در کنار روشنایی چندین هزار لامپ در روز روشن و کامپیوترها به خودی خود فشار وسیعی بر شبکه توزیع برق وارد و در حالی که این روزها عملا به دلیل شرایط وحشتناک گرمایی میزان حضور ارباب رجوع در ساعت ۱۱ به بعد در حد ناچیز رو به صفر استاگر اقدامات زیربنایی در سه سال گذشته انجام نمی شد

شاید اگر اقدامات زیربنایی برای پایداری شبکه توزیع برق در سه سال گذشته انجام نمی شد با این حجم از گرما و ازدیاد مصرف، روزانه باید ساعت ها بی برقی بر شبکه حادث و اضطراب قطعی برق در هر لحظه دامن‌گیر خانواده ها به خصوص خردسالان و کهنسالان می شد، جایی که اگر برق قطع می شود به دلیل این که آب حوزه شهری و روستایی از طریق پمپ دینام های خانگی به واحدهای مسکونی پمپاژ می شود عملا همان آب نیز قطع و مشکل را دو چندان می کند.

حال با این شرایط و در حالی که قریب به اتفاق استان ها با کاهش ساعات کار اداری و حتی تعطیلی پنجشنبه‌ها، به استقبال مدیریت مصرف رفته اند، در استان بوشهر همچنان مرغ یک پا دارد و مرگ برای همسایه است. همچنان اصرار بر این وجود دارد که شرایط استان به قول پزشکان پایدار و فعلا ضرورتی به کاهش ساعات کار اداری نیست.

بیشتر بخوانید

افزایش دما باعث رکورد شکنی مصرف برق در بوشهر شد

مصرف برق در استان بوشهر از ۲هزار و ۳۳۱ مگاوات عبور کرد

رکوردشکنی مصرف برق در استان بوشهر

حجم وسیع تعداد کولرهای گازی در ادارات استان بوشهر در کنار روشنایی چندین هزار لامپ در روز روشن و کامپیوترها به خودی خود فشار وسیعی بر شبکه توزیع برق وارد و در حالی که این روزها عملا به دلیل شرایط وحشتناک گرمایی میزان حضور ارباب رجوع در ساعت ۱۱ به بعد در حد ناچیز رو به صفر است، مشخص نیست با چه دلایلی ساعات کار ادارات همچنان به مانند روزهای معمول بر مدار همیشگی می چرخد.

امروز سوم مرداد ماه ۱۴۰۳ در کنار اعلام تعطیلی روز پنجشنبه چهارم مرداد ماه برای بیشتر استان های کشور، شاهد کاهش ساعات کار ادارات در اغلب استان ها از جمله استان هایی سردسیر مانند همدان، معتدل مانند تهران، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران و یا تعطیلی استان قم بودیم که نشان می دهد به صرف مدیریت بهینه برق و جلوگیری از افزایش فشار بر شبکه سراسری و احتمالی قطع برق این تصمیم ها اتخاذ شده است اما همچنان فضای اداری استان بوشهر یک روز با روال طبیعی خود را طی می کند. 

چرا ساعات کار ادارات دولتی استان بوشهر کاهش نمی یابد؟

فردی که خود را کارمند یکی از ادارات دولتی بوشهر معرفی کرد در گفت‌وگو با ایرنا گفت: من و تعدادی از همکاران از خارج از شهر بوشهر روزانه حدود ۷۰ کیلومتر طی می کنیم تا در محل کار حاضر شویم.

وی که خواست نامش منشتر نشود، افزود: شدت گرما در ساعت ۱۳:۰۰ و همزمانی با تعطیلی ادارات به اندازه ای است که عملا کولر ماشین کار نمی کند و هر آن با خطر ترکیدگی لاستیک مواجه هستیم.

این کارمند دولت افزود: بین رفتن به منزل با علم به احتمال فراوان خطر خرابی خودرو و یا ماندن تا ساعت ۱۷ در اداره ای که از ساعت ۱۳ به بعد تمامی کولرها باید خاموش باشد، ناچار هستیم یکی را انتخاب کنیم که در هر صورت مشکل آفرین است.

رضا محمدی دیگر کارمند اداری بوشهر به ایرنا گفت: از ساعت ۶ صبح که وارد اداره می شویم تا حدود ساعت هفت و نیم تقریبا ارباب رجوع نداریم و از ساعت ۱۱ به بعد نیز میزان حضور افراد مراجعه کننده به اداره فروکش می کند در حالی که در همه این ساعات کولرها روشن و برق مصرف می شود.

وی ادامه داد: برخی از همکاران ما نوع فعالیت شان بدون ارباب رجوع و در قالب دورکاری قابل انجام است که پیشنهاد می کنم استانداری برای این دسته از ادارات موضوع دورکاری را با نظارت مدیران اجرایی کند.

چند تن از کارکنان مراکز دولتی نیز با ایرنا تماس گرفتند و مشابه همین نوع گفتارها داشته و خواستار چاره اندیشی مسئولان برای کمک به کاهش ناترازی انرژی برق از طریق کاهش ساعات کار اداری یا حداقل دورکاری دو سوم کارمندان در بخش های بدون ارباب رجوع شده‌اند.

شاخص سطح آسایش 

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این سازمان در کاهش یا تعطیلی ساعات کار ادارات به شکل مستقیم نمی تواند اظهار نظر کند.

«فرج اله شکوهی» افزود: موضوعی که با آن سرکار داریم شاخص « سطح آسایش» است که شامل دمای هوا و رطوبت است و در حالی که گاهی دمای هوا بین ۴۰ تا ۴۵ درجه است می تواند با رطوبت بالای ۸۰ درصد شاخص های «سطح آسایش» را جابجا و زمینه تصمیم های مدیریتی جدیدی ایجاد کند.

وی ادامه داد: بر این اساس و با وجود ۱۰ ایستگاه هواشناسی در شهرهای استان که به غیر از شهرهای برازجان و جم مابقی در شهرهای ساحلی قرار دارند در طول تابستان کمتر شاهد افزایش درجه دمای هوا تا بالای ۵۰ درصد هستیم اما رطوبت در این شهرها گاهی بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش می یابد.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر بیان کرد: در شهرهای غیرساحلی استان شاهد وجود ۱۴ ایستگاه اقلیم شناسی هستیم که در این ایستگاه ها، دمای هوا در تابستان بالاتر از ۵۰ درجه نیز گزارش می شود.

چرا ساعات کار ادارات دولتی استان بوشهر کاهش نمی یابد؟

شکوهی گفت: روزانه ارزیابی شاخص های هواشناسی در اختیار مجموعه های مرتبط از جمله مدیریت بحران استان قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر نیز روز چهارشنبه به ایرنا گفت: واحد پیش‌بینی و مطالعات بار این شرکت در استان میزان مصرف روزانه، ماهانه و حتی سالانه مصرف برق را از یک روز قبل با کمترین میزان خطا به درستی پیش بینی و مشخص می کند که به چه میزان مصرف برق نیاز است.

«غلامرضا حشمتی» افزود: بر این اساس به طور کاملی واضح می دانیم که استان بوشهر برای فردا و تا پایان سال چقدر توانایی تولید بار دارد و نیاز است از شبکه سراسری چه میزان کمبود را دریافت کند.

وی بیان کرد: این روزها مصرف برق کشور ۷۶ هزار مگاوات است که میزان مصرف در استان بوشهر ۲.۵ درصد این میزان معادل حدود ۲ هزار و ۱۰۰ مگاوات برآورد می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر یادآور شد: با توجه به کسری ۱۵ هزار مگاواتی کشور، شاهد ناترازی حدود ۲.۵ درصد برای استان بوشهر هستیم که ۱۰۰ مگاوات از طریق مدیریت بهینه مصرف مشترکین و مابقی نیاز است از سایر استان های سردسیر در اختیار استان بوشهر قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به این که استان های سردسیر نیز خود در بطن این ناترازی قرار دارند می توان با کاهش ساعات کار ادارات و بخش تجاری در استان بوشهر به ازای هر ساعت به ترتیب ۳۰ و ۲۰ مگاوات انرژی برق را صرفه جویی و مابقی را از بار کشوری دریافت کرد.

چرا ساعات کار ادارات دولتی استان بوشهر کاهش نمی یابد؟

به عنوان عضوی از کمیته بحران، شب گذشته مراتب مشکلات موجود به اطلاع مدیریت بحران استان رسانده و اعلام کرده ایم که به دلیل افزایش دمای هوا در هفته آینده در کنار توجه به سلامتی آحاد جامعه برای پیشگیری از هر گونه خطرات گرمازدگی به خصوص در مراجعه به ادارات دولتی در ساعات گرم روز، نیاز است که از روز شنبه ششم مرداد ماه تا دوشنبه هشتم مرداد ماه حداقل یک روز تعطیل و ۲ روز دیگر نیز ساعات کار ادارات کاهش یابد

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان بوشهر تاکید کرد: میزان تولید برق در کشور مطابق با گذشته و بدون اشکال است و اگر ناترازی دیده می شود به دلیل افزایش بی سابقه گرما و دمای هوا است که میزان مصرف را تحت شعاع قرار داده است.

وی بیان کرد: یک روز قبل وضعیت بار و مصرف استان به اطلاع مدیریت بحران استان رسانده می شود تا در خصوص کاهش یا تعطیلی کار ادارات دولتی تصمیم گیری کنند هر چند به دلیل ملاحظاتی قادر به مکاتبات رسمی نیستیم.

بیشتر بخوانید

۱۲۰۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید استان بوشهر افزوده شد

امام جمعه بوشهر: مردم با مدیریت مصرف برق مانع از خاموشی شوند

صرفه جویی ۲هزار مگاواتی برق باعث کاهش ساعت کار ادارات در بوشهر

مکاتبه ای برای کاهش ساعت دریافت نکردیم 

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: پیش از شروع ماه های گرم سال شاهد محدودیت هایی برای ساعات کاری ادارات در سطح کشور توسط هیات وزیران بودیم که استان بوشهر نیز مشمول آن شده است.

«کورش دهقان» افزود: برخلاف استان بوشهر که روزهای پنجشنبه نیز تعطیل است بسیاری از استان‌ها این شرایط را ندارند اما با گرم شدن هوا به خصوص در این هفته شاهد تعطیلی ادارات در روزهای پنجشنبه هستیم.

وی در خصوص روند تعطیلی و یا کاهش ساعات اداری گفت: روزانه با شرکت توزیع برق و سازمان هواشناسی استان در خصوص وضعیت آب و هوا ارتباط مستقیمی ایجاد و در صورت تایید هر کدام از این مجموعه ها مبنی بر افزایش دما و میزان مصرف برق به اطلاع استاندار رسانده تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون مطابق با درخواست شرکت توزیع برق و سازمان هواشناسی استان، پنج بار تصمیم به کاهش ساعات کار و یک روز تعطیلی ادارات اخذ و از طریق معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار بوشهر ابلاغ شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر ادامه داد: غیر از این ۶ مورد تاکنون از هیچکدام از این ۲ شرکت و سازمان در خصوص کاهش ساعات ادارات دولتی مکاتبه ای دریافت نکردیم.

چرا ساعات کار ادارات دولتی استان بوشهر کاهش نمی یابد؟

وی تاکید کرد: اعمال محدودیت در برخی از استان‌ها به این دلیل است که شرایط استان ما را ندارند و تعطیل نشدن ادارات استان بوشهر در هفته جاری به همین دلیل بوده و پنجشنبه‌ها طبق روال سابق تعطیل است.

مدیریت بحران استان باید مجوز تعطیلی بدهد

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار بوشهر روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: هرگونه تعطیلی و کاهش ساعات کاری ادارات نیازمند مجوز است.

«اصغر جعفری» افزود: در سطح کلان این مجوز برای کاهش ساعات اداری توسط هیات وزیران ابلاغ شده که دستگاه های اجرایی در تابستان از ساعت ۶:۰۰ لغایت ۱۳:۰۰ به ارباب رجوع خدمات ارائه می کنند.

وی ادامه داد: در سطح بوشهر نیز این مجوز توسط مدیریت بحران استان داده و از طریق مجموعه معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری بوشهر به دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار بوشهر تصریح کرد: با توجه به نظارت سازمان کل بازرسی و دیوان محاسبات بر این روند، هر گونه کاهش یا تعطیلی ادارات بدون مجوز از مدیریت بحران استان ممنوع است.

نبود هماهنگی میان برق و بحران 

به گزارش ایرنا، به نظر می رسد به دلیل نبود هماهنگی‌های مناسب بین شرکت توزیع برق و مدیریت بحران استان، توپ کاهش ساعات کاری ادارات دولتی در زمین این دو مجموعه پاس‌کاری می شود که ضمن فشارهای فراوان بر بار استان برای تامین برق پایدار، امکان هر گونه قطعی موقتی برق را ایجاد کند.

هر چند از ابتدای امسال تاکنون در قیاس با افزایش دمای هوا و مصرف بیشتر، میزان قطعی برق در استان بوشهر ناچیز بوده که به استحکام بخشی زیرساخت های انرژی برق در این سه سال مرتبط است اما همان میزان ناچیز نیز به شدت مردم را کلافه کرده است.

با توجه به این که کارشناسان اقلیم و هواشناسی هفته بسیار گرمی را از روز شنبه برای کل کشور پیش بینی می کنند، این مساله می تواند سلامت مردم را به خطر بیاندازد و انتظار می رود در یک فضای تعاملی بین ساختار اجرایی استان بوشهر زمینه کاهش ساعات اداری برای مدیریت مصرف انرژی برق ایجاد تا از قطعی‌های ناخواسته برق جلوگیری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha