۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۸
کد خبر: 85548069
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق ژاپن، انگلیس و ایتالیا بر توسعه مشترک جت‌های جنگنده

تهران- ایرنا: وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که این کشور به همراه انگلیس و ایتالیا بر سر پیشبرد برنامه توسعه جت‌های جنگنده مشترک به توافق رسیدند.

به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، مینورو کیهارا وزیر دفاع ژاپن، پس از دیدار با جان هیلی و گیدو کروستو، همتایان انگلیسی و ایتالیایی خود، در لندن اعلام کرد: سه کشور بر ایجاد یک نهاد هماهنگ‌کننده برای نظارت بر برنامه توسعه جت‌های جنگنده تا پایان سال ۲۰۲۴ تأکید دارند.

به نوشته کیودو، هدف از این پروژه، که به عنوان «برنامه جهانی مبارزه هوایی» شناخته می‌شود، توسعه نسل بعدی هواپیماهای جنگنده و آغاز به‌کارگیری آن‌ها تا سال ۲۰۳۵ است.

این گردهمایی پس از آن برگزار شد که روزنامه تایمز گزارش داد: بیم آن می‌رود که این طرح به دلیل نگرانی‌های مربوط به هزینه‌های احتمالی، تحت بازنگری بزرگ دفاعی دولت کی‌یر استارمر نخست‌وزیر انگلیس، به خطر بیفتد.

به گفته وزارت خارجه ژاپن، در اوایل ماه جاری، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و استارمر در مذاکرات خود در واشنگتن در حاشیه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) توافق کردند که به ترویج همکاری در زمینه‌های مختلف، از جمله پروژه هواپیمای جنگی، ادامه دهند.

آخرین مذاکرات وزیران دفاع سه کشور در دسامبر (آذر ۱۴۰۲) در توکیو برگزار شد، جایی که وزرای دفاع یک معاهده را برای ایجاد یک نهاد هماهنگ‌کننده جهت پیشبرد توسعه جنگنده مشترک امضا کردند که این اقدام گامی کلیدی در اجرای این برنامه است.

کیهارا همچنین روز گذشته دیدارهای دوجانبه جداگانه‌ای با کروستو و هیلی داشت. وی اعلام کرد که در مذاکرات ژاپن و انگلیس، دو وزیر در مورد توانمند ساختن نیروهای دفاع از خود ژاپن برای حفاظت از دارایی‌های نظامی انگلیس در موقعیت‌های غیر جنگی به توافق رسیدند.

انگلیس سومین کشوری خواهد بود که پس از آمریکا و استرالیا، چنین حمایتی از نیروهای دفاع از خود ژاپن دریافت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha